REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sejm: MOPS otrzyma zaświadczenia dla zasiłków pielęgnacyjnego (215,84 zł) i rodzinnego. I sam załatwi sprawę przedłużenia świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Sejm: MOPS otrzyma zaświadczenia dla zasiłków pielęgnacyjnego (215,84 zł) i rodzinnego. I sam załatwi sprawę przedłużenia świadczenia
Sejm: MOPS otrzyma zaświadczenia dla zasiłków pielęgnacyjnego (215,84 zł) i rodzinnego. I sam załatwi sprawę przedłużenia świadczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W MOPS nie trzeba będzie składać wniosków o przedłużenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego. Zniknie też problem orzeczeń o niepełnosprawności dla osób poniżej 16-ego roku życia. Po osiągnięciu 17. roku życia definitywnie wygasają. Nawet jak 16-latek złożył wniosek o przedłużenie w odpowiednim terminie. Musi wystąpić o nowe orzeczenie o niepełnosprawności. Czekając na nie traci prawa do ulg i świadczeń. Najczęściej przez kilka miesięcy. W Sejmie pojawił się pomysł rozwiązania tego problemu. Jest on jednak nielogiczny, gdyż zakłada przedłużenie ważności orzeczeń, które już wygasły.  

Z moją opinią, że jest to pomysł nielogiczny nie zgodzili się czytelnicy argumentując:

REKLAMA

"Przecież te osoby miały przedłużoną ważność swoich orzeczeń ustawami covidowymi i kolejną ustawą. Dlaczego więc, w tym momencie te osoby mają być pominięte skoro do tej pory nie miało znaczenia czy skończyły 16 lat czy jeszcze nie. Skoro do tej pory miały przedłużoną ważność orzeczeń, należy być konsekwentnym i tym razem również nie należy ich wykluczać i zostawiać w tym momencie z niczym. Bardzo dobrze, że złożono o zmianę ostatniej ustawy, bo najwidoczniej ktoś o tych osobach nie pomyślał i jak zwykle robi się zamieszanie gdzie nie powinno go być , jeśli od początku byłoby to sprawiedliwie dla wszystkich wymyślone. Na marginesie pisząc, zespoły do spraw orzekania wg ustawy powinny od razu, niezwłocznie wydać zaświadczenie o przedłużeniu orzeczenia, które zanosi się do MOPS - niestety tak nie jest, często jest tak, że ludzie muszą na nie czekać bo przeważnie ma ktoś problem z wypisaniem takowego dokumentu od ręki, jakby to było niezmiernie czymś skomplikowanym. Bez przesady... wszędzie tylko robi się pod górkę, jakby celowym miało być utrudnić niepełnosprawnym żywot."

Czy kontrowersyjny przepis zostanie uchylony?

Projekt ustawy rozwiązujący problem w sposób, który popiera autor zacytowanego listu złożyli posłowie KO. Problem jest bardzo trudny. Musimy wydłużyć ważność orzeczenia, które wygasa po rozpoczęciu 17 roku życia osoby niepełnosprawnej. Trudno tu mówić o przedłużeniu ważności dokumentu, którego już nie ma. Pomimo to, posłowie proponują właśnie takie rozwiązanie problemu niepełnosprawnych nastolatków - przedłużenie ważności orzeczenia, które było ważne do ukończenia przez nich 16. roku życia.

Link do projektu (druk 665 zł)

Zaświadczenia dla MOPS a przedłużenie zasiłku pielęgnacyjnego 215,84 zł

Jeżeli projekt wejdzie w życie, to zmieni się nie tylko sytuacja osób niepełnosprawnych w wieku 16. i 17. lat. Przedłużając prawo do zasiłku pielęgnacyjnego albo rodzinnego nie trzeba będzie składać wniosku. Wystarczy w MOPS przedstawić zaświadczenie. Dzięki temu MOPS będzie wiedział do kiedy jest przedłużane orzeczenie o niepełnosprawności. I za ten sam okres wydłuży prawo do tego zasiłku. 

 

postępowania przedłużane z urzędu - projekt

sejm.gov.pl

Nowelizacja ma wszystko uprościć: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nie składa się wniosku w MOPS o przedłużenie zasiłku albo świadczenia, 

2) składa się zaświadczenie w MOPS wydane przez powiatowy zespół (w zaświadczeniu jest data przedłużenia ważności orzeczenia o niepełnosprawności),

3) MOPS na bazie informacji z zaświadczenia sam przedłuża prawo do np. zasiłku pielęgnacyjnego.

Ważne
W nowelizacji chodzi o następujące świadczenia (wynikające z niepełnosprawności) przedłużane na taki sam okres jak orzeczenie o niepełnosprawności, na podstawie informacji z zaświadczenia (bez wniosku):

1) świadczenia rodzinne

2) świadczenia z funduszu alimentacyjnego

3) zasiłków dla opiekunów

4) świadczeń lub dodatków na pokrycie kosztów utrzymania dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinnej pieczy zastępczej

5) świadczenia "aktywni rodzice w pracy" lub "aktywnie w żłobku"

6) świadczenia z pomocy społecznej wynikające z niepełnosprawności.

Wszystko to przy założeniu, że Sejm przegłosuje projekt nowelizacji. Ale wnieśli go posłowie koalicji rządowej. Projekt jest słuszny i sprawiedliwy. Nie ma racjonalnych przesłanek jego odrzucenia.

Przypomnijmy algorytm przedłużania ważności orzeczeń o niepełnosprawności

Algorytm pozwala przedłużyć ważność orzeczenia o 6 miesięcy:

"Data ważności orzeczenia o niepełnosprawności (które trzeba przedłużyć) + 6 miesięcy (data dzienna na koniec miesiąca)"

Data ważności orzeczenia o niepełnosprawności

Data przedłużenia ważności

15 października 2024 r. 

30 kwietnia 2025 r.

15 listopada 2024 r. 

31 maja 2025 r.

15 grudnia 2024 r

30 czerwca 2025 r.

Jak przedłużyć ważność orzeczenia o niepełnosprawności?

Powyższy algorytm ma być stosowany także w stosunku do osób niepełnosprawnych, które miały 16. lat w momencie złożenia wniosku o przedłużenie orzeczenia (bez znaczenia jest osiągnięcie przez nie wieku 17 lat.)

Przykład

Niepełnosprawny 16-latek składa 15 października 2024 r. wniosek o przedłużenie ważności orzeczenia o niepełnosprawności. Aktualne kończy swoją ważność za dwa miesiące w dniu 15 grudnia 2024 r. Po nowelizacji orzeczenie zostanie przedłużone do 30 czerwca 2025 r. (choć osoba niepełnosprawna ma w tym momencie już 17-lat).

W druku nr 665 "Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych" mamy tak określone przez posłów cele uzasadniające taką sytuację jak w przykładzie:

REKLAMA

1) "Uchylenia regulacji, która umożliwiała zachowanie ważności orzeczenia o niepełnosprawności (w okresie trwania procedury ubiegania się o nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności) nie dłużej niż do dnia ukończenia przez osobę niepełnosprawną 16 roku życia." 

2) "Wniosek osoby z niepełnosprawnością o wydanie nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo stopnia niepełnosprawności został złożony w okresie ważności odpowiednio orzeczenia ustalającego niepełnosprawność albo stopień niepełnosprawności. Wtedy zachowuje ono ważność do czasu gdy nowe orzeczenie stanie się ostateczne, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tą ważność."

Nie ma przedłużenia ważności orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat

Rząd stworzył system przedłużenia ważności orzeczeń o niepełnosprawności. Polega na tym, że o 6 miesięcy wydłuża się ważność takiego orzeczenia. W tym czasie instytucje wydające orzeczenia mają czas na wydanie nowego. Dodatkowo osoba niepełnosprawna otrzymuje zaświadczenie, które pozwala - w czasie kiedy ma zostać wydane nowe orzeczenie - przedłużyć swoje prawa do zasiłków i innych świadczeń. Zaświadczenie trafia do MOPS i ten na tej podstawie przedłuża prawo do zasiłku pielęgnacyjnego.

Ustawodawca nie zadbał jednak o interesy niepełnosprawnych dzieci. Jeżeli ukończy 16 lat, to w praktyce nie może otrzymać:

1) przedłużenia ważności orzeczenia (musi wystąpić o nowe orzeczenie, a to trwa kilka miesięcy),

2) zaświadczenia o trwającej procedurze przedłużenia ważności orzeczenia (niemożliwe jest otrzymanie tego zaświadczenia skoro nie trwa ta procedura bo orzeczenie wygasło wraz z końcem 16. roku życia).

Skutek? Dzieci tracą na kilka miesięcy świadczenia. W relacji naszej czytelniczki (patrz poniżej) są to zasiłki, możliwość skorzystania z tańszych biletów na komunikację, PKP czy posiadanie kart parkingowych.

Nie można wystąpić z wnioskiem o przedłużenie za wcześnie

Limity czasowe określa poniższa reguła:

REKLAMA

"Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności (tj. osoba poniżej 16 roku życia) i występująca (po raz pierwszy) o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (jako osoba powyżej 16 roku życia) może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności."

Oznacza to, że 17-latek tracąc ważność orzeczenia np. w styczniu 2025 r. nie może zabiegając o swoje interesy (jako jeszcze 16-latek) wystąpić o nowe orzeczenia we wrześniu 2024 r. Jest to za wcześnie. Z kolei jak już będzie mógł wystąpić w październiku 2024 r. może się okazać, że odpowiednia komisja nie zdąży wydać nowego orzeczenia. Komplikuje to sytuację niepełnosprawnych nastolatków.

Internauci o przedłużaniu orzeczeń o niepełnosprawności dla dzieci przekraczających 16 lat

Do redakcji Infor.pl wpłynął taki list: 

Ważne
Czytelnicy zgłaszają nam jednak problemy związane z zaopatrzeniem medycznym. Przykładem poniższy list:

"(…..) wraz z 30 września poważniejszym problemem staje się zaopatrzenie medyczne dla takich osób, np. Pieluchomajtki(bez orzeczenia i zlecenia  nie można kupić z dofinansowaniem NFZ). Jestem matką dzieci (bliźniaczki) z takimi potrzebami, po wygaśnięciu orzeczenia od października zostajemy bez funduszy, ubezpieczenia zdrowotnego i  zaopatrzenia medycznego. Termin komisji mamy wyznaczony na 22 listopada. (2 miesiące) W październiku mamy zaplanowany zabieg operacyjny.... Telefon pełnomocnika do spraw osób niepełnosprawnych jest nieczynny, Rzecznika praw dziecka również rozłącza.... Rodzice zostają pozostawieni samym sobie (…)

Małgorzata 

Otrzymaliśmy także taki:

Dzień dobry, piszę do Państwa odnośnie ustawy z dnia 24 lipca 2024r przedłużającą orzeczenia o niepełnosprawności. 

A ustawy wynika że osoby po 16 roku życia zostają na wiele miesięcy -ok 4-5 m-cy, zostają bez ważnych orzeczeń, bez zasiłków, możliwości skorzystania z tańszych biletów na komunikację, PKP czy posiadania kart parkingowych.
 

Większość Powiatowych Zespołów Orzekania o Niepełnosprawności, odmawia wydawania zaświadczeń przedłużających orzeczenia, mimo że te osoby złożyły dokumentację teraz w sierpniu 2024r. 

PZON twierdzą że w ustawie jest zapis że ta ustawa nie jest dla osób które ukończyły 16 rok życia, ponieważ nie stanęły jeszcze na komisję o stopień niepełnosprawności. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej nie odpowiada na maile ani telefony, od wielu rodziców. Również biuro do spraw osób z niepełnosprawnościami milczy.
A rodzice tych dzieci, są teraz zaniepokojeni. Może Państwo mogliby nagłośnić tą sprawę ,aby to wyjaśnić. Bo na chwilę obecną dzieci 16+ zostały wykluczone z tej ustawy pod. 1165.

Z góry bardzo dziękuję za wszelką pomoc.

Pozdrawiam serdecznie”

Nasza czytelniczka dodała też poniższe informacje: 

"Nikt o tym nie pisze, temat cisza A znam bardzo dużo rodziców takich dzieci, którzy teraz bardzo się denerwują ,bo od października zostaną z niczym. Czas oczekiwania na komisję to ok 4-5mcy. A w ustawie treść brzmi:
Orzeczenia o niepełnosprawności wydawane dzieciom w wieku do ukończenia 16 r. życia zachowują ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia 16 roku życia przez osobę posiadającą orzeczenie o niepełnosprawności.
A te dzieci w czasie pandemii miały przedłużone orzeczenia o niepełnosprawności, i teraz mają po 17lat i ta nowa ustawa ich nie obowiązuje - tak mówią Powiatowe Zespoły Orzekające."

Podstawa prawna przedłużania ważności orzeczeń o niepełnosprawności

Ważne
 Art. 6bb 

1. Jeżeli wniosek o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności został złożony w okresie ważności odpowiednio orzeczenia ustalającego niepełnosprawność albo orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności, to zachowuje ono ważność do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tę ważność.

2. Orzeczenia o niepełnosprawności, o których mowa w ust. 1, zachowują ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia 16 roku życia przez osobę posiadającą orzeczenie o niepełnosprawności. Posłowie proponują wykreślenie tego przepisu

3. Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący powiatowego zespołu wydaje niezwłocznie zaświadczenie potwierdzające złożenie tego wniosku oraz określające termin ważności dotychczasowego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności.

USTAWA z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

REKLAMA

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA