REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

O mnie

Studia magisterskie na Wydziale Teologii przy PAT (obecnie Uniwersytet Jana Pawła II) w Krakowie

Studia licencjacko-doktoranckie w Instytucie Prawa Kanonicznego przy PAT (UJPII)

Studia doktoranckie na Wydziale Teologii PAT (UJPII)

Aplikacja adwokacka w Sądzie Rottenburg a/N

Adwokat kościelny: Częstochowa, Rzeszów, Elbląg, a także przed innymi sądami w kraju i za granicą m.in. w krajach niemieckojęzycznych (dla stron mieszkających w PL)

Prymas Polski zatwierdził jako adwokata kościelnego przy Metropolitalnym Trybunale w Gnieźnie. Adwokat kościelny w Sądzie K. Diecezji Bielsko-Żywieckiej.

Pełnomocnik: Kraków

Autor publikacji z dziedziny prawa kanonicznego i teologii oraz licznych artykułów na forach internetowych.

Kontakt:

Kancelaria Porad Kościelno-Prawnych
tel.: 693 876 173 (do godz. 19.00)
mail: a.bolesta@op.pl
strona www.: https://rozwody-koscielne.eu/
forum, na którym poruszam kwestie z zakresu kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa: http://www.bolestasoft.pun.pl

Sporadycznie pojawia się zapytanie: czy w konkretnej sytuacji można wnieść skargę o nieważność wyroku. Jak wspomniałam, sytuacji takowych nie jest dużo, bowiem generalnie sądy dbają o to, aby nie doszło do nadużyć z ich strony w trakcie kościelnego procesu małżeńskiego, niemniej warto zająć się w skrócie tą tematyką, zwiększając tym sposobem świadomość samych zainteresowanych.
W poniższym artykule postaram się ukazać dodatkową pomoc, jaką może spełnić adwokat. Zależy to w dużej mierze od jego osobowości, charakteru: gdy jest on ze swojej natury nastawiony na drugiego człowieka empatycznie - to nawet nie musi zdawać sobie sprawę z „dodatkowego” zadania, jakie spełnia przy okazji tego właściwego, prawnego; gdy nie – to na pewno trudno jest wymagać, żądać od niego, aby taką rolę odgrywał, aczkolwiek może ona służyć doskonalszej „współpracy” pomiędzy nim a jego Klientami.

REKLAMA

Często spotykanym zapytaniem osób, stojących u progu procesu o stwierdzenie nieważności swojego małżeństwa, jest to dotyczące możliwości ubiegania się o niego przy posiadaniu dziecka (dzieci). Oczywiście, istnienie dziecka/dzieci nie stoi na przeszkodzie w podjęciu kroków o przeprowadzenie procesu, aczkolwiek jego temat z pewnością będzie podjęty w trakcie niego we właściwym kontekście.
Pod pojęciem akt sądowych rozumiemy to, co zostało zebrane podczas kościelnego procesu małżeńskiego i co dotyczy istoty sprawy – tzw. akta sprawy, jak i procedury - akta procesowe . W obecnych rozważaniach zajmiemy się najczęstszym przypadkiem, w trakcie którego nie ma wyjątków, jeśli chodzi o kwestie zapoznania się z aktami. Z aktami mogą się zapoznać naturalnie obie strony procesowe, tj. strona powodowa oraz pozwana, jak również ich adwokaci czy pełnomocnicy.

REKLAMA

Pozew rozwodowy tworzony wedle polskiego prawa niewiele różni się od tego tworzonego wedle prawa niemieckiego. Obecnie na konkretnym przykładzie można zobaczyć różnicę już jedynie na etapie pisania powództwa.
Funkcja pomocnicza for prawnych jest zagadnieniem ciekawym zwłaszcza z perspektywy stron kościelnego procesu małżeńskiego, które to samodzielnie angażują się w proces. Niniejszy artykuł wskazuje czy fora prawne mogą być pomocne przykładowo dla stron, a jeżeli tak, to w jaki sposób pełnią swoją funkcję.
Często występując z pozwem lub będąc pozwanym, strony nie decydują się na profesjonalną pomoc. Ma to miejsce z różnych względów. Czy możliwe jest samodzielnie „poprowadzenie” swojego procesu?
Wielokrotnie w wyroku w sprawie o nieważność małżeństwa uzasadnia się jego treść posiadaniem, bądź też nie tzw. pewności moralnej (kan. 1608 KPK). W obecnym artykule odpowiemy sobie na pytanie: czym ta pewność jest.
Niektóre sformułowania, z którymi możemy spotkać się przy okazji lektury Kodeksu Prawa Kanonicznego wcale nie oznaczają tego, na co może wskazywać ich literalny, dosłowny sens. Oznacza to więc, iż każde słowo użyte w Kodeksie ma bogatą konotację, którą warto poznać zanim się je przywoła. Poniżej przedstawione zostały trzy przykłady, które ukazują w sposób wystarczający naszą problematykę.
Prawo kanoniczne wyróżnia dwa rodzaje kar według sposobu ich sankcjonowania. W jakiś sposób ewenementem odróżniającym prawo kanoniczne od cywilnego jest sposób nakładania kar?
Kodeks Prawa Kanonicznego w wielu przypadkach nie reguluje całości zagadnienia, wobec czego pojawia się szereg wątpliwości. Jednakże w niektórych sytuacjach przyzwala w drodze wyjątków na pewne odstępstwa.
Podczas starania się o orzeczenie nieważności swojego małżeństwa kościelnego nie istnieje konieczność jego unieważnienia wg norm prawa cywilnego, a tym bardziej nie istnieje konieczność uzyskania rozwodu. Także problem zawarcia małżeństwa typu konkordatowego nie istnieje, gdyż będąc dopuszczonym do ślubu kościelnego, będzie się dopuszczonym do cywilnego.
Jednym z etapów podczas procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa jest publikacja akt, zwana inaczej ich odczytem (nt. od kan. 1598 KPK do kan. 1606 KPK). Mimo, iż etap ten jest już prawie na końcu procesu, to właściwe jego wykorzystanie może zaważyć o treści wyroku.
Do najczęściej spotykanych środków dowodowych, które mogą być zaproponowane przez strony w trakcie procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa są: ich oświadczenia, zeznania świadków, dowód z dokumentów, opinia biegłych. W niniejszym artykule przedstawię najczęstsze zapytania, jak i odpowiedzi na nie, a związane bezpośrednio z naszym zagadnieniem.
Bardzo częstym zapytaniem u zainteresowanych osób jest to, dotyczące przebiegu procesu, jego poszczególnych etapów. W niniejszym artykule zarysowane zostaną przynajmniej najważniejsze etapy kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa przy wskazaniu wybranych kanonów oraz przy wzięciu również pod uwagę faktu, iż praktyka poszczególnych sądów kościelnych może różnić się między sobą przy zachowaniu jednak istoty.
Na przykładzie wybranych zagadnień z prawa małżeńskiego przedstawione zostaną różnice pomiędzy Kodeksem Kanonów Kościołów Wschodnich a Kodeksem Prawa Kanonicznego.
Pojęcie takie jak „wina” strony procesowej w kościelnym procesie małżeńskim nie istnieje. Ja jednak użyłam tego sformułowania dla ukazania zasadniczej różnicy pomiędzy tytułami prawnymi, na podstawie których przebiega proces, a których istnienie nie jest niejako zawinione przez stronę a tymi powstałymi z jej „winy”.
W analogii do artykułu na temat rzadko spotykanych przeszkód małżeńskich w obecnym poruszymy tematykę sporadycznie spotkanych wad zgody małżeńskiej, również celem pełniejszego ich obrazu.. Wybrałam te wady, które dotyczą błędu.
Jest szereg publikacji, drobnych artykułów na temat przeszkód małżeńskich, w obecnym skoncentrujemy się na rzadko u nas spotykanych, aby mieć pełny obraz wszystkich.
Pomimo różnych tytułów, z powodu których wszczyna się proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego, strony i niekiedy świadkowie zadają w istocie podobne pytania, poruszają podobne problemy. W poniższym artykule chciałabym przedstawić je, jak i jednocześnie na nie odpowiedzieć.

REKLAMA