| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Informacje o przewoźniku lotniczym

Informacje o przewoźniku lotniczym

Wykupiłam wycieczkę zagraniczną. Transport przewidziany jest drogą lotniczą. Słyszałam od mojej koleżanki, że zdarzają się problemy z miejscem w samolocie. Na przykład pasażer zostaje umieszczony w innej klasie niż to wynika z zakupionego biletu. Czy w takiej sytuacji przysługuje jakieś odszkodowanie? Czy w ogóle można sprawdzić jakiś sposób linie lotnicze jeszcze przed wylotem?

Niezależnie od tego czy wykupujemy wycieczkę, czy sami kupujemy bilet u pośrednika, to zawsze pasażer ma prawo do informacji o przewoźniku lotniczym. Przewoźnik natomiast ma obowiązek przekazać niezbędne informacje. Z punktu widzenia pasażera najważniejsze informacje będą dotyczyły tego czy dany przewoźnik nie znajduje się na tzw. czarnej liście przewoźników. Jest to wykaz przewoźników lotniczych objętych zakazem wykonywania lotów na terenie Unii Europejskiej. Pełna lista znajduje się na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Jeżeli lot obsługuje przewoźnik wpisany na omawianą listę, co spowodowało odwołanie danego lotu lub doprowadziłoby do takiego odwołania lotu, gdyby dany lot odbywał się w granicach Wspólnoty Europejskiej, pasażer uprawniony jest do zmiany planu podróży lub do zwrotu ceny za bilet. Dotyczy to tylko przypadku, gdy konsument zrezygnował z lotu, który nie został odwołany.

Odnosząc się do sytuacji zmiany klasy podróży, należy zaznaczyć, że pasażer nie pozostaje beż żadnych praw. Jeżeli konsument zmuszony jest do podróży w klasie niższej niż ta, którą zarezerwował, to przysługuje mu zwrot:

  • 30% ceny biletu w przypadku lotów do 1.500 km;
  • 50% ceny biletu w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych o długości ponad 1 500 km;
  • 50% ceny biletu w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1 500 km a 3 500 km;
  • 75% ceny biletu w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3 500 km.

Przewoźnik lotniczy ma 7 dni na zwrot określonej kwoty pieniężnej. Ponadto konsument nie jest zobowiązany do dodatkowej opłaty w przypadku zmiany klasy na wyższą.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Minka .pl

oferuje ekologiczne tapety ścienne drukowane w technologii lateksowej HP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »