REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konto w portalu internetowym - nasze prawa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Internet, prawo./ Fot. Fotolia
Internet, prawo./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie, czy chcemy dołączyć do serwisu randkowego, rozpocząć kurs językowy, czy dokonać zakupu w e-sklepie, musimy najpierw przejść przez proces rejestracji. Pamiętajmy, że jesteśmy związani postanowieniami regulaminu tylko wtedy, gdy został on nam przedstawiony i zapoznaliśmy się z nim przed zawarciem umowy (przed procesem rejestracji).

E-praca, e-learning, e-zdrowie, e-finanse, e-turystyka. Internet to dziś miejsce, które zaspokaja różnorodne potrzeby, dostarcza informacji i rozrywki. Umożliwia znalezienie
i kupienie niemal wszystkiego.

REKLAMA

Niestety, według najnowszego raportu Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „The European Online Marketplace” 56% skarg, które w latach 2010-2011 otrzymał ECC-Net dotyczyło zakupów usług i towarów w Internecie. Warto więc zapoznać się z kilkoma wskazówkami  dotyczącymi bezpiecznego korzystania z internetowych serwisów.

Rejestracja

Niezależnie, czy chcemy dołączyć do serwisu randkowego, rozpocząć kurs językowy, czy dokonać zakupu w e-sklepie, musimy najpierw przejść przez proces rejestracji. Standardowo jesteśmy proszeni o podanie naszego maila, stanowiącego login oraz hasła, którym od tego momentu będziemy się posługiwać. Należy mieć świadomość, że przekazane przez nas informacje mogą zostać wykradzione i wykorzystane przez osoby niepowołane, dlatego dobrze się zastanowić, zanim podamy szczegółowe dane osobowe np.:adres zamieszkania, numer telefonu, PESEL, czy NIP.

Polecamy: Forum prawne

Logowanie

REKLAMA

Aby korzystać z usług serwisu musimy się każdorazowo zalogować. W tym wypadku głównym zagrożeniem są strony logowania identyczne z oryginalnymi. Twórcy takich stron zdobywają wówczas nasze dane, które mogą sprzedać na czarnym rynku. Oczywiście uzyskują też nielegalny dostęp do naszych kont. Przykładem jest sytuacja, kiedy jesteśmy zalogowani do wybranego portalu i w międzyczasie otwieramy wiele zakładek w nowych kartach przeglądarki. Przez nieuwagę możemy przejść do karty sztucznie wygenerowanej. Strona wyświetlona na fałszywej karcie będzie nas informowała o wygaśnięciu sesji i konieczności powtórnego logowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazana jest wyjątkowa ostrożność, gdy dostajemy e-maile od naszych wirtualnych usługodawców z prośbą o zalogowanie i potwierdzenie swoich danych. Zawarty w treści wiadomości link może przenieść nas na stronę logowania stworzoną przez hakerów.

Regulamin i zawarcie umowy

Każdy właściciel portalu internetowego ma obowiązek sporządzić regulamin świadczenia usług elektronicznych. Pamiętajmy, że jesteśmy związani postanowieniami regulaminu tylko wtedy, gdy został on nam przedstawiony i zapoznaliśmy się z nim przed zawarciem umowy (przed procesem rejestracji).

Najczęściej spotykaną praktyką jest umieszczanie treści regulaminu przy folderze rejestracyjnym. Warunkiem zarejestrowania się na portalu jest jednoczesne potwierdzenie akceptacji regulaminu.

Zdarza się jednak, że rejestrując się w serwisie, nie musimy regulaminu akceptować, wystarczy, że podamy nasze dane. Jeżeli następnie w treści regulaminu znajdziemy zapis, że rejestracja lub rozpoczęcie korzystania z portalu są równoznaczne z akceptacją regulaminu, to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udowodnienia nam, że z regulaminem faktycznie się zapoznaliśmy. Usługodawca będzie miał wówczas przed sobą niewątpliwie trudne zadanie.

Pobierz: Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość - WZÓR PISMA

REKLAMA

Ważny jest aspekt przejrzystości treści regulaminu. Jeżeli napisany jest językiem nieprzystępnym, skomplikowanym, może warto zastanowić się dlaczego, czy w ten sposób przedsiębiorca chce nas zniechęcić do szczegółowego zapoznania się z dokumentem i po prostu kliknięcia na wytłuszczony napis „Akceptuję”?

Trzeba zwrócić też szczególną uwagę na ewentualne występowanie w treści regulaminu tzw. klauzul abuzywnych (postanowień niedozwolonych) np.: zapisy wprowadzające obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo nienależytego wykonania zobowiązania przez usługodawcę, czy zastrzegające prawo usługodawcy do opóźnienia realizacji wykonania usługi.

Zawsze zapoznajmy się też z trybem postępowania reklamacyjnego i warunkami wypowiedzenia umowy. Sprawdźmy też, czy na portalu jest dostępny wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, możemy przecież zmienić zdanie i zrezygnować z zakupionej usługi. Gotowy wzór ułatwi nam przejście przez tę procedurę.

Pamiętajmy, kupując usługę, czy produkt w Internecie przysługuje nam co najmniej 10 dni roboczych w UE (w Polsce 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. Mamy też dwuletnie prawo do reklamacji.

Zobacz również: Reklamacja towaru kupionego przez internet

Reklama

Z reklamą e-usług spotykamy się na każdym kroku, na portalach informacyjnych, lifestylowych, poradnikowych itp. Często są to popularne serwisy, cieszące się powszechnym zaufaniem użytkowników sieci. Niestety reklamy e-usług na nich umieszczane, nie muszą nas prowadzić do wiarygodnych i rzetelnych usługodawców. Portale te nie biorą odpowiedzialności, za to kogo lub co reklamują!

Dane kontaktowe

Zanim przystąpimy do rejestracji, poszukajmy danych kontaktowych usługodawcy, który powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, siedzibę, adres i adresy elektroniczne (względnie imię i nazwisko oraz adres zamieszkania).

Błędne jest myślenie, że skoro korzystam z e-usług na portalu polskojęzycznym, a w zakładce kontakt widnieje jedynie polski adres, to jego właściciel na pewno jest podmiotem, który zarejestrował swoje przedsiębiorstwo w Polsce lub ma siedzibę w Polsce. W razie wystąpienia sytuacji problemowych z serwisem, który ma siedzibę poza polskimi granicami i chęci dochodzenia roszczeń, musimy być przygotowani, że będziemy mieć do czynienia ze sporem o charakterze ponadgranicznym, a co za tym idzie z koniecznością prowadzenia korespondencji w języku obcym.

Gdzie szukać informacji i pomocy?

W takich wypadkach pomocą służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na przedsiębiorców związane z korzystaniem z e-usług w innych krajach UE, Norwegii i Islandii. Prawnicy ECK informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz bezpłatnie udzielają porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych.

Przykładowe sprawy

„Abonament Premium”

Firma niemiecka oferująca strategiczne gry internetowe nie wywiązała się ze swojego zobowiązania. Polski konsument wykupił w serwisie „Abonament Premium”, dzięki któremu powinien uzyskać dostęp do materiałów poradnikowych. Konsument nie otrzymał obiecanych poradników, więc zgłosił reklamację. Zgodnie z regulaminem przedsiębiorca miał skontaktować się z użytkownikiem serwisu, w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od daty otrzymania zgłoszenia reklamacyjnego. Przedsiębiorca jednak nie ustosunkował się w żaden sposób to treści reklamacji. Konsument zgłosił się do ECK w Polsce. Po dokonaniu analizy dokumentacji polscy prawnicy wraz z prawnikami Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Niemczech podjęli próbę rozwiązania sprawy. 

Po złożeniu zapytania przez prawników z ECK i poinformowaniu niemieckiego e-usługodawcy o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego, ten niemal natychmiast odblokował na internetowym koncie konsumenta dodatkową usługę.

„Zablokowane konto”

Konsument z Polski założył konto w popularnym serwisie, oferującym bezpieczne płatności w Internecie. Nie był osobą pełnoletnią, a regulamin wymagał ukończenia przez użytkownika 18 lat. W związku z tym utworzone konto zostało zablokowane. Po uzyskaniu pełnoletniości konsument chciał je odzyskać. Wielokrotnie próbował kontaktować się z portalem, jednak nie otrzymał żadnej odpowiedzi. Wysłał do przedsiębiorcy drogą e-mailową kopie swojego dowodu osobistego, ale konto pozostało zablokowane. Próbował więc założyć nowe konto. Podał sam adres e-mail, ale system pamiętał dane z poprzedniej rejestracji. Konsument nie chciał jednak tworzyć nowego adresu e-mail, tylko na potrzebę korzystania z rzeczonego serwisu.

Właścicielem serwisu okazał się podmiot zarejestrowany w Luksemburgu. Konsument udał się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Po rozpoznaniu sprawy oraz ustaleniu nieprawidłowości, prawnicy z ECK Polska nawiązali współpracę z Europejskim Centrum Konsumenckim w Luksemburgu. Wspólnie skontaktowali się z przedsiębiorcą, z prośbą o wyjaśnienie przyczyny utrudniania klientowi korzystania z serwisu.

Niedługo po tym, przedsiębiorca umożliwił założenie przez polskiego konsumenta nowego konta, do którego loginem było uprzednio blokowany adres e-mail.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

Od 1 czerwca 2025 r. zaczęła obowiązywać ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620). Regulacja wprowadza szereg uprawnień dla pracowników, osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy oraz osób z niepełnosprawnościami. Nowa ustawa daje możliwość otrzymania ponad 500 zł za staż. Poniżej szczegóły, bo trzeba wiedzieć, że regulacja nie jest skierowana dla tak wielu, jakby się mogło wydawać i na tak długo, jakby chciano.

Obowiązkowe windy w każdym budynku mieszkalnym, który ma co najmniej dwie kondygnacje. To tylko jedna ze zmian, która nas czeka

Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało projekt zmian w przepisach technicznych dotyczących budynków. Chodzi o to, by były one lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb – zarówno jeśli chodzi o bezpieczeństwo, efektywność energetyczną, jak i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Trwają konsultacje publiczne, a dokument jest już dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Od 1 do 30 tys. złotych kary grzywny dla pracodawcy za pracę w upał. Ale zasady będą jeszcze ostrzejsze. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Od 1 do 30 tys. złotych kary grzywny dla pracodawcy za pracę w upał przekraczający 32 lub 35 st. Ale zasady będą jeszcze ostrzejsze. Kiedy zmiany wejdą w życie? Miały zacząć obowiązywać od 1 czerwca 2025 r. Okazuje się, że wejdą ale najwcześniej po 1 stycznia 2027 r.

ZUS: Kolejne prawomocne orzeczenie sądu II instancji. SA w Katowicach stanął po stronie emerytki [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20]

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach.

REKLAMA

MRPiPS wprowadza bezwzględny zakaz pracy w czasie upałów. Kara do 3 lat pozbawienia wolności dla pracodawcy, który nie zwolni pracowników do domów

W związku ze zmianą klimatu i wynikającymi z niej coraz częstszymi falami upałów, w czasie których temperatury niejednokrotnie przekraczają 30 st. C – MRPiPS zdecydowało się na dookreślenie w przepisach o BHP maksymalnych progów temperatury (wynikającej z warunków atmosferycznych), których przekroczenie skutkować będzie zakazem wykonywania pracy przez pracowników. Projekt resortu pracy nie obejmuje jednak, na tych samych zasadach, wszystkich pracowników – ochroną przed pracą w upalnych warunkach, nie zostaną objęci m.in. pracownicy gastronomii, hoteli czy opiekunowie małych dzieci. Pracodawcę łamiącego nowe zakazy – czekać będą natomiast surowe konsekwencje.

200 tys. zł na remont, sprzęt, zakup nieruchomości itp.: premie finansowe dla osób ze wsi czy z małych miasteczek. Wnioski do 31 lipca 2025 r.

Do 31 lipca 2025 r. można się ubiegać o 200 tys. zł przypomina prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Chodzi o premie z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Pieniądze można przeznaczyć na wiele celów.

O ile niższe raty kredytów hipotecznych po obniżce stóp procentowych NBP w lipcu 2025 r.?

W dniu 2 lipca 2025 r. (ze skutkiem od 3 lipca) Rada Polityki Pieniężnej obniżyła podstawową stopę procentową NBP (stopę referencyjną) do poziomu 5,00%. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że tylko w wyniku lipcowej obniżki rata kredytu na 500 000 zł na 30 lat spadnie o 85 zł. Połączony efekt dwóch tegorocznych obniżek stóp zmniejszy ratę o 257 zł – z 3 651 zł do 3 394 zł. Z kolei wraz z każdą obniżką rośnie zdolność kredytowa. W przyszłym roku część osób może liczyć na wzrost dostępnej kwoty o ponad 100 000 zł. Prezes Związku Banków Polskich Tadeusz Białek ocenił, że ok 70 zł mniej w miesięcznej racie kredytu zyskają kredytobiorcy z pożyczką 400 tys. zł na okres 20 lat dzięki decyzji Rady Polityki Pieniężnej o obniżeniu stóp procentowych w lipcu.

Komisja Europejska: 90% redukcji gazów cieplarnianych w UE do 2040 r.; pełna neutralność klimatyczna netto do 2050 r. Jak ochronić gospodarkę?

W dniu 2 lipca 2025 r. Komisja Europejska zaproponowała wyznaczenie celu klimatycznego na 2040 r. Zgodnie z propozycją emisje gazów cieplarnianych powinny wówczas wynieść o 90 proc. mniej względem poziomu z 1990 r. Pomocą w dojściu do celu ma być możliwość wliczania projektów sfinansowanych w krajach trzecich.

REKLAMA

Rewolucja w rozwodach: koniec z alimentami od eksmałżonka za jego winę i ocenianiem przez sądy intymnych aspektów życia małżeńskiego. „Co do zasady każdy z małżonków powinien utrzymywać się samodzielnie”

W dniu 23 czerwca 2025 r. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego, będąca organem działającym przy Ministrze Sprawiedliwości przyjęła projekt nowelizacji kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który zakłada eliminację orzekania o winie rozkładu pożycia w sprawach o rozwód i separację. Z powyższym, ściśle związana jest również zmiana zasad alimentacji po rozwodzie i separacji – na przyznanie alimentów nie ma już mieć wpływu odpowiedzialność byłego współmałżonka za rozpad małżeństwa. Nadrzędnym celem wprowadzenia zmian, jest ochrona dzieci przed negatywnymi konsekwencjami spierania się ich rodziców.

Najnowszy sondaż partyjny 2025 [Rzeczpospolita, WP, Onet, Polsat]

Najnowszy sondaż partyjny 2025: dla Rzeczpospolitej, WP, Onet. We wszystkich trzech sondażach partyjnych wygrywa PiS. Jakie partie są poniżej progu 5%? W sondażu IBRIS dla Polsat News z połowy czerwca prowadziła KO. Czy na polskiej scenie politycznej umacnia się prawica?

REKLAMA