| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Ograniczanie barier administracyjnych

1 lipca 2011 roku weszła w życie ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jak możemy wywnioskować już z samej nazwy, ma ona na celu ograniczenie biurokracji i zmniejszenie liczby zezwoleń, rejestrów działalności regulowanej czy licencji.

Jedną z najważniejszych zmian, jaką przynosi wyżej powołana ustawa jest jednak zastąpienie składania zaświadczeń, możliwością złożenia oświadczenia. Sprowadza się to do tego, że zarówno zwykli obywatele jak i przedsiębiorcy będą mogli złożyć oświadczenie, zamiast udowadniać pewien fakt dokumentami czy innymi zaświadczeniami.

Wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko zmniejszenie wydatków związanych z wydawaniem zaświadczeń, ale (i chyba przede wszystkim) skrócenie czasu załatwiania sprawy. Na czym te zmiany będą polegać w praktyce?

Zobacz również: Sprawy urzędowe

Oświadczenie zamiast zaświadczenia

Po pierwsze, lista spraw, kiedy wymagane jest złożenie zaświadczenia zostaje skrócona o ok. 220 pozycji. Zostaną one zastąpione oświadczeniami osób zainteresowanych, które w większości przypadków składane będą pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jednym słowem – nie trzeba będzie składać dokumentów potwierdzających twierdzenia zawarte we wniosku, a wystarczy nasze ustne zapewnienie. Należy brać pod uwagę fakt, że podanie nieprawdziwych informacji będzie mogło wiązać się z karą nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

Żądanie zaświadczenia przez organ

Po drugie, organ administracji publicznej, który będzie załatwiał naszą sprawę, nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenia faktów, jeśli:

1) znane są one organowi z urzędu,

2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:

a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,

b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,

c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,

d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).

Krótko mówiąc, jeżeli urzędnik posiada potrzebne informacje lub sam może uzupełnić brakujące dane, nie powinien żądać od nas żadnego dokumentu potwierdzającego określone fakty.

Zobacz również serwis: ABC gminy

Jeżeli urzędnik będzie żądał od nas zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie pewnych faktów czy stanu prawnego, musi wskazać nam przepis, który wymaga urzędowego ich potwierdzenia.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W większości przypadków zaświadczenia zostaną zastąpione oświadczeniami zainteresowanej osoby, składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej.
W większości przypadków zaświadczenia zostaną zastąpione oświadczeniami zainteresowanej osoby, składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kopczyńska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »