| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Podróż samolotem – poradnik pasażera

Podróż samolotem – poradnik pasażera

Ile bagażu mogę wziąć na pokład samolotu? Co robić, gdy moja walizka zaginęła? Jak samolotem podróżują kobiety w ciąży? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Na lotnisku warto mieć ze sobą zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia oraz o braku przeciwwskazań do podróży samolotem. Czasami uchybienie tej powinności może oznaczać niemożliwość rozpoczęcia podróży.

Wsiadając do samolotu dobrze jest uprzedzić załogę o tym, że jest się w ciąży oraz zapytać się jakiej ewentualnie pomocy z ich strony można oczekiwać. Podróżujące ciężarne kobiety nie należą do rzadkości i personel samolotu posiada odpowiednie przeszkolenie w zakresie udzielenia pierwszej pomocy.

Zaleca się zajmowanie miejsc w środkowej części samolotu, gdyż tam najmniej odczuwa się turbulencje. Należy jednak unikać miejsc przy wyjściu ewakuacyjnym. W sytuacji kryzysowej to na osobie siedzącej przy wyjściu ewakuacyjnym spoczywa obowiązek jak najszybszego otwarcia drzwi.

W razie znacznego opóźnienia lotu kobieta ciężarna traktowana jest jak osoba o ograniczonej możliwości poruszania się i powinna być objęta przez przewoźnika szczególną opieką.

Overbooking

Linie lotnicze, aby wykorzystać wszystkie miejsca w samolocie i w ten sposób nie doprowadzić do sytuacji, że samolot odlatuje na wpół pusty, często sprzedają więcej biletów niż jest faktycznie miejsc (tzw. overbooking). W takim przypadku pasażerowie mogą zostać nie odprawieni i pozostać na ziemi.

Bardzo często linie lotnicze broniąc się przed podobnymi sytuacjami wpisują do warunków przewozowych odpowiednie klauzule. Dlatego też przed zakupem biletów należy przeczytać dokładnie warunki przewozowe, przede wszystkim, jeżeli chodzi o zakup biletów w internecie.

W momencie, gdy pasażer dostanie odmowę wejścia na pokład samolotu, linia lotnicza jest zobowiązana do zaoferowania mu wyboru: zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet lub podróż o w innym terminie.

Pasażerowie mają ponadto prawo do odszkodowania: 250 euro na odległości do 1500km; 400 euro na odległości ponad 1500 km; 600 euro w przypadku dłuższej trasy.
Każda linia lotnicza musi zagwarantować ponadto bezpłatną opiekę wszystkim pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład samolotu. Musi ona zagwarantować poszkodowanemu darmowe posiłki i napoje (w zależności od długości czasu oczekiwania) lub bezpłatny nocleg. Linia lotnicza zobowiązana jest także do rozdania tym pasażerom specjalnych formularzy z prawami im przysługującymi.

Zobacz również: Savoir - vivre w samolocie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Prawnik w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego Kancelarii Mariański Group w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »