| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Formy zatrudnienia > Zatrudnienie pracownika w formie telepracy

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy

Telepracownikiem jest osoba wykonująca pracę regularnie poza zakładem pracy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Pracodawca zobowiązany jest porozumieć się z zakładową organizacją związkową. Powinien również dostarczyć pracownikowi odpowiedni sprzęt oraz przeprowadzić stosowne szkolenie.

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy określa art. 675 kodeksu pracy. Telepraca jest elastyczną formą wykonywania pracy posiadającą znamiona odpowiadające stosunkowi pracy. W takiej formie trudno jest określić precyzyjnie stopień podporządkowania pracownika, bowiem telepraca zbliżona jest bardziej do systemu wykonywania zadań w określonych odstępach czasu.

Cechy charakterystyczne dla telepracy

Generalną regułą wykonywania telepracy jest świadczenie jej poza zakładem pracy oraz przekazywanie efektów wykonanej pracy przez odpowiednie środki telekomunikacyjne. Do cech charakterystycznych takiego stosunku jest regularność wykonywanej pracy, co oznacza systematyczne jej świadczenie według zasad ustalonych przez pracodawcę. Ponadto istotnym elementem jest korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej. Obecnie praca nie musi być wykonywana koniecznie w domu pracownika, dla pracodawcy liczy się głównie efekt końcowy. Kodeks pracy nie zawiera regulacji dotyczącej sposobu korzystania ze środków komunikacji elektronicznej, jednakże za podstawę prawną podaje się przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wszystkie elementy dotyczące telepracy muszą zostać spełnione łącznie, w innym wypadku nie będzie możliwe zastosowanie przepisów o telepracy.

Zobacz także: Czym jest i na czym polega telepraca?

Wymóg zawarcia porozumienia z zakładową organizacją związkową

Jeżeli u pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa bądź wiele organizacji, pracodawca zobowiązany jest do zawarcia porozumienia ze wszystkimi organizacjami. Termin do zawarcia porozumienia wynosi 30 dni, jeżeli po upływie tego terminu strony nie dojdą do porozumienia, pracodawca zobowiązany jest do umieszczenia w regulaminie stosownego zapisu dotyczącego przedmiotu porozumienia. Minister Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 13 listopada 2007r. określił, iż warunki telepracy powinny zostać ustalone dopiero po konsultacji z przedstawicielami pracowników a regulamin powinien zawierać stanowiska i rodzaje prac, które mogą być wykonywane u pracodawcy w formie telepracy.

Wykonywanie pracy w warunkach telepracy wymaga od pracodawcy i pracownika zawarcia odpowiedniego porozumienia. Uzgodnienie między stronami dotyczące telepracy może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia.

Obowiązki pracodawcy

Art. 6710 k.p. nakłada na pracodawcę spełnienie dodatkowych obowiązków w stosunku do pracownika wykonującego pracę w formie telepracy. Konieczne jest dostarczenie pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w takiej formie, ubezpieczenie tego sprzętu oraz pokrycie kosztów związanych z użytkowaniem go. Ważne jest, aby pracodawca zapewnił telepracownikowi odpowiednie szkolenie i pomoc techniczną. Sprzęt powierzony pracownikowi nie staje się jego własnością, wobec czego za jego zniszczenie pracownik może odpowiadać na podstawie przepisów o odpowiedzialności pracowniczej za mienie powierzone. Pracodawca ma ponadto obowiązek określenia ochrony danych pracownika oraz poinformowania go o tych zasadach.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »