| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > UOKiK podpowiada jak podróżować na EURO 2012

UOKiK podpowiada jak podróżować na EURO 2012

Jaki środek transportu wybrać? Co możemy zabrać ze sobą? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi turystom.

Wyjeżdżając z Ukrainy do państw UE nie zapłacimy cła pod warunkiem, że produkty w bagażu, które kupiliśmy np. na prezent, nie są droższe niż 300 euro (transport lądowy), 430 euro (transport lotniczy). Do tych wartości nie wlicza się tytoniu oraz alkoholu. Jeżeli wartość towarów w twoim bagażu nie przekracza wymienionych ilości, na granicy skieruj się do pasa Nic do zgłoszenia (w czasie rozgrywek na polskich i ukraińskich granicach będą funkcjonować Euro2012 zielone pasy).

Limity na granicy – UE

Każdy kraj członkowski UE może dowolnie ustalić limity alkoholu oraz wyrobów tytoniowych, które można przywieźć z innego państwa członkowskiego. Nie mogą one być jednak niże niż: 10 l alkoholu etylowego, 90 l wina, 110 l piwa, 800 sztuk papierosów.

Zobacz również: O czym pamiętać wybierając się samochodem na Euro 2012 na Ukrainę?

Jak wynająć samochód?

W obu krajach samochód możesz wynająć najczęściej w większych miastach – np. w pobliżu lotnisk, dworców. Zasady wypożyczenia określa regulamin każdego przedsiębiorcy. Koniecznie zapytaj o to, co obejmuje ubezpieczenie oraz cena, jakie dodatkowe opłaty przewiduje umowa (np. za usterki, dodatkowego kierowcę), czy wynajmujący określa limit kilometrów. Sprawdź stan samochodu, a umowę sporządź na piśmie. Zwracając auto, podpisz z pracownikiem protokół zdawczy, potwierdzający, że oddajesz je bez usterek.

W Polsce zapłacisz za przejazd odcinkami autostrad A1, A2, A4. Na Ukrainie autostrady są bezpłatne.

Jeżeli przy okazji Euro 2012 zamierzasz skorzystać z ofert lokalnych biur podróży i zwiedzić Polskę czy Ukrainę, musisz pamiętać o innych zasadach reklamacji nieudanych wyjazdów. Na Ukrainie określa je biuro podróży w regulaminie, w Polsce – masz 30 dni na zgłoszenie reklamacji organizatorowi wyjazdu. W tym samym czasie powinieneś dostać odpowiedź od przedsiębiorcy. Reklamację sporządzasz na piśmie, żądając obniżenia ceny. W obu krajach nieprawidłowości zgłaszaj od razu pilotowi wycieczki.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »