| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > UOKiK podpowiada jak podróżować na EURO 2012

UOKiK podpowiada jak podróżować na EURO 2012

Jaki środek transportu wybrać? Co możemy zabrać ze sobą? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi turystom.

Wyjeżdżając z Ukrainy do państw UE nie zapłacimy cła pod warunkiem, że produkty w bagażu, które kupiliśmy np. na prezent, nie są droższe niż 300 euro (transport lądowy), 430 euro (transport lotniczy). Do tych wartości nie wlicza się tytoniu oraz alkoholu. Jeżeli wartość towarów w twoim bagażu nie przekracza wymienionych ilości, na granicy skieruj się do pasa Nic do zgłoszenia (w czasie rozgrywek na polskich i ukraińskich granicach będą funkcjonować Euro2012 zielone pasy).

Limity na granicy – UE

Każdy kraj członkowski UE może dowolnie ustalić limity alkoholu oraz wyrobów tytoniowych, które można przywieźć z innego państwa członkowskiego. Nie mogą one być jednak niże niż: 10 l alkoholu etylowego, 90 l wina, 110 l piwa, 800 sztuk papierosów.

Zobacz również: O czym pamiętać wybierając się samochodem na Euro 2012 na Ukrainę?

Jak wynająć samochód?

W obu krajach samochód możesz wynająć najczęściej w większych miastach – np. w pobliżu lotnisk, dworców. Zasady wypożyczenia określa regulamin każdego przedsiębiorcy. Koniecznie zapytaj o to, co obejmuje ubezpieczenie oraz cena, jakie dodatkowe opłaty przewiduje umowa (np. za usterki, dodatkowego kierowcę), czy wynajmujący określa limit kilometrów. Sprawdź stan samochodu, a umowę sporządź na piśmie. Zwracając auto, podpisz z pracownikiem protokół zdawczy, potwierdzający, że oddajesz je bez usterek.

W Polsce zapłacisz za przejazd odcinkami autostrad A1, A2, A4. Na Ukrainie autostrady są bezpłatne.

Jeżeli przy okazji Euro 2012 zamierzasz skorzystać z ofert lokalnych biur podróży i zwiedzić Polskę czy Ukrainę, musisz pamiętać o innych zasadach reklamacji nieudanych wyjazdów. Na Ukrainie określa je biuro podróży w regulaminie, w Polsce – masz 30 dni na zgłoszenie reklamacji organizatorowi wyjazdu. W tym samym czasie powinieneś dostać odpowiedź od przedsiębiorcy. Reklamację sporządzasz na piśmie, żądając obniżenia ceny. W obu krajach nieprawidłowości zgłaszaj od razu pilotowi wycieczki.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »