| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Ograniczanie barier administracyjnych

1 lipca 2011 roku weszła w życie ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jak możemy wywnioskować już z samej nazwy, ma ona na celu ograniczenie biurokracji i zmniejszenie liczby zezwoleń, rejestrów działalności regulowanej czy licencji.

Jedną z najważniejszych zmian, jaką przynosi wyżej powołana ustawa jest jednak zastąpienie składania zaświadczeń, możliwością złożenia oświadczenia. Sprowadza się to do tego, że zarówno zwykli obywatele jak i przedsiębiorcy będą mogli złożyć oświadczenie, zamiast udowadniać pewien fakt dokumentami czy innymi zaświadczeniami.

Wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko zmniejszenie wydatków związanych z wydawaniem zaświadczeń, ale (i chyba przede wszystkim) skrócenie czasu załatwiania sprawy. Na czym te zmiany będą polegać w praktyce?

Zobacz również: Sprawy urzędowe

Oświadczenie zamiast zaświadczenia

Po pierwsze, lista spraw, kiedy wymagane jest złożenie zaświadczenia zostaje skrócona o ok. 220 pozycji. Zostaną one zastąpione oświadczeniami osób zainteresowanych, które w większości przypadków składane będą pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jednym słowem – nie trzeba będzie składać dokumentów potwierdzających twierdzenia zawarte we wniosku, a wystarczy nasze ustne zapewnienie. Należy brać pod uwagę fakt, że podanie nieprawdziwych informacji będzie mogło wiązać się z karą nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

Żądanie zaświadczenia przez organ

Po drugie, organ administracji publicznej, który będzie załatwiał naszą sprawę, nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenia faktów, jeśli:

1) znane są one organowi z urzędu,

2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:

a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,

b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,

c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,

d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).

Krótko mówiąc, jeżeli urzędnik posiada potrzebne informacje lub sam może uzupełnić brakujące dane, nie powinien żądać od nas żadnego dokumentu potwierdzającego określone fakty.

Zobacz również serwis: ABC gminy

Jeżeli urzędnik będzie żądał od nas zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie pewnych faktów czy stanu prawnego, musi wskazać nam przepis, który wymaga urzędowego ich potwierdzenia.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »