REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego

Informacje zawarte w aktach skróconych są wystarczające dla postępowania spadkowego.
Informacje zawarte w aktach skróconych są wystarczające dla postępowania spadkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie spadkowe opiera się w dużej mierze o akta stanu cywilnego. Pozwalają one na ustalenie stopnia pokrewieństwa pomiędzy spadkodawcą, a potencjalnymi spadkobiercami. Dlatego tak ważna jest znajomość procedury uzyskiwania odpisów aktu stanu cywilnego.

Odpis otrzymamy w odpowiednim urzędzie stanu cywilnego.

REKLAMA

1. O jakie odpisy możemy wnosić i ile kosztują?

Generalnie w postępowaniu spadkowym potrzebujemy tylko tych aktów, które są niezbędne dla wykazania pokrewieństwa:

Akt zgonu – zawiera oprócz danych zmarłego:

  • Imiona rodziców (i nazwisko rodowe matki);
  • Imię i nazwisko (w tym rodowe) małżonka zmarłego;

W związku z tym, powyższe osoby nie muszą składać dalszych aktów w postępowaniu spadkowym .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akt małżeństwa: wskazuje imiona i nazwiska małżonków – tym nazwisko rodowe – ważne dla zstępnych zmarłego, którzy przyjęli nazwisko małżonka;

Akt urodzenia: wskazuje dane osoby urodzonej, oraz jej rodziców – pozwala stwierdzić pokrewieństwo zstępnych;

Każdy akt ma formę skróconą i zupełną.

Zważywszy na to, że informacje zawarte w aktach skróconych są wystarczające dla postępowania spadkowego, akty zupełne są niepotrzebne.

Koszt odpisu aktu skróconego wynosi 22 złote.

2. Gdzie wnosić o wydanie odpisu ?

Niestety akta stanu cywilnego nie podążają za osobą i są przypisane do miejsca ich sporządzenia. W związku z powyższym:

  • o odpis aktu urodzenia wnosimy do USC właściwego dla miejsca urodzenia osoby opisanej
  • o odpis aktu małżeństwa wnosimy do USC właściwego dla miejsca zawarcia małżeństwa
  • o odpis aktu zgonu wnosimy do USC właściwego dla miejsca śmierci osoby opisanej.

Niestety czasem wiąże się to z przeprowadzaniem wywiadu wśród rodziny – zwłaszcza jeśli postępowania przeprowadzane kilka pokoleń wstecz (np. w celu uregulowania własności nieruchomości).

Zobacz: Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku z ustawy

3. Jak wnosić o odpis aktów stanu cywilnego

Aby uzyskać odpis aktu stanu cywilnego należy złożyć odpowiedni wniosek – większość urzędów ma do tego odpowiednie druki, nie są one jednak konieczne, jeśli sprawę załatwia się drogą pocztową. Składając i chcąc odebrać wniosek bezpośrednio w urzędzie lepiej posłużyć się wzorami.

Jeśli jednak potrzebujemy aktu znajdującego się w innej miejscowości, warto złożyć wniosek drogą pocztową i wnieść o doręczenie aktu na nasz adres domowy.

Co jest niezbędne we wniosku:

  1. Oznaczenie USC;
  2. Oznaczenie naszych danych osobowych : Imię nazwisko (nazwisko rodowe w przypadku zamężnych kobiet) , adres zamieszkania, imiona rodziców.

Wniosek:

Wnosimy o wydanie skróconego odpisu aktu urodzenia/ małżeństwa / zgonu ……………… (osoby) urodzonej / zmarłej / w dniu …………… w ……………… (miejscowość).

  • Identyfikacja osoby – musimy podać jak najwięcej danych osoby, która ma być opisana w akcie: Imiona rodziców, numer PESEL, datę i miejsce urodzenia i/ lub śmierci itp.
  • Musimy wskazać ilość odpisów, których potrzebujemy (każdy kosztuje 22 zł.)
  • Musimy wskazać stopień pokrewieństwa łączący nas z osobą wskazaną w akcie (chyba że wnosimy np. o nasz akt urodzenia, czy małżeństwa).
  • Musimy wskazać cel do jakiego potrzebujemy aktu – np. postępowanie spadkowe, wniosek o zasiłek pogrzebowy itp.

Wniosek należy opłacić:

  • jeśli załatwiamy sprawę osobiści w USC – opłaty możemy dokonać kasie urzędu.
  • jeśli załatwiamy sprawę drogą pocztową – opłatę musimy wnieść na rachunek urzędu, w tytule przelewu wskazują "opłata skarbowa za wydanie skróconego aktu …..”

Dowód uiszczenia opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.

Zobacz serwis: Postępowanie spadkowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem. Prace domowe też niewskazane

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

REKLAMA

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

Matura 2024. Co trzeba umieć na maturę z języka angielskiego? Wymagania egzaminacyjne

W jakim terminie odbywa się egzamin z języka angielskiego? Jakie są wymagania egzaminacyjne na maturze z tego przedmiotu? 

REKLAMA