| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Najczęstsze problemy przy korzystaniu z uprawnień gwarancyjnych

Najczęstsze problemy przy korzystaniu z uprawnień gwarancyjnych

Gdy chcemy złożyć reklamacje z tytułu gwarancji należy pamiętać o tym, że to czego możemy się domagać wynika z dokumentu gwarancyjnego. Przepisy w tym zakresie są bardzo skąpe. To powoduje, że niekiedy uprawnienia konsumenta nie są dla niego korzystne.

Gwarancją jest oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Musi ono określać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta. Elementem niezbędnym do uznania oświadczenia przedsiębiorcy (poza wskazanymi powyżej) za gwarancję jest jej nieodpłatność.

Sam napis na opakowaniu, że gwarancja jest udzielona na 5 lat nie stanowi gwarancji!

Fakt, że gwarancja cechuje się pewną dowolnością ze względu na prawa i obowiązki jakie są w niej zapisane, często dochodzi do naruszeń miedzy konsumentem a gwarantem.

Do najczęstszych problemów należy zaliczyć:

  • przedłużającą się naprawę gwarancyjną,
  • krótki czas trwania gwarancji,
  • ograniczone obowiązki gwaranta – często zawężone tylko do naprawy, niekiedy naprawy jedynie poszczególnych części, podzespołów,
  • wyrządzenie przez gwaranta szkody – w sytuacji, gdy go jeszcze bardziej uszkodził,
  • brak konsekwencji za niedochowanie terminu,
  • zastrzeżenie, że konsument traci swoje uprawnienia wynikające z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy, jeżeli skorzysta z gwarancji.

Co musi znajdować się w gwarancji

W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności:

  • nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • czas trwania,
  • terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.

W dokumencie gwarancyjnym powinno być zawarte stwierdzenie, że nie wyłącza ona, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. Powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.

Utrata uprawnień z gwarancji

Konsument traci swoje uprawnienia z tytułu gwarancji po upływie czasu, na jaki została ona udzielona. Przyczyny utraty roszczeń gwarancyjnych mogą być też inne. Na przykład wtedy, gdy konsument nie przestrzega warunków udzielonej mu gwarancji. Może to być nie podstemplowanie dokumentu przez sprzedawcę i nie wpisanie dokładnego typu towaru albo brak oryginalnego opakowania.

Każdy dokument gwarancyjny może zawierać inne zapisy.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »