| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Łamanie praw pacjenta

Łamanie praw pacjenta

Każdy z nas był, jest lub najprawdopodobniej będzie pacjentem korzystającym ze świadczeń zdrowotnych i bezpłatnej opieki lekarskiej. Jak dochodzić swoich praw kiedy mamy do czynienia z łamaniem praw pacjenta?

To nie komisja ustala wysokość odszkodowania. Jej rolą jest wyłącznie orzec, czy lekarze popełnili błąd i czy pacjent został na skutek tego poszkodowany.

To szpital lub ubezpieczyciel przedstawia propozycję odszkodowania lub zadośćuczynienia. Jeżeli tego nie zrobi, będzie musiał zapłacić tyle, ile zażądano we wniosku wszczynającym postępowanie przed komisją. Jeżeli wnioskodawca przyjmie ofertę musi zrzec się roszczeń związanych z dochodzeniem odszkodowania za dane zdarzenie medyczne. Nie będzie mógł więc iść do sądu z żądaniami uzupełniającymi lub tymi samymi.

Poszkodowany wskutek niewłaściwego leczenia pacjent może ubiegać się w drodze sądowego postępowania cywilnego o uzyskanie odszkodowania od zakładu opieki zdrowotnej, w którym prowadzone było jego leczenie. Ponadto pacjent, który doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia może żądać zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Zgodnie z kodeksem cywilnym  odszkodowanie dotyczy szkody majątkowej i może obejmować koszty wynikłe z uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia (na przykład koszty leczenia, leków, wyrobów medycznych, zabiegów, wydatki związane z przewozem do i z  zakładów opieki zdrowotnej, utracone korzyści) oraz rentę (jeżeli osoba poszkodowany utraciła całkowicie lub częściowe zdolność do pracy zarobkowej lub jeżeli w wyniku szkody zwiększyły się jej potrzeby).

W postępowaniu sadowym należy wykazać winę lekarza (wina umyślna albo niedbalstwo czyli brak  należytej staranności jakiej należałoby wymagać od lekarza). Musi także istnieć związek przyczynowy pomiędzy działaniem lub zaniechaniem zobowiązanego do odszkodowania, a wynikłą w związku z tym szkodą u pacjenta.

Roszczenie przedawnia z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia Jednakże zawsze roszczenie przedawnia się z upływem lat dziesięciu od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wyrządzające szkodę, bez względu na to, kiedy szkoda powstała lub się ujawniła.

Warto także rozważyć zawarcie ugody z ubezpieczycielem szpitala, który jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej. Może być to korzystniejsze niż wytaczanie powództwa, które może być czasochłonne i kosztowne. Brak ugody nie wyłącza przecież powództwa cywilnego

Pamiętajmy aby dla celów dowodowych przed złożeniem pozwu zgromadzić dokumentację medyczną z przebiegu leczenia. Pacjent ma prawo, na swój koszt,  wystąpić do zakładu opieki zdrowotnej o sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii swojej dokumentacji medycznej.

Zobacz: Elektroniczna dokumentacja medyczna

Po czwarte: Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej

W przypadkach braku należytej staranności, popełnionych błędów i zaniedbań w leczeniu oraz stwierdzenia, że lekarz, postępuje sprzecznie z zasadami etyki zawodowej lub narusza przepisy o wykonywaniu zawodu lekarza, pacjent może zwrócić się także do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej,

Celem postępowania jest wyciągnięcie konsekwencji zawodowych wobec lekarza.

Marcin Lis, Radca Prawny

MACC Partner Sp. z o.o.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Redlicki

Aplikant radcowski w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »