REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Rafał Tołwiński
Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska
BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska
BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).
Marek Bednarczyk
Kupującemu, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, przysługują dodatkowe prawa.
Kupującemu, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, przysługują dodatkowe prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Konsument, który nabywa towar w sklepie internetowym objęty jest szczególnymi regulacjami ochronnymi, które są rezultatem implementacji do polskiego systemu prawnego dyrektywy unijnej.

Kto jest konsumentem?

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie cywilnym, za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

REKLAMA

REKLAMA

Zakupy w Internecie – czym różnią się od sprzedaży w „stacjonarnym” sklepie ?

Konsumentowi, kupującemu za pośrednictwem Internetu, a zatem przy umowie „zawieranej na odległość” - poza lokalem przedsiębiorcy, czyli poza jego sklepem czy biurem, przysługują dodatkowe prawa. Jednocześnie sprzedawca „internetowy” ma dodatkowe obowiązki, które nie dotyczą sprzedawców w sklepach tradycyjnych.

Prawo do wyczerpującej informacji o towarze i usłudze

Konsument przed dokonaniem zakupu, musi zostać poinformowany przez sprzedawcę o jego danych (nazwie, adresie, szczegółach dotyczących rejestracji firmy), a także o właściwościach towaru lub usługi którą zamawia. Dodatkowo sprzedawca jest zobowiązany powiadomić o sposobie zapłaty jak i o łącznej cenie i wszystkich opłatach (w tym opłatach pocztowych i podatkach), które ponosi konsument. Ponadto powiadomienie takie musi zawiera informacje o terminie i sposobie dostawy towaru, prawie do odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji, a w odniesieniu do usług – również o terminie ich wypowiedzenia. Przedsiębiorca powinien potwierdzić te informacje na piśmie (przykładowo: w treści komunikatu wyświetlanego na stronie WWW, za pośrednictwem której dochodzi do złożenia zamówienia; albo w treści maila przesyłanego przed lub bezpośrednio po złożeniu zamówienia klientowi). Brak potwierdzenia tych informacji może mieć dla sprzedawcy negatywne konsekwencje. O czym poniżej.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

REKLAMA

Prawo odstąpienia od umowy

Podstawowa różnica jaka odróżnia sprzedaż „na odległość” od sprzedaży w tradycyjnym sklepie, to przysługujące konsumentowi uprawnienie do odstąpienia od umowy, bez podania przyczyn. Polega ono na tym, że konsument w terminie 10 dni od otrzymania towaru, może bez podania przyczyn odstąpić od umowy. W razie odstąpienia od umowy zobowiązany jest on odesłać towar do sklepu internetowego w stanie niezmienionym a przedsiębiorca zobowiązany jest zwrócić konsumentowi pieniądze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ prawo odstąpienia od umowy, może doznać niewielkich ograniczeń wynikających z warunków sprzedaży oferowanych przez sprzedawcę, należy szczegółowo zapoznać się z tymi warunkami, tak aby nie być zaskoczonym w razie odmowy przyjęcia przez sprzedawcę zwracanego towaru. Między innymi, sama ustawa przewiduje - w odniesieniu do nagrań audio i wideo oraz programów zapisanych na informatycznych nośnikach danych – że konsumentowi nie przysługuje zwrot o ile usunie on z towaru ich oryginalne opakowanie. Dodatkowo – prawo odstąpienia nie przysługuje w przypadku dostawy prasy, usług w zakresie gier hazardowych oraz dostawy towarów i usług wyprodukowanych „na miarę” – tj. o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Konsekwencje dla sprzedawcy

Wróćmy do wspomnianych wyżej konsekwencji, jakie niesie dla sprzedawcy niepowiadomienie klienta o prawie do odstąpienia lub gdy nie potwierdzi on na piśmie choćby jednej z informacji o prowadzonej działalności i prawach konsumenta. W takim przypadku termin do odstąpienia od umowy ulega przedłużeniu nawet do 3 miesięcy!

Zarówno termin dziesięciodniowy, jak i trzymiesięczny, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.

Oczywiście powyższe uprawnienie, nie ograniczają prawa kupującego do odstąpienia od umowy w przypadkach związanych z wadami produktu. To uprawnienie (wspólne dla sprzedaży w tradycyjnym sklepie) uzależnione jest od spełnienie procedury wynikającej z zasad udzielonej klientowi gwarancji lub z warunków ustawowej „rękojmi”, nazywanej w stosunkach konsumenckich „niezgodnością towaru konsumpcyjnego z umową”.

Szczególna ostrożność

Na koniec należy jeszcze raz podkreślić, iż pomimo tego że sprzedaż w Internecie została uregulowana w licznych przepisach, to z uwagi na fakt, iż kupujący nie ma bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, należy zalecić szczególną ostrożność zarówno przy wyborze sprzedawcy, jak i analizie warunków na jakich sprzedaż się odbywa. Dalsze uprawnienia przysługujące konsumentowi w kolejnej części artykułu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Święta i Sylwester w górach - ceny w 2025 roku: Polska, Czechy, Alpy

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

REKLAMA

ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł.

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS. Matka pisze: "ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł."

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA