REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie wspierające. Czy można pracować? [Kwoty 2024 i 2025]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Świadczenie wspierające. Czy można pracować? [Kwoty 2024 i 2025]
Świadczenie wspierające. Czy można pracować? [Kwoty 2024 i 2025]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba niepełnosprawna otrzymująca świadczenie wspierające może podejmować dodatkowe zatrudnienie? Ile aktualnie wynosi świadczenie wspierające i od czego zależy jego wysokość? Co z czasem oczekiwania na decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia?

Świadczenie wspierające a praca

Teoretycznie nie ma przeszkód do podjęcia pracy przez osobę pobierającą świadczenie wspierające, jeżeli pozwala jej na to stan zdrowia. Warto pamiętać, iż świadczenie to przysługuje bez względu na dochody. Jest również nieoskładkowane i wolne od egzekucji komorniczej.

REKLAMA

Świadczenie wspierające może otrzymać osoba niepełnosprawna, której poziom potrzeby wsparcia w decyzji Wojewódzkiego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności został określony w przedziale punktów od 70 do 100. Przy czym trzeba pamiętać, iż świadczenie to wprowadzane jest etapami. 

Ważne

W pierwszym etapie świadczenie wspierające dostępne jest dla osób z najwyższymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 87 do 100 punktów. Wyjątkowo, gdy opiekunowie co najmniej w dniu 1 stycznia 2024 r. lub później pobierali dotychczasowe świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna lub świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach, to osoba osoby z niepełnosprawnościami mogą uzyskać świadczenie wspierające już od 70 punktów w decyzji WZON. Od 1 stycznia 2025 r. świadczenie wspierające będzie dostępne z kolejnymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 78 do 86 punktów, a od 1 stycznia 2026 r.. – również dla osób z niepełnosprawnych z pozostałymi uprawniającymi poziomami potrzeby wsparcia (od 70  do 77 punktów).

Ile wynosi świadczenie wspierające?

Kwota świadczenia wspierającego uzależniona jest od wysokości renty socjalnej i ustalonego poziomu wsparcia.  Od 1 marca 2024 renta socjalna wynosi 1780,96 zł (brutto).

Aktualne kwoty świadczenia wpierającego prezentuje poniższa tabela:

Liczba punktów

Procent renty socjalnej

Kwota świadczenia wspierającego od 1 marca 2024 r. do 28 lutego 2025 r.

70-74

40% renty socjalnej

713,00 zł

75-79

60% renty socjalnej

1 069,00 zł

80-84

80% renty socjalnej

1 425,00 zł

85-89

120% renty socjalnej

2 138,00 zł

90-94

180% renty socjalnej

3 206,00 zł

95-100

220% renty socjalnej

3 919,00 zł

Decyzja o potrzebie wsparcia

REKLAMA

Pierwszym krokiem do uzyskania świadczenia wspierającego jest uzyskanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Dopiero z taki dokumentem osoba niepełnosprawna może złożyć wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeżeli wniosek do ZUS zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od otrzymania ostatecznej decyzji WZON, to ZUS przyzna świadczenie z wyrównaniem od dnia uzyskania punktów potrzeby wsparcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności otrzymały około 300 tys. wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Jak wskazuje wiceminister Łukasz Krasoń w odpowiedzi na interpelację poselską (opublikowaną 6 września 2024 r.) „na jednego etatowego pracownika administracyjnego wojewódzkiego zespołu orzekającego przypada obecnie - w skali całego kraju, w 16 województwach - średnio około 1500 wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia). „Z danych przekazanych przez Wojewodów wynika, że najdłużej na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia osoby niepełnosprawne oczekują w województwie pomorskim, a najkrócej w województwie opolskim” – pisze Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

Odnośnie danych dotyczących: średniej długości przekroczenia terminu rozpatrzenia  wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, liczby osób, które oczekują na rozpatrzenie przedmiotowego wniosku oraz najdłuższego terminu oczekiwania na jego  rozpatrzenie informuję, że w celu ich uzyskania wystąpiłem do wojewodów, sprawujących nadzór nad działaniem komórek organizacyjnych w urzędzie obsługującym wojewodę i podległych wojewodzie, jakim jest (…) wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności. Pragnę jednak poinformować, iż ze względu na brak w Elektronicznym Krajowym Systemie  Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności funkcjonalności pozwalającej na  wygenerowania raportów we wskazanym w treści interpelacji zakresie, wnioskowana  informacja ilościowa nie może, na chwilę obecną, zostać przekazana przez wszystkich  Wojewodów. Powodem tego stanu rzeczy jest duża liczba wniosków o wydanie decyzji  ustalającej poziom potrzeby wsparcia, podlegających rozpatrzeniu” – czytamy w odpowiedzi.

Źródło: Interpelacja nr 2938 w sprawie opóźnień w wydawaniu decyzji dotyczących wsparcia dla osób niepełnosprawnych wynikającego z poziomu i rodzaju ich niepełnosprawności/Sejm

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA