REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

O mnie

Studia magisterskie na Wydziale Teologii przy PAT (obecnie Uniwersytet Jana Pawła II) w Krakowie

Studia licencjacko-doktoranckie w Instytucie Prawa Kanonicznego przy PAT (UJPII)

Studia doktoranckie na Wydziale Teologii PAT (UJPII)

Aplikacja adwokacka w Sądzie Rottenburg a/N

Adwokat kościelny: Częstochowa, Rzeszów, Elbląg, a także przed innymi sądami w kraju i za granicą m.in. w krajach niemieckojęzycznych (dla stron mieszkających w PL)

Prymas Polski zatwierdził jako adwokata kościelnego przy Metropolitalnym Trybunale w Gnieźnie. Adwokat kościelny w Sądzie K. Diecezji Bielsko-Żywieckiej.

Pełnomocnik: Kraków

Autor publikacji z dziedziny prawa kanonicznego i teologii oraz licznych artykułów na forach internetowych.

Kontakt:

Kancelaria Porad Kościelno-Prawnych
tel.: 693 876 173 (do godz. 19.00)
mail: a.bolesta@op.pl
strona www.: https://rozwody-koscielne.eu/
forum, na którym poruszam kwestie z zakresu kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa: http://www.bolestasoft.pun.pl

Gdzie należy złożyć skargę powodową w sprawie o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego? Czy strona może sama wybrać konkretny sąd?
Kwestia możliwości stwierdzenia nieważności małżeństwa kościelnego z powodu tzw. nieodciętej pępowiny jest dość skomplikowana. Należy tu przede wszystkim pamiętać o wymogach prawa kanonicznego oraz o tym, iż każda sytuacja jest inna.

REKLAMA

Jakie koszty ponosi strona w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego? Od czego zależy wysokość opłat?
Czy wina w rozwodzie cywilnym ma wpływ na proces kościelny o stwierdzenie nieważności małżeństwa? Pytanie to ma szczególne znaczenie dla osób, które są jeszcze przed rozwodem cywilnym, jak i procesem kościelnym.

REKLAMA

W odniesieniu do procesów małżeńskich warto poruszyć jedną kwestię, związana z udziałem biegłego w kościelnym procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa i ze sporządzeniem przez niego opinii. Często bowiem można spotkać się z zapytaniem o jeden z problemów w kontekście tejże opinii.
W Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. przy można znaleźć kanony, zawierające sformułowania „zalecane” bądź „zobowiązanie”. Dzięki takiemu połączeniu wyraźnie widać, iż w KPK spotykają się dwie dziedziny: moralna i prawna. Oznacza to, że skoro istnieje jakiś obowiązek w KPK, to na płaszczyźnie moralnej wypełnienie jego może okazać się jednak niewystarczające. Można pozwolić sobie nawet na stwierdzenie, iż KPK podaje i reguluje pewne minimum, ale też przez to zachowuje swój prawny charakter. Powyższy wniosek ukażemy na kilku przykładach.
Porównanie protokołów sporządzanych przed zawarciem małżeństwa w Polsce i w Niemczech ma na celu wskazanie różnic w mentalności ludzi, zamieszkujących te państwa. Dodatkowo coraz częściej zawierane są małżeństwa z obcokrajowcami, co również ma wpływ na wykonywane czynności związane z zawarciem małżeństwa.
Apostazja jest to wystąpienie z Kościoła Katolickiego. Nie stanowi dzisiaj odosobnionego przypadku, stąd warto poruszyć to zagadnienie z punktu prawnego. Apostazja jak to zrobić. Apostazja konsekwencje. Apostazja procedura.
W kościelnym procesie małżeńskim kluczową rolę odgrywa kodeks prawa kanonicznego. Reguluje on kwestie bezpośrednio związane ze stronami postępowania. Jakie główne regulacje zawarte są w tym kodeksie?
Według kodeksu prawa kanonicznego z 1983 r. możliwe jest popełnienie przestępstwa przez osoby duchowne, jak również przez osoby świeckie. Przestępstwa mogą być popełniane w odniesieniu do osób, które mogą uczestniczyć w kościelnym procesie małżeńskim o orzeczenie nieważności małżeństwa.
Pisma kierowane do stron postępowania nierzadko zawierają określenie osobowego składu sądu, który będzie prowadził ich proces. Różni się on znacznie od sądów powszechnych, gdyż w składzie sądu znajdują się zarówno osoby świeckie, jak i duchowne.
Terminy prawnicze pojawiają się właściwie przy każdym zagadnieniu prawnym. Obejmuje to również tematykę kościelnego procesu małżeńskiego. Warto zatem bliżej przyjrzeć się tej kwestii i poruszyć również inne zagadnienie, jakim jest specyfika prawniczego języka i poszczególnych terminów związanych z prawami i obowiązkami stron.
Zawierając małżeństwo warto prześledzić, jakie sakramenty są wymagane, a jakie zalecane bądź towarzyszące wstąpieniu w związek małżeński. Naturalnie chodzi o sytuację, gdy co najmniej jedna ze stron zawierających związek małżeński jest katolikiem. Rozważania będą obejmować: sakrament chrztu świętego, bierzmowania, Eucharystii oraz pokuty.
W trakcie prowadzenia spraw o orzeczenie nieważności małżeństwa może dojść do wielu dosyć dyskusyjnych kwestii. Obecnie na kilku przykładach warto ukazać je, gdyż dotyczą one stron, ich adwokatów czy reprezentowania przez pełnomocników.
Z treść kan. 1055 KPK na temat małżeństwa wynika, że małżeństwo to przymierze, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia. Z tej racji między ochrzczonymi nie może istnieć ważna umowa małżeńska, która tym samym nie byłaby sakramentem. Ile jest jednak przeszkód w istnieniu małżeństwa?
W kan. 1095 nr 3 KPK wyraźnie czytamy o niezdolności natury psychicznej, pod którą podchodzą choroby czy zaburzenia właśnie tego charakteru. Może to jakoś sugerować, iż nie zostaną wzięte pod uwagę te choroby, które mają charakter fizyczny. Co w sytuacji sensu stricte chorób fizycznych, które to choroby mogą powodować niezdolność podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich.
Przeglądając i korzystając z for internetowych w Polsce i za granicą można zastanowić się nad kilkoma problemami tam poruszanymi, aby dojść do wniosku: czy też mentalność ma wpływ na różnice, na podstawie których może przebiegać kościelny proces małżeński o stwierdzenie nieważności małżeństwa? „Jak pytać, aby uzyskać odpowiedź”?
Zaburzenia psychoseksualne (dewiacje seksualne) to terminy, z którymi spotykamy się dosyć często, dlatego na wybranych przykładach warto ukazać je w kontekście przeszkody małżeńskiej w postaci impotencji, jak i w aspekcie wady konsensu małżeńskiego w formie niezdolności natury psychicznej do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich.
W odniesieniu do kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa warto przyjrzeć się bliżej tematyce akt procesowych. Nie zawsze bowiem informacje w nich zawarte są przedmiotowo nieistotne.
W analogii do artykułów poświęconych tematyce zaburzeń psychoseksualnych, schizofrenii, nerwicy winno się powtórzyć, iż rozważania nasze będą koncentrować się na tym, co jest przydatne z punktu widzenia prawa kanonicznego, w tym kościelnego procesu małżeńskiego. Powszechnym zjawiskiem uniemożliwiającym podjęcie istotnych obowiązków małżeńskich jest depresja.

REKLAMA