| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Emerytury > Wcześniejsze emerytury > Czy inspektorom pracy przysługują wcześniejsze emerytury

Czy inspektorom pracy przysługują wcześniejsze emerytury

Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy mają prawo skorzystać z wcześniejszej emerytury. Muszą spełnić jednak ściśle określone warunki, niezbędne do uzyskania świadczenia emerytalnego.

Zasadą jest, że pracownicy uzyskują prawo do emerytury po ukończeniu przez kobiety 60, a przez mężczyzn 65 lat. Pracownicy Inspekcji Pracy po ukończeniu 55 lat przez kobiety i 60 lat przez mężczyzn mają prawo do wcześniejszego przejścia na emeryturę. Ponadto pracownicy Inspekcji muszą wykazać się 20 letnim – kobiety i 25 letnim – mężczyźni okresem składkowym i nieskładkowym.

Do wymaganego okresu zatrudnienia uwzględnia się nie tylko okresy zatrudnienia w Państwowej Inspekcji Pracy oraz inne okresy pozostawania w stosunku pracy. Do okresu zatrudnienia dolicza się wszystkie pozostałe okresy składkowe, nieskładkowe. 

Zobacz: Wcześniejsza emerytura dla osób zajmujących się dziećmi

Prawo do wcześniejszej emerytury mają pracownicy urodzeni przed dniem 1 stycznia 1949 roku. W związku z tym faktem, wcześniejsza emerytura dla pracowników Państwowej Inspekcji Pracy może być przyznana tylko mężczyznom. Ponieważ, tylko mężczyźni ukończyli wiek 60 lat oraz posiadają staż składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 25 lat. Kobiety urodzone przed 1 stycznia 1949 roku ukończyły już powszechny wiek emerytalny.

Pracownicy Inspekcji pracy, którzy spełnili warunki dotyczące wieku i posiadania odpowiedniego okresu składkowego i nieskładkowego mogą uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury, jeśli:

• rozwiązano z nimi stosunek pracy z powodu likwidacji jednostki organizacyjnej;
• rozwiązano z nimi stosunek pracy z powodu reorganizacji jednostki organizacyjnej uniemożliwiającej dalsze zatrudnienie pracownika, a w przypadku również z powodu;
• doszło do niezawinionej utraty uprawnień wymaganych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku i nie ma możliwości zaproponowania pracownikowi podjęcia pracy na innym stanowisku odpowiadającym posiadanym kwalifikacjom. Dotyczy to pracowników wykonujących lub nadzorujących czynności kontrolne;
• doszło do utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej orzeczeniem lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej ZUS, i nie ma możliwości zatrudnienia pracownika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych. Dotyczy to pracowników wykonujących lub nadzorujących czynności kontrolne.

Zobacz serwis: Praca

Podstawa prawna:

Art. 57 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589 z późn.zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

AchieveGlobal

Firma szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »