| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Masz prawo wiedzieć ile naprawdę kosztuje bilet lotniczy

Masz prawo wiedzieć ile naprawdę kosztuje bilet lotniczy

Na przewoźników został nałożony obowiązek przekazywania konsumentom szczegółowych informacji o kosztach biletu. Chodzi o to, że klient powinien wiedzieć przed zakupem biletu ile w całości musi zapłacić za przelot.

Jeżeli konsument chce nabyć bilet lotniczy u przewoźnika często jest informowany jedynie o ogólnej cenie, którą ma zapłacić. Czyli takiej, do której jest doliczona marża, opłaty lotniskowe, paliwowe, ekologiczne oraz wszelkie inne dodatkowe koszty. Od dzisiaj przewoźnicy lotniczy muszą informować konsumentów o wszystkich składnikach, jakie składają się na wartość ceny. Większość linii lotniczych już zaczęło stosować te wytyczne.

Nowe przepisy

Od 31 października obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty. Nowe przepisy mają na celu uzupełnienie przepisów dotyczących nieuczciwych praktyk oraz innych przepisów odnoszących się do ochrony konsumentów.

Zgodnie z nowymi przepisami mają zmienić się m.in. zasady publikacji taryf przewozu lotniczego. Chodzi o podawanie pasażerom taryfy lotniczej, zarówno przez przewoźnika lotniczego jaki i przez biuro podróży, wraz z warunkami przewozu, a zwłaszcza ostatecznej kwoty, jaką klient musi zapłacić. Dotyczy to nie tylko sprzedaży bezpośredniej biletów, ale również poprzez Internet, telefon, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji itp.

Co musi być zawarte w cenie biletu

Cena biletu musi zawierać tzw. taryfy, czyli:

  • warunki przewozu lotniczego;
  • ostateczną cenę, jaką konsument będzie zobowiązany zapłacić;
  • poszczególne rodzaje opłat składających się na ostateczną cenę przewozu, w tym co najmniej:

- taryfę/stawkę lotniczą,
- podatki,
- opłaty lotniskowe,
- inne opłaty, dopłaty i należności, takie jak związane z ochroną lub paliwem, jeżeli są one uwzględnione w ostatecznej cenie przewozu.

Ostateczna cena powinna być wskazana już w momencie przedstawiania oferty. Wszystkie opcjonalne dopłaty do ceny powinny być przedstawione w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Na przewoźników został nałożony obowiązek przekazywania konsumentom szczegółowych informacji o kosztach biletu.
Na przewoźników został nałożony obowiązek przekazywania konsumentom szczegółowych informacji o kosztach biletu.

Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku (książka)29.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »