REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejna podwyżka opłat na ważnej autostradzie, która odciśnie piętno nie tylko na kierowcach. GDDKiA jest przeciwna i przestrzega mieszkańców okolicznych miejscowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
autostrada, opłata, GDDKiA, kierowca, podwyżki
Kolejna podwyżka opłat na ważnej autostradzie, która odciśnie piętno nie tylko na kierowcach. GDDKiA jest przeciwna i przestrzega mieszkańców okolicznych miejscowości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 11 września 2025 r. kierowców korzystających z autostrady A2 czeka kolejna już, w tym roku, podwyżka opłat za przejazd. Sprzeciwia się jej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), ostrzegając, że może ona uderzyć nie tylko w kieszeń kierowców, ale również w okoliczne miejscowości i ich mieszkańców.

Autostrada Wielkopolska S.A. ogłosiła kolejną w 2025 r. podwyżkę stawek opłat za przejazd autostradą A2

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) – od 11 września 2025 r. Autostrada Wielkopolska S.A., będąca koncesjonariuszem odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin, po raz drugi w tym roku podniesie stawki opłat za przejazd. Dotyczyć to będzie odcinków:

REKLAMA

REKLAMA

  • Nowy Tomyśl – Poznań,
  • Poznań – Września oraz
  • Września – Konin.

Na dzień dzisiejszy nie są jeszcze znane dokładne kwoty podwyżek, ale aktualnie za przejazd powyższymi trasami zapłacimy (na każdym z powyższych odcinków) – 36 zł.

GDDKiA nie aprobuje podwyżki opłat za przejazd autostradą A2, ale podkreśla, że jest ona zgodna z umową

W swoim komunikacie z 13 sierpnia br., w którym GDDKiA przekazała informację o ogłoszonych przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A. podwyżkach, poinformowała ona również, że – choć „nie aprobuje tak częstych i w perspektywie czasu znaczących wzrostów stawek opłat za przejazd” – są one zgodne z umową koncesyjną podpisaną ze spółką w 1997 r. W związku z powyższym – GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje spółki związane z podwyżką stawek opłat.

Poza uderzeniem w kieszeń kierowców – z podwyżką opłat za przejazd autostradą A2, wiąże się jeszcze inne zagrożenie. GDDKiA alarmuje

Skutkiem kolejnej już, w tak krótkim czasie, podwyżki opłat za przejazd autostradą A2 – może okazać się nie tylko „sięgnięcie głębiej do kieszeni” kierowców – zwraca uwagę GDDKiA. Nie bez znaczenia – zapowiedziany wzrost opłat – może bowiem pozostać również dla mieszkańców okolicznych miejscowości – a zwłaszcza ich spokoju i bezpieczeństwa.

REKLAMA

„Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A2. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości.” – podkreśla GDDKiA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie też stanowisko, zostało przekazane przez Dyrekcję spółce Autostrada Wielkopolska S.A., w odpowiedzi na informację o planowanej przez nią podwyżce opłat za przejazd autostradą A2.

Za przejazd pojazdem lekkim po autostradzie zarządzanej przez GDDKiA jednak nie zapłacimy

Warto również przypomnieć, że od 1 lipca 2023 r. zwolniony z opłat jest przejazd pojazdem lekkim (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony) po autostradach zarządzanych przez GDDKiA, czyli:

  • po autostradzie A2, na odcinku Konin – Stryków oraz
  • po autostradzie A4, na odcinku Wrocław – Sośnica.

1885 km autostrad w Polsce i większość z nich bez opłat

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 5221,7 km, z czego 1884,6 km to autostrady, a 3337,1 km – drogi ekspresowe. Jeżeli chodzi o autostrady – obecnie musimy płacić za przejazd po odcinkach koncesjonowanych, tj.:

  • po autostradzie A1 – na liczącym ok. 152 km odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe),
  • po autostradzie A2 – na liczącym ok. 255 km odcinku Konin – Świecko (z wyłączeniem odcinka pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód) oraz
  • po autostradzie A4 – na liczącym ok. 61 km odcinku Kraków (Balice) – Katowice (Murckowska).

Podatki i opłaty lokalne. Podatek leśny. Podatek rolny. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Dodatkowy urlop dla osoby niepełnosprawnej w trakcie roku 2025 - jak liczyć? Od kiedy? Ile godzin? Do kiedy trzeba wykorzystać? Jaki ekwiwalent za dodatkowy urlop dla osoby niepełnosprawnej?

Osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mają prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego. W 2025 roku przepisy nie zmieniają się – nadal obowiązuje 10 dni roboczych w skali roku kalendarzowego. Nie każdy jednak wie, od kiedy dokładnie można z niego skorzystać jeśli orzeczenie zostało wydane w trakcie roku, ile godzin obejmuje w przypadku pracy na część etatu i do kiedy trzeba go wykorzystać. Wyjaśniamy.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce rusza 1 października 2025. Co warto wiedzieć, zanim oddasz butelkę lub puszkę? [WYWIAD]

Już 1 października 2025 r. w całej Polsce zacznie działać system kaucyjny. Konsumenci za butelkę PET czy puszkę zapłacą kaucję, którą odzyskają, gdy wrzucą opakowanie do punktu zbiórki. Jak dokładnie działa system, jakie są zasady i jakie wyzwania stoją przed jego operatorami? O tym w rozmowie z redakcją Infor.pl opowiada Zygmunt Ochał, Członek Zarządu Zwrotka S.A. – jednego z 7 operatorów systemu kaucyjnego w Polsce.

System kaucyjny wchodzi w życie. Już wiadomo, co czeka klientów i producentów

Butelki PET i puszki całkowicie zdominowały półki sklepowe – wynika z najnowszych danych. To oznacza, że od 1 października system kaucyjny obejmie zdecydowaną większość napojów w Polsce. Czy konsumenci zaakceptują nowe zasady gry, czy zaczną ich unikać? Pierwsze odpowiedzi poznamy już w najbliższych miesiącach.

Za mało pielęgniarek w szkołach. Szykują się zmiany w opiece zdrowotnej nad uczniami

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt, który jest odpowiedzią na niewystarczającą liczbę pielęgniarek szkolnych. Nowelizacja zakłada, iż opiekę zdrowotną nad uczniami będą mogli sprawować również opiekunowie medyczni oraz położne.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

REKLAMA