| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Porady dla e – konsumenta przed świętami

Porady dla e – konsumenta przed świętami

W okresie świątecznym wzrasta sprzedaż on-line, bowiem klienci poszukują alternatywy dla zatłoczonych centrów handlowych. Często nie są świadomi swoich praw i boją się podejmować zakupów przez Internet w sklepach internetowych zarejestrowanych w innych państwach.

Doświadczenie ECK pokazuje, że rozszerzenie „.pl” nie zawsze oznacza, że mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą. Każdy może zarejestrować domenę z rozszerzeniem „.pl”, także mieszkaniec Dubaju, co nie oznacza, że jego sklep będzie podlegał prawu Unii Europejskiej.

  • Nie dajmy się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwym nie jest.
  • Szukajmy certyfikatów - warto sprawdzić, czy e-sklep należy do systemu potwierdzającego stosowanie dobrych praktyk (np. europejski certyfikat Euro-Label) czy też gwarantującego zwrot pieniędzy w razie niewywiązania się  z umowy przez sprzedawcę (np. Trusted Shops). Jak czytamy w raporcie „Can I trust the trustmark?”

Większość badanych osób osób ceni sobie certyfikaty zaufania (69%) i ufa przedsiębiorcom, którzy je posiadają (63%).

Przysługuje co najmniej 7 dni roboczych w UE (w Polsce – 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług). We wskazanym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a potem sam produkt.

Jeśli kupiony przez Internet produkt  okaże się wadliwy lub niezgodny z umową, objęty jest takim samym – dwuletnim – prawem do reklamacji, jakie obowiązuje wobec produktów kupionych w sklepie stacjonarnym.

Jeśli coś pójdzie nie tak

  • Dokumentuj każdy krok podczas procedury sprzedaży np. poprzez zrzuty ekranu (screenshot);
  • Przechowuj kopie pełnej korespondencji z przedsiębiorcą;
  • Złóż skargę u przedsiębiorcy w formie pisemnej i zachowaj jej kopie;
  • Jeżeli sprawa nie zostanie rozwiązania w satysfakcjonujący dla Ciebie sposób, a przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność w innym kraju UE lub Norwegii i Islandii, skontaktuj się z najbliższym Europejskim Centrum  Konsumenckim w celu uzyskania bezpłatnej porady i pomocy.

Zobacz też: Konto w portalu internetowym - nasze prawa

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Samsonowicz

Ekspert serwisu Comperia.pl, specjalizuje się w finansach osobistych i rynku kredytowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »