REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2024 poz. 1743
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 20 listopada 2024 r.
w sprawie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług komunikacji elektronicznej
Na podstawie art. 384 ust. 7 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) szczegółowy tryb prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zwanego dalej „postępowaniem”;
2) sposób wnoszenia wniosków o wszczęcie postępowania;
3) sposób wymiany informacji między stronami postępowania.
§ 2. [Wniosek o wszczęcie postępowania]
1) w postaci papierowej na adres Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „UKE”, albo zamiejscowej jednostki organizacyjnej UKE właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy;
2) w postaci elektronicznej:
a) za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP),
b) za pośrednictwem dostępnego na Platformie Usług Elektronicznych Urzędu Komunikacji Elektronicznej formularza zgłoszeniowego przeznaczonego do składania wniosków albo
c) na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045).
§ 3. [Weryfikacja wniosku]
1) kompletności wskazanych danych, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823);
2) dołączenia:
a) uzasadnienia żądania strony,
b) kopii posiadanych przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku
- o których mowa w art. 384 ust. 3 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej.
2. W przypadku stwierdzenia braków we wniosku w zakresie, o którym mowa w ust. 1, Prezes UKE wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 10 dni od dnia doręczenia wezwania do uzupełnienia wniosku.
3. Prezes UKE pozostawia wniosek bez rozpoznania, jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 2. O pozostawieniu wniosku bez rozpoznania Prezes UKE informuje wnioskodawcę.
§ 4. [Przekazanie wniosku dostawcy usług komunikacji elektronicznej oraz wyznaczenie terminu na ustosunkowanie się do niego]
2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes UKE przedstawia stronom przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz propozycję rozwiązania sporu, zgodnie z art. 384 ust. 6 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej.
3. W przypadku gdy dostawca usług komunikacji elektronicznej ustosunkował się pozytywnie do wniosku, przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§ 5. [Wszczęcie postępowania z urzędu]
2. Prezes UKE wyznacza stronom 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do zawiadomienia o wszczęciu postępowania.
§ 6. [Wymiana informacji między stronami postępowania]
1) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w przypadku przekazywania informacji w postaci elektronicznej;
2) przesyłką rejestrowaną, w przypadku przekazywania informacji w postaci papierowej.
§ 7. [Wejście w życie]
Minister Cyfryzacji: K. Gawkowski
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 4 stycznia 2017 r. w sprawie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Dz. U. poz. 49), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 104 pkt 10 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1222).
- Data ogłoszenia: 2024-11-27
- Data wejścia w życie: 2026-01-01
- Data obowiązywania: 2026-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA