| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Zagubiony bagaż – prawa pasażerów linii lotniczych

Zagubiony bagaż – prawa pasażerów linii lotniczych

Zaginął mi bagaż w drodze do Polski. Na lotnisku okazało się, że ślad po walizce zaginął. Wszczęłam procedurę, ale chciałabym wiedzieć czy zrobiłam wszystko, co powinnam i jakie problemy w drodze dochodzenia swoich praw mogę mieć jako pasażer?

Gdy bagaż ulegnie uszkodzeniu lub zaginie w podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu na świecie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1000 SDR. Swoje roszczenie powinniśmy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego, nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Jeśli bagaż zagubił inny przewoźnik niż ten, z którym zawarliśmy umowę (od którego kupiliśmy bilet), to możemy wybrać, od którego z nich chcemy żądać odszkodowania.

Jeśli po odebraniu bagażu stwierdzimy, że jest on uszkodzony, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów. Jeśli to możliwe trzeba sprawdzić, czy w bagażu niczego nie brakuje, przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Pracownik działu reklamacji razem z nami przejrzy bagaż i sporządzi protokół tzw. PIR. Udzieli również wskazówek, jakie dalsze kroki należy podjąć. Zazwyczaj konieczne jest wysłanie, pod podany adres, dokumentu o cenie naprawy bagażu (ewentualnie potwierdzenie o niemożliwości naprawy), kopii biletu oraz kwitu bagażowego. Dalej w tej sprawie będzie się z nami kontaktował przedstawiciel linii lotniczych.

Jeśli po przylocie nie znajdziemy na pasie swojego bagażu, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów, również przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Na podstawie podanych informacji pracownik biura sporządzi protokół PIR. Zostanie on wprowadzony do systemu centralnego. W chwili, kiedy bagaż dotrze na lotnisko skontaktuje się z nami pracownik służby rozwożącej bagaże i dostarczy go pod wskazany adres. Bagaż zostanie przekazany w zamian za naszą kopię protokołu. Jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony, mimo że dzieje się tak niezwykle rzadko, otrzymamy wskazówki, jakie kroki należy podjąć w kontaktach z odpowiedzialnymi liniami lotniczymi.

Sprawy zagubionego lub zniszczonego bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów, najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach, dlatego przed podróżą warto zapoznać się z warunkami przewozu

W wypadku LOT-u ograniczenia są następujące:PLL LOT zalecają dokładne oznakowanie bagażu wywieszką/nalepką adresową. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przewożone w bagażu rzeczy łatwo tłukące się i łatwo psujące się oraz za pieniądze, biżuterię i inne przedmioty wartościowe, dokumenty, próbki handlowe itp. Przewóz tych przedmiotów odbywa się na wyłączne ryzyko i odpowiedzialność pasażera. W ruchu międzynarodowym odpowiedzialność przewoźnika w przypadku szkody w bagażu rejestrowanym ograniczona jest do kwoty 20 USD za 1 kilogram.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Popiel

Wieloletni pracownik samorządowy, wieloletni pracownik administracji rządowej. Autor szeregu publikacji, dotyczących spraw oświatowych, spraw samorządowych oraz spraw zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK