| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Prawa pacjenta w strajkujących placówkach

Prawa pacjenta w strajkujących placówkach

Często pacjenci nie mają świadomości jakie prawa im przysługują podczas pobytu szpitalu. Dotyczy to również placówek które zagrożone są przeprowadzeniem strajku zatrudnionych w nich pracowników. Jakie prawa posiada pacjent znajdujący się w placówce, która ma przerwę w działalności?

Przerwa w działalności

Przerwa w działalności placówki medycznej, np. szpitala, może mieć miejsce w sytuacji, gdy dana placówka ochrony zdrowia nie jest w stanie zapewnić ciągłości udzielania świadczeń medycznych dla przebywających w niej pacjentów. Przerwa w działalności wynika z kontraktów zawieranych przez świadczeniodawców (np. szpitale) a Narodowym Funduszem Zdrowia, przede wszystkim z zawartych w tych kontraktach warunków finansowania, oraz kwot, na które opiewa kontrakt.

Zobacz serwis: Prawa pacjenta

Przyczyny przerwy w działalności

Powodem przerwy w działalności może być np. awaria ważnego sprzętu medycznego, czy też przerwy w dostawie podstawowych energii i paliw: energii elektrycznej, gazu, wody, czy ogrzewania budynku. Często zdarzającą się przyczyną przerwy w działalności placówek medycznych, w polskich realiach, jest strajk pracowników placówki.

Konsekwencje przerwy w działalności

W szpitalu, w którym zaistnieje przerwa w działalności, następuje ewakuacja pacjentów. Chorzy trafiają do innych placówek medycznych, a koszt ich transportu jest pokrywany przez placówkę, która jest winna ewakuacji.

Zobacz: Potwierdzenie prawa do świadczeń zdrowotnych

Warunki ewakuacji pacjentów niepełnoletnich są ustalane z ich rodzicami albo opiekunami prawnymi. Rodzic może wypisać dziecko ze szpitala na własną odpowiedzialność, jeżeli nie zgadza się z propozycjami dyrektora szpitala związanymi z przeniesieniem dziecka do innej placówki. Rodzic ma również prawo do zadecydowania, do której placówki ma być przewiezione jego dziecko. Gdy decyzja rodzica nie pokrywa się z propozycja dyrektora szpitala, za transport dziecka zapłacą rodzice.

Przerwa w działaniu jest podstawą odmowy przyjmowania nowych pacjentów przez dany szpital. Musi on jednak poinformować chorego o przyczynach odmowy przyjęcia go na oddział.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Rodzewicz Kudlicki & Rodzewicz

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »