Produkt niezgodny z opisem. Czy można reklamować?

Opis towaru
Kupując dany produkt często kierujemy się wskazówkami oraz zapewnieniami producenta, czy też sprzedawcy. Na opakowaniach producenci mogą zapewniać nas o określonych właściwościach swojego produktu. Równie często zdarza się, że konkretne cechy zachwala nam sprzedawca.
Problemu nie ma, gdy wszystko okaże się prawdą. Co jednak począć w sytuacji, gdy zapewnienia sprzedawcy, czy producenta okazały się nieprawdą? Przykładów można znaleźć mnóstwo. „Kupiłam niedawno sprzęt elektroniczny. Po kilku dniach używania okazało się, że nie ma wszystkich funkcji o których zapewnia producent. W sklepie powiedziano mi, że towaru nie mogę zwrócić, bo nie poinformowałam sprzedawcy jakich funkcji sprzętu oczekuję. Poradził mi jedynie zgłosić się do producenta. Co mogę w tej kwestii zrobić?” pyta się jedna z użytkowniczek naszego forum.
Zobacz serwis: Reklamacje
Niezgodność towaru z umową
W tej kwestii sprawa wydaje się jednak oczywista. Podobnie zresztą, jak niezgodne z prawem zachowanie sprzedawcy. Jeżeli jest on bowiem przedsiębiorcą (a idąc do sklepu zawieramy umowę z podmiotem prawa, który prowadzi sklep jako przedsiębiorca) a sprzedaż jest konsumencka, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
A na jej podstawie sprzedawca odpowiada wobec kupującego za niezgodność towaru z umową. Pojęcie to (niezgodność towaru z umową) jest szerokie i obejmuje swym zasięgiem nie tylko tradycyjnie rozumiane przez konsumentów wady sprzedawanej rzeczy. W ramach niezgodności mieszczą się bowiem także takie sytuacji, kiedy towar nie nadaje się do celu, do jakiego takiego rodzaju produkt jest przeznaczany.
Buty zimowe nie są odporne na minusowe temperatury oraz śnieg.
Opis towaru a niezgodność z umową
Oprócz tego z niezgodnością towaru z umową będziemy mieli do czynienia również w sytuacji, gdy produkt nie odpowiada opisowi. Wtedy też zachodzić będzie odpowiedzialność sprzedawcy. Co istotne będzie ona niezależne od tego o czyj opis chodzi. Sprzedawca odpowie także za niezgodny opis, który stworzył producent.
Odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową sprzedawca ponosi niezależnie od winy. To oznacza, że nie może się powoływać na fakt, iż niezgodność powstała z winy innego podmiotu. Sprzedawca odpowiada także za niezgodność towaru z opisem stworzonym przez producenta.
A zatem reklamować …
To oznacza, że reklamację można zgłaszać do sprzedawca także w sytuacji jeżeli przyczyny niezgodności towaru wynikają z opisu producenta. Nie ma przy tym znaczenia, że towar jest na gwarancji.
Reklamacja na podstawie ustawy jest bowiem możliwa także wtedy. Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem, a do konsumenta należy wybór podstawy jego roszczeń (ustawa albo gwarancja).
Zobacz: Co napisać w reklamacji?
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: