| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Postanowienia ogólne > Umowa agencyjna czyli sposób na rozwój biznesu

Umowa agencyjna czyli sposób na rozwój biznesu

Umowa agencyjna pozwala rozszerzyć zakres terytorialny działalności przedsiębiorcy. Jest ona wygodnym sposobem prowadzenia działalności gospodarczej za pośrednictwem osób trzecich.

Umowa agencyjna

Treść umowy agencyjnej jest w przeważającej mierze przepisami Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 758 § 1 przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Znaczenie gospodarcze umowy agencyjnej

Znaczenie umowy agencyjnej w obrocie gospodarczym jest nie do przecenienia. Na jej podstawie przedsiębiorca może rozszerzyć zakres swojej działalności, korzystając z usług doświadczonych handlowców.

Realną rolę umowy agencyjnej można prześledzić na przykładowej sytuacji. Jan Kowalski w 2005 r. rozpoczął prowadzić działalność handlową polegającą na sprzedaży produktów ekologicznych. Po dwóch latach pomyślnej działalności Jan Kowalski zdecydował się na rozszerzenie zakresu terytorialnego swojej firmy. Stworzenie oddziałów jego firmy, które zajmowałyby się oferowaniem produktów w innych częściach kraju byłoby jednak zbyt drogim rozwiązaniem. Dlatego też Jan Kowalski zdecydował się na współpracę z innymi przedsiębiorcami, którzy na podstawie umowy agencyjnej mieli oferować produkty jego firmy na terenie innych województw. Dzięki zatrudnieniu agentów Jan Kowalski nie będzie musiał inwestować w rozrost osobowy jego firmy, a ewentualne koszty prowizji agentów będzie ponosił jedynie w przypadku zawarcia umów z kontrahentami.

Zobacz serwis: Konsument

Zalety umowy agencyjnej

Zalety umowy agencyjnej dla przedsiębiorców wynikają przede wszystkim z jej charakteru. W pewnej mierze umowa agencyjna jest podobna do zlecenia. Cechą wyróżniającą agencję jest przede wszystkim jej stricte gospodarczy charakter (zarówno agent, jak i zleceniodawca są przedsiębiorcami), którego skutkiem jest także jej odpłatny charakter (zlecenie może przybierać nieodpłatny charakter, w odróżnieniu do umowy agencyjnej).

Zobacz serwis: Bezpłatne wzory umów

Umowa agencyjna stanowić może również wygodniejszą alternatywę dla zatrudniania pracowników. Zamiast zatrudniać pracownika do sprzedaży produktów, przedsiębiorca może równie dobrze zawrzeć umowę agencyjną, której przedmiotem będzie oferowanie produktów jego firmy. O ile jednak zatrudnienie pracownika będzie wiązało się z obowiązkiem regularnej wypłaty wynagrodzenia pracownikowi, w przypadku agenta wypłata prowizji będzie wiązała się dopiero z realnym rezultatem jego działań.

Pobierz: Umowa agencyjna - bezpłatny wzór

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

nazwa.pl

Usługodawca w zakresie rejestracji domen i usług hostingowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »