Niezgodność przepisów rozporządzenia z Konstytucją
§ 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zawiera regulację, dotyczącą stosowania wobec osoby podejrzanego bądź oskarżonego przymusu bezpośredniego do wykonywania badania lub wykonywania czynności, gdy zachodzi taka potrzeba. Przymus bezpośredni można zastosować na wniosek przeprowadzającego badanie lub czynności. Dodatkowo zastosowanie przymusu powinno zostać uwzględnione w dokumentacji z przeprowadzanych badań lub czynności. Jednakże na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich Trybunał Konstytucyjny w orzekł w wyroku z dnia 5 marca 2013 r. (sygn. akt U 2/11), iż paragraf ten jest niezgodny z Konstytucją, ponieważ stoi w sprzeczności z art. 74 k.p.k. oraz art. 92 ust. 1, art. 41 ust. 1 oraz art. 47 Konstytucji. Trybunał orzekł nadto, iż § 10 rozporządzenia jest również niezgodny z Konstytucją. TK uznał, iż wskazane regulacje wykraczają znacznie poza wykonawczy charakter rozporządzenia względem ustawy i normuje materię nieuregulowaną w ustawie. Ponadto rozpatrywana treść rozporządzenia wprowadza ograniczenie nietykalności i wolności osobistej zapewnionej przez Konstytucję.
Zobacz również: Ujawnienie danych osobowych oskarżonego
reklama
reklama