REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zakupy przez Internet, prawa konsumenta./ Fot. Fotolia
Zakupy przez Internet, prawa konsumenta./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy podczas zakupów internetowych sprzedawcy powinni udzielać rękojmi? Okazuje się, że tak. Ponadto praw konsumenta podczas zakupów on-line jest znacznie więcej.

E-commerce: transakcje między użytkownikami prywatnymi rządzą się innymi prawami

Internauci, kupujący produkty od użytkowników prywatnych, nie są zazwyczaj świadomi swoich praw i obowiązków. Takie transakcje są regulowane przez Kodeks Cywilny. Nakłada on m.in. obowiązek udzielenia rocznej rękojmi na sprzedawane towary. Takich regulacji prawnych jest jednak więcej i warto je poznać.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce działa już 12 tysięcy sklepów internetowych. Wciąż jednak znaczna część wszystkich zakupów w sieci dokonywana jest na aukcjach internetowych i platformach sprzedażowych od użytkowników prywatnych. Wynika to najczęściej z oszczędności oraz szerszej dostępności w takich miejscach produktów unikatowych. Jest to również dobry sposób dla sprzedających na pozbycie się rzeczy zalegających na dnie szafy czy na strychu. Prawa klienta i obowiązki sprzedawcy są tu jednak inne, niż w przypadku zakupów w sklepie internetowym.

Zakupionego towaru nie można oddać

W przypadku zakupów dokonywanych w drodze licytacji lub za pomocą popularnej opcji „kup teraz”, nie przysługuje nam 10 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Stąd konieczność podejmowania bardziej przemyślanych decyzji. Na szczęście w przypadku zgubienia lub uszkodzenia towaru w trakcie transportu, odpowiedzialność będzie ciążyła na sprzedającym. Zrzeczenie się tego obowiązku w opisie aukcji nie będzie miało żadnej mocy prawnej. Sam sprzedający zobowiązany jest również do dokładnego określenia kosztów i formy dostawy.

Zobacz również: Ujednolicony e-handel od połowy 2014 roku

REKLAMA

Towar uszkodzony i co dalej?

W przypadku wykrycia usterki, o której nie było mowy w opisie, możemy od razu odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny, chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni lub naprawi towar. Ważne jest jednak, by zgłosić to w ciągu miesiąca od wykrycia wady, najlepiej listem poleconym. – Takie prawo nie będzie nam jednak przysługiwało w momencie, gdy sprzedawca informował o uszkodzeniu, od razu naprawi towar lub wymieni go na nowy. Oczywiście, w przypadku wystąpienia kolejnych usterek, będziemy mogli natychmiast zażądać zwrotu pieniędzy – mówi Rafał Stępniewski z serwisu RzetelnyRegulamin.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rękojmia

Prywatny sprzedawca standardowo udziela rocznej rękojmi na zbywane towary, jednakże ten obowiązek może ograniczyć poprzez zastosowanie odpowiednich zapisów w opisie oferty lub nawet całkowicie go wyłączyć. Musi jednak wcześniej to wyraźnie zaznaczyć. Opisywane wyłączenia i ograniczenia będą jednak nieskuteczne w przypadku wad zatajonych. Wtedy sprzedawca będzie musiał uznać roszczenia klienta. – Pamiętajmy również o tym, że sprzedawca nie jest odpowiedzialny za wady, które powstaną w trakcie używania danej rzeczy, jeżeli ich wystąpienie nie wynika z przyczyn tkwiących w sprzedawanej rzeczy w momencie sprzedaży – tłumaczy Rafał Stępniewski.

Aukcje grzecznościowe

Warto uważać na tzw. sprzedaż z pełnomocnictwem, czyli aukcje grzecznościowe lub wręcz robienie przysługi znajomemu. Mimo, że sprzedający sądzi, że faktyczną odpowiedzialność za towar podnosi jego właściciel, a on jest tylko pośrednikiem, to jest w błędzie. W przypadku komplikacji, to na nim będzie ciążyło naprawienie szkód. – Tego można jednak uniknąć. Wystarczy wyraźnie zaznaczyć w opisie sprzedawanego przedmiotu, że sprzedaż odbywa się na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez właściciela przedmiotu. Konieczne będzie jednak wyraźne określenie kto jest właścicielem przedmiotu – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. W przypadku posługiwania się terminem „aukcja grzecznościowa” lub „sprzedaż grzecznościowa”, warto dodatkowo wyjaśnić jego znaczenie. Kupujący nie powinien mieć żadnych wątpliwości, że bierze udział w takiej właśnie transakcji.

Sprzedaż internetowa i aukcje to dobra okazja, by kupić lub sprzedać szybko różne przedmioty. Warto jednak być świadomym praw oraz obowiązków jakie spoczywają zarówno na sprzedających, jak i na kupujących. W przeciwnym razie mogą być one źródłem niepotrzebnych komplikacji.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

REKLAMA

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

REKLAMA

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA