REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla internautów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odliczenia z tytułu użytkowania internetu?
Stella Brzeszczyńska

Od 1 marca 2005 r. na usługi dostępu do internetu obowiązywać będzie najprawdopodobniej 22-proc. stawka VAT1. Obecnie usługi te są zwolnione od VAT, jednak od początku prac nad nową ustawą o podatku od towarów i usług wiadomo było, że zwolnienie od tego podatku jest niezgodne z przepisami Unii Europejskiej i trzeba będzie objąć te usługi stawką podstawową, wynoszącą jak wiadomo 22 proc. ceny netto.
W roku 2005 Sejm postanowił zrekompensować podatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych planowane podniesienie VAT na usługi związane z internetem. Pojawiła się nowa ulga związana z korzystaniem z tych usług. Od dochodu będzie można odliczyć wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Wysokość wydatków, które można odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednak w przypadku odliczeń „internetowych”, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.
Warto tu zwrócić uwagę na trzy elementy: kto może skorzystać z odliczenia, czego dotyczy odliczenie oraz w jaki sposób należy udokumentować prawo do tego odliczenia.
Podmioty uprawnione do ulgi
Zgodnie z dodanym od 1 stycznia 2005 r. art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o p.d.o.f. podstawą obliczenia podatku jest dochód po odliczeniu m.in. kwot wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet.
Tak więc z nowej ulgi mogą korzystać tylko te osoby, które:
a) są podatnikami podatku dochodowego i uzyskują dochód opodatkowany według skali podatkowej,
b) ponoszą wydatki z tytułu użytkowania internetu.
Nie ma zatem znaczenia, czy osoba korzystająca z odliczenia jest stroną umowy o dostęp do internetu, ważne jest jedynie, czy ponosi o­na wydatki z tego tytułu. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku odliczeń dokonywanych przez jedno z małżonków bądź przez mieszkające z rodzicami dzieci. Muszą o­ni jednak liczyć się z koniecznością przekonania urzędnika, że – pomimo iż faktura wystawiona jest na inną osobę jako stronę umowy – to o­ni ponosili faktyczne wydatki z tytułu użytkowania internetu. Dowodem może być tu przelew bankowy.
Miejsce zamieszkania
Ustawodawca wprowadzając „ulgę internetową” zastrzegł, że dotyczy o­na wyłącznie użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika. Potwierdza to tezę, że z odliczenia mogą skorzystać wszyscy domownicy.
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej, według art. 25 kodeksu cywilnego, jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć więc tylko jedno miejsce zamieszkania. Jednak ustawodawcy chodziło nie o miejscowość, lecz o mieszkanie (budynek), w którym podatnik stale przebywa. Tzw. zameldowanie nie jest tu wyznacznikiem prawa do skorzystania z ulgi internetowej. Nie trzeba także dysponować tytułem prawnym do lokalu.
Wielkość odliczenia
Odliczenie nie może przekroczyć kwoty 760 zł w roku podatkowym. Należy jednak zadać pytanie, czy chodzi tu o łączne odliczenie przypadające na wszystkich domowników, czy też każdy z nich może korzystać z tej ulgi? Wydaje się, że konstrukcja tego odliczenia przypomina odliczenia na zakup pomocy naukowych, np. komputera, gdzie każdy z kupujących na współwłasność mógł odliczyć ten wydatek.
Jednak, jak już wspomniano, problemem może być tutaj dokument uprawniający do ulgi – jest nim faktura, którą operator wystawia na właściciela (współwłaścicieli) lokalu lub budynku. Jeżeli jednak podatnik jest w stanie wykazać, że kwoty zawarte w treści rachunku (fakturze) zostały rzeczywiście przez niego poniesione, urząd skarbowy nie powinien czynić trudności przy korzystaniu z odliczenia.
Wymagane dokumenty
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o p.d.o.f. omawiane odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków poniesionych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Budowa tego przepisu wskazuje wyraźnie, że faktura jest dokumentem niezbędnym do skorzystania z ulgi, ale tylko w zakresie określonym przepisem. Zakres ten dotyczy wyłącznie wysokości wydatków. Jest to zapis o tyle nieprecyzyjny, że faktura nigdy nie dokumentuje wydatku poniesionego przez nabywcę usługi, a jedynie wartość tej usługi lub towaru określoną przez sprzedawcę. Dodatkowo, w przypadku faktur dokumentujących usługę telekomunikacyjną i usługę dostępu do internetu – fakturą tą jest rachunek telefoniczny. Określa o­n, jakiego okresu dotyczy, zawiera szczegółowe rozliczenie usług wykonanych w danym okresie oraz termin płatności. Zapłata kwot ujawnionych w tej fakturze (rachunku telefonicznym) może nastąpić w kasie operatora, na poczcie lub przelewem bankowym.
Jeżeli zapłata następuje przelewem, zwłaszcza jeżeli z odliczenia chciałby korzystać domownik, na którego nie są wystawiane faktury dokumentujące zakup usługi, należy pamiętać o treści § 23 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).
W myśl tego przepisu za fakturę uznaje się również dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:
a) określenie usługodawcy i usługobiorcy,
b) numer kolejny i datę ich wystawienia,
c) nazwę usługi,
d) kwotę, której dotyczy dokument.
Podstawą do odliczenia nie jest zatem wyłącznie faktura dokumentująca usługi telekomunikacyjne i dostęp do internetu, lecz także dokument bankowy potwierdzający faktyczną zapłatę za te usługi. Z art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o p.d.o.f. wynika bowiem wyraźnie, że chodzi tu o:
1) faktury w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
2) dokumentujące wysokość wydatków,
3) poniesionych przez podatnika z tytułu użytkowania internetu.
------------------------------
1 Zgodnie z art. 1 pkt 8 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, uchwalonej przez Sejm 16 grudnia 2004 r.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA