| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Zagubiony bagaż – prawa pasażerów linii lotniczych

Zagubiony bagaż – prawa pasażerów linii lotniczych

Zaginął mi bagaż w drodze do Polski. Na lotnisku okazało się, że ślad po walizce zaginął. Wszczęłam procedurę, ale chciałabym wiedzieć czy zrobiłam wszystko, co powinnam i jakie problemy w drodze dochodzenia swoich praw mogę mieć jako pasażer?

Gdy bagaż ulegnie uszkodzeniu lub zaginie w podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu na świecie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1000 SDR. Swoje roszczenie powinniśmy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego, nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Jeśli bagaż zagubił inny przewoźnik niż ten, z którym zawarliśmy umowę (od którego kupiliśmy bilet), to możemy wybrać, od którego z nich chcemy żądać odszkodowania.

Jeśli po odebraniu bagażu stwierdzimy, że jest on uszkodzony, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów. Jeśli to możliwe trzeba sprawdzić, czy w bagażu niczego nie brakuje, przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Pracownik działu reklamacji razem z nami przejrzy bagaż i sporządzi protokół tzw. PIR. Udzieli również wskazówek, jakie dalsze kroki należy podjąć. Zazwyczaj konieczne jest wysłanie, pod podany adres, dokumentu o cenie naprawy bagażu (ewentualnie potwierdzenie o niemożliwości naprawy), kopii biletu oraz kwitu bagażowego. Dalej w tej sprawie będzie się z nami kontaktował przedstawiciel linii lotniczych.

Jeśli po przylocie nie znajdziemy na pasie swojego bagażu, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów, również przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Na podstawie podanych informacji pracownik biura sporządzi protokół PIR. Zostanie on wprowadzony do systemu centralnego. W chwili, kiedy bagaż dotrze na lotnisko skontaktuje się z nami pracownik służby rozwożącej bagaże i dostarczy go pod wskazany adres. Bagaż zostanie przekazany w zamian za naszą kopię protokołu. Jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony, mimo że dzieje się tak niezwykle rzadko, otrzymamy wskazówki, jakie kroki należy podjąć w kontaktach z odpowiedzialnymi liniami lotniczymi.

Sprawy zagubionego lub zniszczonego bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów, najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach, dlatego przed podróżą warto zapoznać się z warunkami przewozu

W wypadku LOT-u ograniczenia są następujące:PLL LOT zalecają dokładne oznakowanie bagażu wywieszką/nalepką adresową. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przewożone w bagażu rzeczy łatwo tłukące się i łatwo psujące się oraz za pieniądze, biżuterię i inne przedmioty wartościowe, dokumenty, próbki handlowe itp. Przewóz tych przedmiotów odbywa się na wyłączne ryzyko i odpowiedzialność pasażera. W ruchu międzynarodowym odpowiedzialność przewoźnika w przypadku szkody w bagażu rejestrowanym ograniczona jest do kwoty 20 USD za 1 kilogram.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »