REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik: Prawa pasażera linii lotniczych

Rafał Dybka
Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.
Jeżeli pasażer zdecydował się na lot alternatywny, a planowany odlot ma nastąpić dopiero następnego dnia, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia na swój koszt noclegu w hotelu.
Jeżeli pasażer zdecydował się na lot alternatywny, a planowany odlot ma nastąpić dopiero następnego dnia, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia na swój koszt noclegu w hotelu.

REKLAMA

REKLAMA

Transport lotniczy osób oraz wszelkiego rodzajów towarów, mimo panującej obecnie na świecie recesji gospodarczej, nadal pozostaje efektywną i ekonomicznie opłacalną formą komunikacji, toteż warto znać prawa jakie przysługują nam, jako pasażerom, w trakcie podróży.

Od 1 maja 2004 r., poza regulacjami krajowymi, znaczny wpływ na zakres naszych obowiązków oraz przywilejów, mają akty prawa Unii Europejskiej. Należy zauważyć, że rozporządzenia oraz dyrektywy unijne, bardzo często chronią prawa konsumentów, o czym chociażby świadczy – nagłaśniana przez media – powszechna obniżka opłat za używanie telefonów komórkowych w ramach tzw. roamingu. Podobne rozwiązanie mamy w przypadku lotów pasażerskich dokonywanych na terenie Unii Europejskiej oraz firm mających tu swoje siedziby.

REKLAMA

Regulacje unijne

REKLAMA

Podstawowym aktem normatywnym prawa europejskiego, regulującym obowiązki przewoźnika lotniczego względem pasażera korzystającego z jego usług, jest rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (dalej: „rozporządzenie 261/2004”).

Zgodnie z deklaracją prawodawcy, działanie Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu lotniczego, powinno mieć na celu miedzy innymi, zapewnienie wysokiego poziomu ochrony pasażerów. Wspólnota powinna wyznaczać standardy ochrony konsumenta usług transportu lotniczego, zarówno poprzez wzmocnienie praw pasażerów, jak i zapewnienie przewoźnikom lotniczym działalności na ujednoliconych warunkach w zliberalizowanym rynku unijnym.

Przez wzgląd, iż różnice pomiędzy regularnymi i nieregularnymi usługami transportu lotniczego z każdym rokiem ulegają zmniejszeniu, ochrona Wspólnoty rozciąga się nie tylko na pasażerów lotów regularnych, ale również pasażerów lotów nieregularnych, w tym także loty stanowiące część zorganizowanych wycieczek. Ochrona obejmuje odlatujących z lotnisk znajdujących się w Państwach Członkowskich, jak też pasażerów, którzy odlatują z lotniska w państwie spoza Unii Europejskiej i lądują na lotnisku w państwie wspólnotowym, w przypadku gdy lot jest obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co trzeba wiedzieć o rezerwacji biletu lotniczego?


Zgodnie z treścią rozporządzenia 261/2004, zaistnieć mogą dwa stany faktyczne, powodujące konieczność powołania się na powyższe rozporządzenia: (1) opóźnienie oraz (2) odwołanie wykonania usługi transportu lotniczego.

Opóźniony lot

REKLAMA

Za opóźnienie lotu uważa się konieczność oczekiwania na odbycie podróży przekraczające:
1) 2 godziny – w przypadku lotów o odległości do 1500 km (czyli większość lotów krajowych oraz do najbliższych sąsiadów);
2) 3 godziny – w przypadku lotów o odległości przekraczającej 1500 km odnośnie do lotów wewnątrzwspólnotowych i wszelkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3500 km;
3) 4 godziny – w przypadku wszystkich innych lotów niż określonych w pkt 1 i 2.

W przypadku powyższych niedogodności dla pasażerów, przewoźnik lotniczy zobowiązany jest do świadczeń na rzecz poszkodowanych, poprzez zapewnienie im pożywienia oraz napojów, a jeżeli opóźniony lot odbędzie się dopiero następnego dnia – do zapewnienia noclegu w hotelu. Pasażerowie mają też prawo skorzystać na koszt przewoźnika z dostępnych środków komunikacji, takich jak telefon, faks czy też e-mail. W przypadku opóźnienia lotu przekraczającego 5 godzin, konsument ma prawo odstąpić od umowy, a przewoźnik w terminie 7 dni zobowiązany jest zwrócić pieniądze za niewykonaną usługę transportową, a jeżeli podróż pasażera zakończyła się w połowie planowane drogi – powrót do portu rozpoczęcia lotu następuje na koszt przewoźnika.

Zobacz również: Jak podróżować ze zwierzętami?


Odwołany lot

Odwołany lot zgodnie z regulacją unijną, oznacza nieobycie się lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce.

Przewoźnik ma obowiązek otoczyć pasażerów odwołanego lotu opieką (zapewnienie posiłków oraz płynów; dostęp do telefonu, faksu bądź e-maila), a także dać możliwość wyboru pomiędzy:
1) zwrotem ceny zakupionego biletu, wraz z pokryciem kosztów lotu powrotnego, jeżeli pasażer znajduje się w innym porcie niż miejsce startu;
2) zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie;
3) zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

Jeżeli pasażer zdecydował się na lot alternatywny, a planowany odlot ma nastąpić dopiero następnego dnia, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia na swój koszt noclegu w hotelu.

Poza powyższymi udogodnieniami, pasażerowi odwołanego lotu przysługuje też odszkodowanie w formie zryczałtowanej (od 250 EUR do 600 EUR w zależności od kategorii i długości lotu), chyba że przewoźnik dopełni obowiązku informacyjnego i:
1) o odwołaniu poinformuje co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu;
2) o odwołaniu poinformuje w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferuje zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
3) o odwołaniu poinformuje w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferuje zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej ni godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Przewoźnik może jedynie nie wypłacić odszkodowań w przypadku nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał wpływu.

Zadaj pytanie: Forum prawników


Rozszerzona odpowiedzialność przewoźnika

Poza normami wynikającymi wprost z przepisów rozporządzenia 261/04, Europejski Trybunał Sprawiedliwości w dwóch wyrokach z listopada 2009 r. (sygn. C402/07 i C432/07), zastosował rozszerzającą wykładnię prawa, przyznając zryczałtowane odszkodowanie nie tylko pasażerom odwołanego lotu, lecz też osobom, których lot opóźnił się o 3 godziny. Trybunał wyraźnie powołał się na minimalne opóźnienie sięgające trzech godzin, co nie koresponduje ściśle z brzmieniem rozporządzenia, lecz w przedstawionym mu stanie faktycznym (opóźnienie sięgnęło 20 godzin), zdecydował, że jest to wystarczająca niedogodność, porównywalna z odwołanym lotem.

Przewoźnicy lotniczy starają się względnie zminimalizować konieczność wypłat odszkodowań w pieniądzu, woląc regulować swoje zobowiązania wobec klientów poprzez wręczenie im bonów na swoje usługi, na co zezwala im prawo, lecz potrzebna jest do tego pisemna deklaracja pasażera. W związku z tym często się zdarza, że w regulaminach usług linii lotniczych, bądź we wzorcach umów wpisywana jest powyższa klauzula, o czym zazwyczaj kupujący bilet nie ma pojęcia.

Regulacje krajowe

Podstawą dochodzenia roszczeń, za opóźniony bądź odwołany lot przed sądami polskimi jest art. 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej: „k.c.”), który stanowi, że dłużnik (tu: przewoźnik) obowiązany jest do naprawienia szkody (tu: opóźnienia lub odwołania lotu) wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania (tu: usługi transportu lotniczego), chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Często w omawianych sprawach związanych nienależytym wykonaniem usługi transportu lotniczego bądź jej niewykonaniem, roszczenie główne uzupełniane jest żądaniami pokrycia też innych należności (koszty lotu zastępczego, odsetki od należności pieniężnej niezapłaconej w terminie – 481 § 1 k.c.).

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki oraz przywrócenie trzynastek dla tej grupy zawodowej. Resort pracuje nad przepisami

Podwyżki dla pracowników instytucji kultury? Okazuje się, że resort kultury pracuje nad przepisami. Przychylając się do postulatów płynących ze wszystkich stron, podjęłam decyzję o rozpoczęciu w ministerstwie prac mających na celu przygotowanie projektów dokumentów – poinformowała ministra kultury Hanna Wróblewska.

Granty jak dla studentów bo po 10 tyś złotych, ale dla uczniów klas 7-8. Wnioski trzeba składać do 7 stycznia 2025 r.

Granty po 10 tyś złotych dla uczniów klas 7 oraz 8 szkół podstawowych? Tak, to możliwe. Zapoznaj się ze szczegółami i złóż wniosek do 7 stycznia 2025 r.

3287,00 zł pielęgnacyjnego w 2025 r. Wzrośnie więc o 299,00 zł

Świadczenie pielęgnacyjne w nadchodzącym 2025 r. wzrośnie aż o 299 zł. Osoby uprawnione do pielęgnacyjnego otrzymają więc 3287 zł. Oznacza to prawie 10 procentowy wzrost.

99 zł na ucznia w przypadku klas I–III, 185 zł na ucznia klasy IV, 238 zł na ucznia klasy V i VI, 330 zł na ucznia klas VII i VIII w 2024 r. Co z 2025 r.?

99 zł na ucznia w przypadku klas I–III, 185 zł na ucznia klasy IV, 238 zł na ucznia klasy V i VI, 330 zł na ucznia klas VII i VIII. Natomiast kwota dotacji celowej na materiały ćwiczeniowe wynosi do 55 zł na ucznia – w przypadku klas I–III oraz do 27,50 zł na ucznia – w przypadku klas IV–VIII. Tak wynika z rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2024 r.

REKLAMA

Od 700 do 1000 zł premii lub świadczenia dla pracownika na Boże Narodzenie 2024 r. Karpiowe już na kontach niektórych pracowników

Już niedługo święta Bożego Narodzenia. Niektórzy pracodawcy szykują dla pracowników z tej okazji premie, paczki świąteczne z upominkami. Część zakładów pracy szykuje paczki dla dzieci zatrudnionych. Okazuje się, że część pracowników już pieniądze na święta ma na swoich kontach. Ale powstaje jedno pytanie - czy pracodawca płaci od tych prezentów podatek?

Nowelizacja: Emeryt policyjny z 3-letnim kontraktem 6700 zł netto. I do tego emerytura

Przywilej tylko dla policjantów. Mogą zarobić do 6700 zł netto. I mogą mieć nawet 6000 zł i więcej emerytury netto. A i tak przekroczenie 12 000 zł, 13 000 zł nie powoduje zawieszenia emerytury. Warunek - muszą założyć mundur w ramach służby kontraktowej - minimalny okres 3 lata (do 5 lat).

Świadczenia wspierające. 32 obszary codziennego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej [rozporządzenie]

W 2025 r. jedyna zmiana w świadczeniu wspierającym to jego waloryzacja w ślad za podwyżką renty socjalnej w marcu 2025 r. Mamy 5 na nowo wycenionych poziomów świadczenia wspierającego od marca 2025 r. 1141,02 zł, 1503,416 zł, 2255,12 zł, 3382.69 zł, 4134.39 zł. Nie ma zmian co do 32 obszarów codziennego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej.

Co dostanie z MOPS osoba z niepełnosprawnością w 2025 r.? [PRZYKŁAD]

Gminy przyznają kilka rodzajów świadczeń pieniężnych dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami. W zależności od posiadanego stopnia niepełnosprawności pomoc może się różnić. W 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, co będzie miało wpływ na możliwości otrzymania oraz wysokość zasiłku stałego i okresowego. Nie zmieni się wysokość zasiłku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

5 świadczeń dla pracowników w 2025 r.

5 świadczeń dla pracowników w 2025 r.: wynagrodzenie, urlop wypoczynkowy, urlop na żądanie, okazjonalna praca zdalna, zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem, świadczenia z tytułu wypadków przy pracy.

Pracodawca będzie musiał podać pracownikowi wynagrodzenie jego kolegi albo zapłaci 30 tys. zł kary. Kwota wynagrodzenia będzie również wymagana w ofertach pracy

W dniu 5 grudnia br. na ręce Marszałka Sejmu, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (znak SH-020-300/24), zakładający wprowadzenie istotnych zmian w zakresie jawności wynagrodzenia o pracę. Zgodnie z jego założeniami – pracodawcy, na wniosek pracowników, mają być zobowiązani do ujawniania im średnich poziomów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na równorzędnych stanowiskach, jak również do informowania o wysokości proponowanego wynagrodzenia w ofertach pracy.

REKLAMA