| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Kiedy sprzedawca może odmówić reklamacji

Kiedy sprzedawca może odmówić reklamacji

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem konsumenta za niezgodność towaru. W jakich sytuacjach sprzedawca może reklamację, a w jakich nie?

Odpowiedzialność producenta – czy to podstawa do odrzucenia?

W przypadku sprzedaży konsumenckiej w grę będą wchodzić przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z ich treścią sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową, jeżeli istniała ona już w chwili jego wydania.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tego tytułu jest niezależna od jego winy. Sprzedawca będzie odpowiadał nie tylko wtedy, gdy niezgodność powstała wskutek jego działań i zaniechań, lecz również wtedy, gdy niezgodność była spowodowana przez osoby trzecie. Sprzedawca będzie zatem ponosił odpowiedzialność z mocy w/wym. ustawy także wtedy, gdy wada będzie niezależna od niego. Będzie mógł jednak później dochodzić roszczeń zwrotnych od podmiotu odpowiedzialnego.

Zobacz: Produkt niezgodny z opisem - czy można reklamować?

Przykładowo sprzedawca poniesie odpowiedzialność również w przypadku, gdy niezgodność towaru będzie spowodowana przez producenta.

Sprzedawca X sprzedaje produkt firmy Y. Po kilku miesiącach okazało się, że technologia produkcji jest obarczona wadą, która powoduje po pewnym czasie używania usterki produktu. W związku z powyższym do sprzedawcy X reklamację zgłosiło kilkunastu konsumentów. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, argumentując że wina leży po stronie producenta.

Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał?

„Mógł Pan wadę zauważyć”

Jednym z przypadków, w których reklamacja może być odrzucona przez sprzedawcę, jest sytuacja określona w art. 7 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z tym przepisem sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.

Z powyższego wynika jedno. Sprzedawca może powołać się na to, że kupujący widział niezgodność towaru z umową lub też oceniając rozsądnie niezgodność mógł zauważyć. W tym drugim przypadku chodzi o takie sytuacje, w których przeciętny konsument mógł zauważyć, iż kupowany towar jest niezgodny z umową. Nie oznacza to jednak, że kupujący musi dokładnie oglądać kupowany towar. Chodzi bowiem o takie okoliczności, w których każdy przeciętny konsument z łatwością zauważy niezgodność sprzedawanego towaru.

Na opakowaniu produktu widniała wyraźna informacja, iż produkt ten jest uszkodzony.

W takiej sytuacji to na sprzedawcy będzie jednak ciążył ciężar udowodnienia, iż konsument wiedział o niezgodności towaru z umową lub też że z okoliczności faktycznych wynika, iż przeciętny konsument mógł zauważyć wadę.

W tej mierze może np. przedstawić podpisane przez konsumenta oświadczenie, w którym stwierdzone jest, iż produkt jest uszkodzony. Należy jednak wymienić dokładnie o jakie konkretnie uszkodzenia chodzi.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolski Konwent Agencji Pracy

związek pracodawców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »