REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Spedycja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć firmę spedycyjną? Warunki uzyskania licencji spedycyjnej

Branża TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) pozostaje jednym najsilniejszych sektorów gospodarki, a wartość jej gałęzi spedycyjnej PwC szacuje na około 60 mld zł. Praca spedytora ma więc ogromny potencjał i daje szansę na spore zyski, zwłaszcza przy pracy na własny rachunek. Przed założeniem działalności spedytor musi jednak spełnić wiele formalności i zgromadzić odpowiednie środki.

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Skonto i faktoring odwrotny w biznesie – korzyści na przykładzie branży spedycyjnej

Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) doświadcza od kilkunastu miesięcy gospodarczej niepewności i spadków popytu na frachty. W tej sytuacji gotowość do szybkiej zapłaty bywa kartą przetargową w rozmowach z przewoźnikami. Popularnym sposobem na rozwiązanie tej kwestii do niedawna było skonto, ale ostatnie lata pokazały, że boom na ten produkt minął. Popularność zyskują alternatywy, które pozwalają spedycjom spłacać swoje zobowiązania bez obaw o utratę płynności finansowej.

Jak założyć i prowadzić biznes transportowy w niepewnych czasach? Bezpłatny ebook Inelo

Po raz pierwszy w Polsce istnieje ponad 100 firm transportowych zatrudniających co najmniej 250 osób. Praktyka pokazuje, że trudne czasy tworzą często silne przedsiębiorstwa. Od czego zacząć myślenie o własnej firmie na 12 kółkach? Na to pytanie odpowiada darmowy ebook pt. ABC prowadzenia firmy transportowej w 2023, który został napisany pod patronatem serwisu Infor.pl.

REKLAMA

Branża transportowa w Polsce przetrwała kolejny kryzys gospodarczy. Dobre perspektywy w 2023 roku

Firmy transportu drogowego uniknęły niemal pewnego załamania na rynku kierowców spoza UE, a nawet zakończały 2022 rok z dodatnim bilansem stanowisk. Zdołały także utrzymać zatrudnienie w sektorze magazynowym, zapowiadają inwestycje oraz deklarują malejący wpływ wojny na bieżącą działalność. Pomimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych w 2022 roku przewiozły więcej towarów niż rok wcześniej i odważanie wkroczyły w nowy rok bijąc przy okazji rekord rejestracji nowych pojazdów. To już drugi w ciągu kilku lat poważny kryzys, z którego polski sektor TSL wychodzi zwycięsko. A rok 2023 nie powinien być gorszy.

Sektor TSL najmocniej dotknięty wojną?

Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa.

Pakiet Mobilności nakłada nowe obowiązki na spedytorów

Wiele już powiedziano o obowiązkach przewoźników i ewentualnych sankcjach za nieprzestrzeganie Pakietu Mobilności. To jednak nie jedyna grupa uczestników operacji przewozowych, których obejmują jego postanowienia. Art. 14a rozporządzenia (UE) 2020/1055A nakłada dodatkowe zobowiązania na  podmioty organizujące przewozy, w tym spedytorów. 

Łańcuch dostaw będzie w 2023 roku kluczowy dla przemysłu

Łańcuch dostaw. W ostatnim roku na działanie firm produkcyjnych największy wpływ miały niedobory komponentów i materiałów. Problematyczne były również opóźnienia w dostawach spowodowane brakiem kierowców i zbyt małą przepustowością portów. W konsekwencji zyski firm mogły być nawet o 13% niższe. 

REKLAMA

Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny

Bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. To rodzaj transportu, który tworzy nowoczesne łańcuchy zespajające kilka rodzajów transportu w jeden system, dzięki czemu zapewnia większą przewidywalność i regularność przejazdów niż sam transport drogowy.

Ubezpieczenia drożeją z powodu niepewności na rynkach

Wzrost popytu na ubezpieczenie transakcji eksportowych wskutek pogarszających się warunków rynkowych oraz wzrost odszkodowań prowadzi do wzrostu kosztów ubezpieczenia

Wyższe stawki w transporcie sprzyjają inflacji. Zmowa cenowa?

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku.

Raben odpowiedzialny społecznie

Jeden z liderów branży spedycyjnej w Polsce kształtuje swoją pozycję rynkową dzięki zadowolonym kierowcom i inwestycjom w bezpieczeństwo

Odpowiedzialność cywilna spedytora w praktyce

Prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego wymaga od przedsiębiorców posiadania szerokiej wiedzy z różnych obszarów i na takim poziomie, aby mogli sprawnie i bezpiecznie ją wykonywać. Wielu przedsiębiorców nie potrafi jednak trafnie ocenić w jakiej roli występują, jaką ponoszą odpowiedzialność i czym ryzykują prowadząc określoną działalność transportową. Co decyduje o ponoszonej odpowiedzialności? Kiedy zawarta umowa nie jest umową spedycji? Kiedy spedytor staje się przewoźnikiem umownym? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszej publikacji.

VAT – rozliczenie usługi spedycji związanej z importem

Usługi spedycyjne związane z importem towarów do Polski mogą być opodatkowane VAT w sposób korzystny dla podatnika. Warto wskazać jakie przesłanki należy w tym przypadku spełnić.

Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej

Polska Spółka A dokonała sprzedaży towaru (maszyny) na rzecz niemieckiej Spółki B na warunkach Incoterms 2010: FCA Wrocław. Przy czym, towar ten został przetransportowany z Polski bezpośrednio do ostatecznego nabywcy – Spółki C (również z siedzibą w Niemczech), która nabyła tę maszynę od B. Transakcja pomiędzy B i C została zrealizowana na warunkach DAP wg Incoterms 2010. Za transport maszyny z Polski do Niemiec odpowiedzialny był podmiot B. Według jakich zasad Spółka A powinna rozliczyć dostawę towaru realizowaną na rzecz podmiotu niemieckiego B?

Transport z Polski do Iranu

Polska firma spedycyjna podjęła wyzwanie transportu maszyn do pakowania pojedynczych saszetek herbaty na trasie z Polski do Iranu. Na trasie liczącej ponad 5 tys. km trzeba było sprostać wielu wyzwaniom. Ładunek przetransportowano drogą lądową w 14 dni.

Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

W zawieranych umowach Spółka przewiduje postanowienie, w świetle którego strony uznają usługę spedycji za wykonaną z dniem doręczenia zleceniodawcy raportu z przebiegu dostawy wraz z dokumentacją uzyskaną od przewoźnika po wykonaniu przewozu. Spółka ma wątpliwość czy może rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT z chwilą przekazania ww. dokumentów zleceniodawcy oraz czy powinna traktować usługę jako jedną usługę kompleksową?

Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej, w przypadku importu towaru z Chin, za którego transport jest odpowiedzialna firma z UE bez stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce?

Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?

Spółka (zarejestrowana jako polski podatnik VAT UE) świadczy usługi w zakresie transportu kolejowego. Zdarza się, iż zawiera porozumienia z innymi przewoźnikami, na mocy których wynajmowane są wagony kolejowe należące do Spółki. W najbliższym czasie Spółka zamierza wynająć wagony kolejowe podmiotowi niemieckiemu (zarejestrowanemu do celów VAT UE). Najem poszczególnych wagonów trwać ma od 14 do 28 dni, a wagony będą udostępniane kontrahentowi zarówno w Polsce jak i na terenie Niemiec. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość czy wystawiona faktura powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz jaki kurs przeliczeniowy powinna zastosować jeżeli wystawi fakturę w EUR?

Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

Polska Spółka X, producent maszyn przemysłowych zobowiązała się dokonać dostawy części zamiennych na rzecz kontrahenta z Japonii. Towary mają zostać przetransportowane do zakładu nabywcy w Tokio. W związku z powyższym, Spółka X zamówiła usługę od niemieckiej firmy spedycyjnej polegającą na dokonaniu odprawy celnej eksportowej. Odprawa została dokonana 10.01.2016 r. Jak rozliczyć na gruncie VAT i wykazać w deklaracji VAT-7 usługę nabytą od kontrahenta z Niemiec?

Do kiedy polscy kierowcy cieżarówek mogą wyjechać z Rosji?

Rosjanie poinformowali, że polskie ciężarówki przebywające na terenie Rosji i obwodu kaliningradzkiego muszą wyjechać z nich do 15 lutego.

Czy warto inwestować w transport drogowy i spedycję w Polsce?

Rynek firm transportowych w Polsce jest bardzo duży. Okazuje się jednak, że udział transportu drogowego w całym transporcie w Polsce będzie systematycznie rósł.

Rumuńscy przewoźnicy konkurencją dla polskich firm transportowych?

Polskie firmy spedycyjne zajmujące się transportem międzynarodowym zaczynają czuć oddech konkurencji z Rumunii. Dzięki wsparciu UE i niższym cenom stanowią coraz silniejszą konkurencję dla rodzimych firm.

Niespersonalizowane konto karty - wygodne rozliczanie podróży w firmach transportowych

Niespersonalizowane konto karty ułatwia dokonywanie opłat w różnych krajach za przejazd płatnymi odcinkach dróg. Na czym ono dokładnie polega wyjaśnia ekspert Diners Club Polska.

Miejsce świadczenia usługi spedycji

Polska firma spedycyjna X zawarła umowę o współpracy ze szwajcarską firmą Y, na podstawie której zobowiązała się do opracowywania na życzenie klienta planu dostaw towarów, organizowania przewozu towarów ze Szwajcarii do magazynu nabywcy w Polsce (X zleca transport przewoźnikom lub samodzielnie przewozi towary), kompletowania przesyłek na terenie zakładu Y, przygotowywania dokumentów celnych importowych, odbioru pustych kontenerów itp. W związku powyższym powstała wątpliwość, w jakim państwie powinny zostać opodatkowane VAT ww. świadczenia.

Problem z opłatami dla przewoźników w Rosji

Polscy przewoźnicy wjeżdżający na teren Federacji Rosyjskiej mają problemy z uiszczaniem wymaganych za przejazd opłat. Szkopuł tkwi w niepoprawnie działającym systemie. Czy mimo to będą karani za brak opłat?

Jak ograniczyć koszty paliwa w spedycji?

Koszty paliwa mają bardzo istotny wpływ na rentowność działalności spedycyjnej. Podpowiadamy, w jaki sposób można ograniczyć zużycie paliwa w działalności spedycyjnej.

Konsolidacja działalności spedycyjnej w PKP Cargo

PKP Cargo zamierza skonsolidować swoją działalność spedycyjną, tak by była realizowana w ramach jednej struktury. Zabieg ma usprawnić m.in. komunikację działalności spółki na rynkach zagranicznych.

Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

Spółka XYZ świadczy usługi spedycyjne na rzecz podatnika z Belgii, przy czym towar transportowany jest z Polski, przez Niemcy do Belgii. Spółka XYZ jest zarejestrowana dla celów VAT wyłącznie w Polsce. Jak opodatkować to świadczenie?

Nowy pakiet portowy korzystny dla przedsiębiorców

1 stycznia 2015 r. wejdą w życie przepisy ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, czyli tzw. czwarta transza deregulacji. Zawarty w niej pakiet portowy będzie korzystny dla przedsiębiorców z branży transportu, spedycji oraz logistyki.

Nowy terminal w Bydgoszczy

Najnowszy terminal firmy PEKAES jest wyposażony w siedemnaście ramp załadunkowo-rozładowczych. Jest położony kilkaset metrów od planowanej obwodnicy i trasy S5.

Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT

ALFA Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce wykonała na rzecz BETA (kontrahenta z Niemiec, prowadzącego działalność gospodarczą i zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) usługę spedycji. Czy przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski? Jakie obowiązki z punktu widzenia powołanej ustawy spoczywają na stronach transakcji?

Nowy klaster spedycyjno-logistyczny

Stworzenie nowego klastra spedycyjno-logistycznego ma zwiększyć przychody PEKAES w przewozach drobnicowych.

Prawo do odstąpienia od umowy

W jakich przypadkach możemy odstąpić od umowy? Czy można odstąpić od umowy w przypadku nie wykonania usługi w ściśle określonym terminie?

Dwa warianty rozliczeń podatku VAT przy usługach transportowych i spedycyjnych

W związku z wydaną przez Ministra Finansów interpretacją ogólną z dnia 8 sierpnia 2013 r. (sygn. PT3/033/2/323/AEW/13/RD/82408) podatnicy świadczący usługi transportowe i spedycyjne mogą do końca 2013 r. rozpoznawać obowiązek podatkowy na gruncie podatku VAT, z tytułu wykonywania tego typu usług, albo według ogólnej zasady, albo na podstawie regulacji szczególnej.

Usługa spedycji a rozliczenie podatku VAT

Czy polska spółka, która wykonała usługę spedycyjną na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego (np. Ukrainy) zobowiązana jest do jej rozliczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT?

Do czego przewoźnikowi spedycja?

Czy małym firmom transportowym jest potrzebny spedytor? W wielu przypadkach rzetelny spedytor to dla małych firm transportowych gwarancja stawki i terminu płatności.

Odpowiedzialność i prowizja del credere

Wynagrodzenie agenta, co do zasady, opiera się na prostym systemie prowizyjnym, ustalanym pomiędzy stronami w treści umowy agencyjnej. Zdarza się jednak, że strony umowy rozszerzają zakres wynagrodzenia agenta również o tzw. prowizję del credere (związaną z dodatkową jego odpowiedzialnością).

Firmy branży TSL współpracują z polskimi uczelniami

Coraz większe zaangażowanie firm z branży TSL we współpracę z polskimi uczelniami jest receptą na zwiększenie szans absolwentów na rynku pracy.

Zrównoważona logistyka na przykładzie Procter & Gamble

Zrównoważona logistyka wiąże się z efektywniejszym wykorzystaniem dostępnych rozwiązań z zakresu logistyki oraz wprowadzaniem optymalizacji.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie

Przepis w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego VAT dotyczący świadczenia usług transportowych i spedycyjnych jest sprzeczny z unijną dyrektywą.

Rosja, a polski rynek motoryzacyjny

Europejski, w tym polski rynek motoryzacyjny z nadzieją spogląda na Rosję. Rynek motoryzacyjny w Rosji ma się coraz lepiej.

Umowa spedycji, a umowa przewozu - rozróżnienia

Jeżeli przyjmuje się ofertę, w której mowa jest tylko o przewozie rzeczy, a żadne czynności konkludentne nie wskazują na istnienie dodatkowych postanowień umownych obejmujących usługi związane z przewozem, to umowa zawarta przez przyjęcie oferty jest stricte umową przewozu, a nie umową spedycji.

Polski eksport i logistyka odporne na kryzys

Przez kryzys gospodarczy w 2012 roku koniunktura w większości krajów Unii Europejskiej uległa pogorszeniu. Jednak w Polsce, eksport rósł. 

2012 - kolejny dobry rok dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego

Trzynastoprocentowy wzrost przeładunku TEU w stosunku do roku 2011 oraz wzrost udziału kolei w przeładunku to jedne z najistotniejszych wydarzeń w BTK w 2012 r.

Nowy Dyrektor Biznesu Lotniczego w DB Schenker Logistics

Od 1 grudnia 2012 roku stanowisko Dyrektora Biznesu Lotniczego w Schenker Sp. z o.o. oraz Dyrektora Biznesu Lotniczego Regionu East w Grupie DB Schenker objął Michał René.

Kiedy opłaca się korzystać z procedur uproszczonych ?

Wspólnotowe przepisy celne przewidują możliwość korzystania przez podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą z procedur uproszczonych, dzięki którym importerzy oraz eksporterzy towarów mogą korzystać z szeregu ułatwień i korzyści.

Jakie są obowiązki spedytora dokonującego przewozu przesyłek skonsolidowanych

Konsolidacja przesyłek oznacza łączenie różnych przesyłek, różnych nadawców w jeden ładunek w celu zmniejszenia kosztów transportu. Stosują ją coraz częściej spedytorzy odpowiadając na potrzeby klientów.

DB Schenker Logistics operatorem czterech centrów dystrybucji PepsiCo

PepsiCo wybrało DB Schenker Logistics na operatora czterech Regionalnych Centrów Dystrybucji (RDC) zlokalizowanych w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Kielcach, o łącznej powierzchni około 25 000 m2.

Zmiany w zarządzie PEKAES SA

28 sierpnia 2012 roku Rada Nadzorcza powołała Arkadiusza Filipowskiego do zarządu spółki PEKAES SA, na stanowisko członka zarządu odpowiedzialnego za sprzedaż i obsługę klientów. Jednocześnie z zarządu spółki odeszła Małgorzata Adamska.

REKLAMA