| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.

Dobra wola sprzedawcy

Najczęściej sprzedawcy umieszczają w widocznym miejscu w sklepie informację o tym, czy zwroty towaru są przyjmowane i jaki termin przysługuje konsumentowi na dokonanie zwrotu. Żaden przepis nie nakłada jednak na sprzedawcę obowiązku przyjęcia zwracanego towaru - jego zgoda wynika jedynie z „dobrej woli”, a warunki zwrotu mogą być przez niego dobrowolnie określone.

Jeżeli w sklepie brak jest informacji o tym, czy sprzedawca przyjął taką praktykę, to pozostaje nam indywidualne negocjowanie naszego prawa do zwrotu towaru. Pamiętajmy jednak, że w takim przypadku zgoda sprzedawcy na zwrot towaru w określonym terminie powinna być potwierdzona na piśmie- odpowiednia adnotacja może być umieszczona np. na odwrocie paragonu.

Powyższe zasady dotyczą zwrotu towaru pełnowartościowego, co do którego klient uznał że pomimo braku jakichkolwiek wad, chciałby go zwrócić, ponieważ przykładowo po przyniesieniu do domu okazało się że towar już mu nie pasuje lub po prostu przestał się podobać.

Zwrot towaru niezgodnego z umową

Odmienne reguły obowiązują w przypadku gdy towar w chwili jego wydania jest niezgodny z umową (w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego). W uproszczeniu można uznać, że niezgodność towaru z umową oznacza nie tylko jego wadliwość, ale również sytuację, gdy towar nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi, nie ma cech okazanej kupującemu próbki albo wzoru, nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy lub nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz nie ma właściwości cechujących towary tego rodzaju. W takiej sytuacji przysługuje nam prawo do reklamowania towaru.

Wówczas w pierwszej kolejności powinniśmy żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez jego nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Dopiero gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, bądź też sprzedawca nie zdoła naprawić lub wymienić towaru w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby nas na znaczne niedogodności, możemy żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy (wybór rodzaju żądania zależy wyłącznie od nas).

Odstąpienie od umowy będzie oznaczało dla kupującego prawo do zwrotu towaru za zwrotem zapłaconej sprzedawcy ceny. Dla celów dowodowych zarówno złożenie reklamacji oraz oświadczenie o żądaniu obniżenia ceny albo odstąpieniu od umowy – musi zostać złożone na piśmie. Termin na zawiadomienie sprzedawcy wynosi dwa miesiące od daty stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Roszczenia reklamacyjne wygasają natomiast po upływie dwóch lat od daty wydania towaru kupującemu. 

Zobacz serwis: Reklamacje

reklama

Eksperci:

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).

Autor:

Aplikantka radcowska z kancelarii prawnej BGST

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak można zwrócić niechciany towar?
Jak można zwrócić niechciany towar?

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

iBHP Sp. z o.o.

ekspert z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »