Najczęściej z telepracy korzystają młode matki, pracownicy, którzy ze względu na konieczność opieki nad członkiem rodziny woleliby pracować w domu. Pracodawcy telepraca może natomiast umożliwić zatrudnienie pracowników zamieszkałych w innych częściach kraju.
Czym jest telepraca?
Telepraca to:
reklama
reklama
- forma wykonywania pracy przez pracownika przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej: telefon, Internet, telefaks, wideofon, poczta elektroniczna,
- wykonywanie pracy na odległość,
- nie jest nowym rodzajem zatrudnienia, lecz jedną z form wykonywania pracy – świadczenia pracy na odległość,
- ma takie same cechy jak tradycyjny stosunek pracy: opłatność, osobiste świadczenie, podporządkowanie.
Telepracownik:
- osoba zatrudniona na umowę o pracę przez pracodawcę,
- wykonująca pracę poza siedzibą przedsiębiorstwa pracodawcy,
- kontaktująca się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej: Internet, telefaks, telefon, wideofon,
- przekazująca pracodawcy wyniki swojej pracy za pomocą tych samych środków komunikacji, na których wykonuje pracę.
Zobacz: Co to jest i na czym polega telepraca?
Zatrudnienie telepracownika
Wniosek oświadczenie w formie telepracy może złożyć zarówno pracowni jak i pracodawca. W miarę możliwości pracodawca powinien się przychylić do wniosku pracownika.
Jeśli pracodawca zdecydował się zatrudnić telepracownika, a będzie on pierwszym pracownikiem wykonującym pracę poza siedzibą firmy, musi wydać regulamin określający warunki stosowania pracy w jego firmie lub zawrzeć stosowne porozumienie ze związkami zawodowymi.
Kiedy pracodawca wydaje regulamin a kiedy porozumienie:
Regulamin | Porozumienie |
1. Jeśli u pracodawcy nie działają związki zawodowe 2. Jeśli nie doszedł do porozumienia ze związkami zawodowymi co do projektu porozumienia (w terminie 30 dni) | 1. Jeśli u pracodawcy działają związki zawodowe, a pracodawca uzgodnił z nimi warunki wykonywania telepracy |
Pracodawca musi wydać regulamin nawet jeśli zatrudnia tylko jednego telepracownika.
Zobacz: Bezpłatna porada prawna
Umowa o telepracę
Jeśli strony umowy (pracownik i pracodawca) podejmą zgodę na zawarcie umowy o pracę wykonywaną w formie telepracy mogą uczynić to przy:
Zawieraniu umowy o pracę - umowa o teleprace powinna zawierać wszystkie niezbędne elementy tradycyjnej umowy pracę:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za prace (wraz ze wskazaniem składników wynagrodzenia),
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy,
- warunki wykonywania pracy poza siedzibą przedsiębiorcy oraz sposób korzystania ze środków komunikacji elektronicznej.