REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla internautów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odliczenia z tytułu użytkowania internetu?
Stella Brzeszczyńska

Od 1 marca 2005 r. na usługi dostępu do internetu obowiązywać będzie najprawdopodobniej 22-proc. stawka VAT1. Obecnie usługi te są zwolnione od VAT, jednak od początku prac nad nową ustawą o podatku od towarów i usług wiadomo było, że zwolnienie od tego podatku jest niezgodne z przepisami Unii Europejskiej i trzeba będzie objąć te usługi stawką podstawową, wynoszącą jak wiadomo 22 proc. ceny netto.
W roku 2005 Sejm postanowił zrekompensować podatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych planowane podniesienie VAT na usługi związane z internetem. Pojawiła się nowa ulga związana z korzystaniem z tych usług. Od dochodu będzie można odliczyć wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Wysokość wydatków, które można odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednak w przypadku odliczeń „internetowych”, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.
Warto tu zwrócić uwagę na trzy elementy: kto może skorzystać z odliczenia, czego dotyczy odliczenie oraz w jaki sposób należy udokumentować prawo do tego odliczenia.
Podmioty uprawnione do ulgi
Zgodnie z dodanym od 1 stycznia 2005 r. art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o p.d.o.f. podstawą obliczenia podatku jest dochód po odliczeniu m.in. kwot wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet.
Tak więc z nowej ulgi mogą korzystać tylko te osoby, które:
a) są podatnikami podatku dochodowego i uzyskują dochód opodatkowany według skali podatkowej,
b) ponoszą wydatki z tytułu użytkowania internetu.
Nie ma zatem znaczenia, czy osoba korzystająca z odliczenia jest stroną umowy o dostęp do internetu, ważne jest jedynie, czy ponosi o­na wydatki z tego tytułu. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku odliczeń dokonywanych przez jedno z małżonków bądź przez mieszkające z rodzicami dzieci. Muszą o­ni jednak liczyć się z koniecznością przekonania urzędnika, że – pomimo iż faktura wystawiona jest na inną osobę jako stronę umowy – to o­ni ponosili faktyczne wydatki z tytułu użytkowania internetu. Dowodem może być tu przelew bankowy.
Miejsce zamieszkania
Ustawodawca wprowadzając „ulgę internetową” zastrzegł, że dotyczy o­na wyłącznie użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika. Potwierdza to tezę, że z odliczenia mogą skorzystać wszyscy domownicy.
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej, według art. 25 kodeksu cywilnego, jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć więc tylko jedno miejsce zamieszkania. Jednak ustawodawcy chodziło nie o miejscowość, lecz o mieszkanie (budynek), w którym podatnik stale przebywa. Tzw. zameldowanie nie jest tu wyznacznikiem prawa do skorzystania z ulgi internetowej. Nie trzeba także dysponować tytułem prawnym do lokalu.
Wielkość odliczenia
Odliczenie nie może przekroczyć kwoty 760 zł w roku podatkowym. Należy jednak zadać pytanie, czy chodzi tu o łączne odliczenie przypadające na wszystkich domowników, czy też każdy z nich może korzystać z tej ulgi? Wydaje się, że konstrukcja tego odliczenia przypomina odliczenia na zakup pomocy naukowych, np. komputera, gdzie każdy z kupujących na współwłasność mógł odliczyć ten wydatek.
Jednak, jak już wspomniano, problemem może być tutaj dokument uprawniający do ulgi – jest nim faktura, którą operator wystawia na właściciela (współwłaścicieli) lokalu lub budynku. Jeżeli jednak podatnik jest w stanie wykazać, że kwoty zawarte w treści rachunku (fakturze) zostały rzeczywiście przez niego poniesione, urząd skarbowy nie powinien czynić trudności przy korzystaniu z odliczenia.
Wymagane dokumenty
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o p.d.o.f. omawiane odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość wydatków poniesionych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Budowa tego przepisu wskazuje wyraźnie, że faktura jest dokumentem niezbędnym do skorzystania z ulgi, ale tylko w zakresie określonym przepisem. Zakres ten dotyczy wyłącznie wysokości wydatków. Jest to zapis o tyle nieprecyzyjny, że faktura nigdy nie dokumentuje wydatku poniesionego przez nabywcę usługi, a jedynie wartość tej usługi lub towaru określoną przez sprzedawcę. Dodatkowo, w przypadku faktur dokumentujących usługę telekomunikacyjną i usługę dostępu do internetu – fakturą tą jest rachunek telefoniczny. Określa o­n, jakiego okresu dotyczy, zawiera szczegółowe rozliczenie usług wykonanych w danym okresie oraz termin płatności. Zapłata kwot ujawnionych w tej fakturze (rachunku telefonicznym) może nastąpić w kasie operatora, na poczcie lub przelewem bankowym.
Jeżeli zapłata następuje przelewem, zwłaszcza jeżeli z odliczenia chciałby korzystać domownik, na którego nie są wystawiane faktury dokumentujące zakup usługi, należy pamiętać o treści § 23 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).
W myśl tego przepisu za fakturę uznaje się również dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:
a) określenie usługodawcy i usługobiorcy,
b) numer kolejny i datę ich wystawienia,
c) nazwę usługi,
d) kwotę, której dotyczy dokument.
Podstawą do odliczenia nie jest zatem wyłącznie faktura dokumentująca usługi telekomunikacyjne i dostęp do internetu, lecz także dokument bankowy potwierdzający faktyczną zapłatę za te usługi. Z art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy o p.d.o.f. wynika bowiem wyraźnie, że chodzi tu o:
1) faktury w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
2) dokumentujące wysokość wydatków,
3) poniesionych przez podatnika z tytułu użytkowania internetu.
------------------------------
1 Zgodnie z art. 1 pkt 8 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, uchwalonej przez Sejm 16 grudnia 2004 r.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA