| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Domniemanie zgodności towaru z umową

Domniemanie zgodności towaru z umową

Ustalenie czy towar jest zgodny z umową w chwili jego wydania czy nie skutkuje uznanie  reklamacji albo nieuwzględnieniem roszczeń konsumenta. Z punktu widzenia kupującego istotne jest kiedy ta wada się ujawniła. Jeżeli nastąpiło to przed upływem 6 miesięcy od momentu zakupu, to domniemuje się, że niezgodność miała miejsce już w chwili wydania towaru.

Sprzedawca odpowiada za towar, który jest niezgodny z umową w chwili jego wydania konsumentowi. Oczywiście te wady mogą być ukryte i ujawnić się później, jednakże muszą istnieć już momencie sprzedaży rzeczy.

Sześć miesięcy

Pewnym udogodnieniem dla konsumenta jest ukształtowanie domniemania. Zgodnie z nim, jeżeli niezgodność towaru z umową została stwierdzona w okresie 6 miesięcy od momentu wydania rzeczy, to przyjmuje się, że już wtedy istniała. Ma to szczególnie znaczenia przy rozłożeniu ciężaru dowodu co do istnienia niezgodności towaru z umową przy jego wydaniu kupującemu.

Zadaj pytanie: Forum

Co wykazuje sprzedawca

Obowiązkiem konsumenta jest wykazanie, że towar jest niezgodny z umową. Jeżeli została ona stwierdzona przed upływem 6 miesięcy, należy przyjąć, że istniała w chwili wydania rzeczy kupującemu. Oczywiście sprzedawca może się bronić próbując wykazać fakt przeciwny, ale powinien to udowodnić. Może w tym celu przedstawić opinię rzeczoznawcy z tego zakresu.

Odwrotna sytuacja występuje, gdy konsument stwierdzi niezgodność towaru z umową już po upływie 6 miesięcy od momentu jego zakupu. W takim przypadku kupujący powinien dodatkowo wykazać, że niezgodność istniała w chwili wydania.

Zobacz: Prawa konsumenta

Odpowiedzialność sprzedawcy istnieje przez dwa lata

Ustanowienie 6 miesięcznego domniemania nie wpływa w żaden sposób na okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy za towar. Domniemanie jedynie kształtuje obowiązek dowodzenia albo po stronie konsumenta albo po stronie sprzedawcy czy niezgodność towaru z umowa istniała w chwili wydania. Natomiast przedsiębiorca nadal ponosi odpowiedzialność za rzeczy przez niego sprzedane i trwa ona 2 lata

Pan Sławomir kupił swojemu synowi rower. Po upływie 6 miesięcy stwierdził wadliwość polegającą na znacznym zużyciu jednej z części. Złożył reklamację do sprzedawca z żądaniem naprawy, ale okazało się, że sprzedawca takiej części nie posiada. Dlatego też konsument zgłosił żądanie wymiany towaru na nowy. Jednak przedsiębiorca ustnie przekazał kupującemu, że niestety nie może wymienić roweru na nowy, ponieważ upłynęło już 6 miesięcy od momentu jego zakupu. Czy sprzedawca miał rację?                                                                                                                                                                                                             Nie. Sprzedawca odpowiada za towar, który jest niezgodny z umową, jeżeli zostanie ona stwierdzona w ciągu 2 lat od momentu wydania rzeczy. Nie można ograniczyć takiej odpowiedzialność jedynie do 6 miesięcy. W tym przypadku należałoby złożyć pisemną reklamacje z żądaniem doprowadzenia roweru do stanu zgodnego z umową poprzez jego wymianę na nowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Tankielun

Detektyw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »