| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Jakie prawa przysługują pasażerowi

Jakie prawa przysługują pasażerowi

Jedną z najczęstszych form przemieszczania się jest korzystanie z transport lądowego. Jeździmy pociągami, autokarami, komunikacją miejską. Czy jednak na pewno wiemy jakie prawa przysługują nam od przewoźnika? Czy mamy świadomość, że możemy składać reklamacje, jeżeli przewóz został opóźniony?

Przewóz osób – zawarcie umowy

Dopuszczalne prawnie są różne sposoby zawarcia umowy przewozu. Podstawowym jest zakup biletu na przejazd. Istotne jest, że do zawarcia umowy nie potrzeba, by była ona sporządzona w formie pisemnej, zaś bilet jest znakiem legitymacyjnym uprawniającym do skorzystania z usługi.

Drugim sposobem zawarcia umowy przewozu osób jest spełnienie innych niż zakup biletu, określonych przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego.

Trzecim, w pewnym sensie pomocniczym sposobem jest zajęcie miejsca w środku transportowym. Przez pomocniczość należy rozumieć to, że jeżeli umowa nie doszła do skutku w wyniku powyżej opisanych sposobów, to wówczas już przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym umowa przewozu zostaje zawarta. W większości przypadków podróżny będzie miał bilet. Należy pamiętać, że to właśnie na nim muszą być wskazane najważniejsze postanowienia umowy przewozu, a więc wysokość należności za przejazd oraz dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień podróżnego. Ponadto na bilecie może być wskazana zniżka (np. dla studenta lub emeryta) i jej wysokość oraz klasa, w jakiej podróżny może zająć miejsce.

Zobacz również: Przewoźnicy naruszający prawo będę częściej kontrolowani

Niemożliwy lub przerwany przewóz

W przypadku gdy przewoźnik nie może wykonać przewozu zgodnie z treścią umowy, musi poinformować podróżnych o przyczynie i zapewnić im przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych środków transportu. Jest to obowiązek umowny i w razie jego niewykonania przewoźnik odpowiada względem konsumenta za szkodę. Natomiast z powodu przerwy w ruchu, wywołanej uszkodzeniem pojazdu, brakiem prądu itp., lub utraty połączenia przewidzianego w rozkładzie jazdy, podróżnemu należy się zwrot należności za cały przerwany przejazd, a także, jeżeli przewoźnik ma możliwość zorganizowania takiego przewozu, bezpłatny przewóz do miejsca wyjazdu. Nie dotyczy to przejazdów w zbiorowej komunikacji komunalnej ani odbywających się na podstawie biletów uprawniających do wielokrotnych przejazdów (np. biletu miesięcznego). Ponadto przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu środka transportowego, opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego, jednak tylko wówczas, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Lange

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »