REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może zyskać podatnik, składając odwołanie od decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik ma prawo odwołać się od decyzji organu pierwszej instancji, np. urzędu skarbowego. Organ odwoławczy zaś może uchylić wydaną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dzięki temu podatnik ma szansę na uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia.

Podstawową zasadą postępowania podatkowego jest dwuinstancyjność. Wynika to z art. 127 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), dalej Ordynacja podatkowa. Strona postępowania podatkowego, czyli m.in. podatnik, ma prawo wniesienia odwołania od decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji do organu wyższego stopnia. Zagwarantowane jest to w art. 220 Ordynacji podatkowej.

Organ odwoławczy może zaskarżoną decyzję: utrzymać w mocy, umorzyć postępowanie, uchylić zaskarżoną decyzję i samemu orzec co do istoty sprawy, uchylić zaskarżoną decyzję i przekazać ją do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości. Organ odwoławczy może również uchylić w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania dowodowego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę, organ odwoławczy wskazuje okoliczności faktyczne, które należy zbadać przy ponownym rozpatrzeniu sprawy. Kwestie te uregulowane są w art. 233 Ordynacji podatkowej.

W świetle art. 127 i art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej, istota dwuinstancyjnego postępowania sprowadza się do tego, że organ odwoławczy obowiązany jest do rozpoznania sprawy co do istoty tylko wtedy, gdy na etapie postępowania w pierwszej instancji doszło do niezbędnych ustaleń dotyczących stanu faktycznego sprawy, a ewentualnych braków nie można uzupełnić w trybie art. 229 z przyczyn leżących po stronie organu I instancji (tak orzekł m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 2 lutego 2005 r. sygn. III SA/Wa 1251/2004) – zwraca uwagę Radosław Żuk z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Tym samym, jeżeli organ odwoławczy „rozstrzygnie merytorycznie choćby niektóre wątki odwołania podatnika, to nie może w całości uchylić decyzji, której o­no dotyczy. Organ odwoławczy ma takie prawo (do uchylenia decyzji) tylko wówczas, jeżeli sam w ogóle nie odniesie się do meritum sporu. (zob. wyrok NSA z 16 listopada 1999 r., sygn. akt III SA 7922/98).

Ważne wskazówki

Organ odwoławczy, wydając decyzję i przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, może więc wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy, tj. wskazać okoliczności faktyczne mogące mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Jednakże w myśl orzecznictwa sądów administracyjnych, zaprezentowanego m.in. w wyroku NSA z 18 maja 2000 r. (sygn. III SA 1081/99) oraz w wyroku NSA – Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z 5 września 2001 r. (sygn. akt SA/Sz 2527/2000), organ odwoławczy nie może przesądzać o treści przyszłego merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy w całości lub części. Zatem – jak wyjaśnia Radosław Żuk – mając na uwadze stanowisko sądów administracyjnych, można dojść do wniosku, że decyzja wydana po ponownym rozpatrzeniu sprawy nie ma charakteru uzupełniającego w stosunku do poprzedniej, uchylonej decyzji.

Konieczne zaufanie

Czy zatem żadne ustalenia organu odwoławczego nie są wiążące dla organu I instancji? Odpowiadając na tak postawione pytanie, należy zwrócić uwagę, że stanowisko orzecznictwa nie jest w tym względzie jednolite. Należy bowiem zauważyć, że wbrew prezentowanemu już orzecznictwu, NSA w wyroku z 25 lipca 2002 r. (sygn. III SA 1194/2001) uznał, że art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej nie pozbawia organu odwoławczego możliwości przesądzenia w uzasadnieniu decyzji zasadności obciążenia podatnika podatkiem lub inną należnością wymienioną.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że jedną z głównych zasad procedury podatkowej jest prowadzenie postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Przyjmuje się, że postępowanie budzące zaufanie to postępowanie staranne i merytorycznie poprawne, w którym dopuszcza się wnioskowane dowody, traktuje się równo interesy podatnika i skarbu państwa, nie zmienia się ocen tych interesów, a prawnych wątpliwości nie rozstrzyga się na niekorzyść podatnika. Z pewnością pogłębianiu zaufania do organów podatkowych nie służyłoby również stwierdzenie w uzasadnieniu decyzji, że orzeczenie sądu lub organu wyższej instancji nie wiąże organu podatkowego w rozpatrywanej sprawie. Podatnik zatem może powoływać się m.in. na wyroki sądów administracyjnych oraz decyzje izb skarbowych, jeżeli uzna, że mogą mieć znaczenie w jego sprawie.

Przekonać podatnika

Należy również pamiętać, że w procedurze podatkowej obowiązuje zasada przekonywania stron. Zgodnie z tą zasadą, organ podatkowy zobowiązany jest uczynić wszystko, aby strona została przekonana o zasadności rozstrzygnięcia w szczególności, gdy nie jest o­no dla niej korzystne (art. 124 Ordynacji podatkowej).

Ciężko byłoby zatem uznać, że decyzja wydana wbrew ustaleniom poczynionym przez organ odwoławczy jest w stanie przekonać podatnika. W tej sytuacji podatnik może również powziąć wątpliwości odnośnie do obiektywizmu organu I instancji, skoro ignoruje o­n argumenty przedstawione przez organ wyższej instancji. A przecież organy podatkowe zobowiązane są do postępowania zgodnie z zasadą dążenia do ustalenia prawdy obiektywnej.

W sytuacji zignorowania przez organ I instancji poglądów wyrażonych przez organ odwoławczy, należy spodziewać się ponownego uchylenia decyzji. Jak podkreślił Radosław Żuk, niewątpliwie takie postępowanie organów podatkowych powodowałoby przeciąganie postępowania. Aczkolwiek organy podatkowe mogą w tej mierze czuć, że mają swobodę postępowania, gdyż według orzecznictwa sądów administracyjnych podniesienie zarzutu naruszenia art. 125 Ordynacji podatkowej w skardze do sądu administracyjnego na decyzję wymiarową z reguły nie odnosi dla podatnika żadnego skutku. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że sąd administracyjny tylko wtedy może uchylić decyzję z powodu naruszenia prawa procesowego, gdy naruszenie to mogło mieć wpływ na wynik sprawy.

4 KROKI
JAK BRONIĆ SWOICH RACJI
1 Złóż odwołanie
Podatnik ma prawo wnieść odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji (np. urzędu skarbowego) do organu wyższej instancji (np. izby skarbowej).

2 Zapoznaj się z decyzją odwoławczą
Organ odwoławczy może m.in. uchylić w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez ten organ.
3 Sprawdź postępowanie urzędu
Jeżeli ustalenia poczynione przez organ odwoławczy były korzystne dla podatnika, to powinien o­n sprawdzić, czy ponowna decyzja organu pierwszej instancji uwzględnia te ustalenia.
4 Złóż ponowne odwołanie
Podatnikowi przysługuje prawo do ponownego wniesienia odwołania do organu wyższej instancji, gdy kolejna decyzja organu I instancji jest sprzeczna lub ignoruje ustalenia organów odwoławczych.
 
ORZECZNICTWO SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH
UZASADNIENIE DECYZJI
Art. 233 par. 2 Ordynacji podatkowej nie pozbawia organu odwoławczego możliwości przesądzenia w uzasadnieniu decyzji zasadności obciążenia podatnika podatkiem lub inną należnością publicznoprawną (wyrok NSA z 25 lipca 2002 r., sygn. III SA 1194/2001).


ZASADA ZAUFANIA
Zmienność rozstrzygnięć podejmowanych przez organy podatkowe, przy tym samym stanie faktycznym i prawnym, narusza zasadę zaufania wyrażoną w art. 121 Ordynacji podatkowej (wyrok NSA z 18 października 2001 r., sygn. akt 1233/00).

Podstawa prawna
• Art. 124, 127, 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

REKLAMA

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

Sąd Najwyższy zajmie się sprawą pracowniczych szczepień na COVID-19. Czy można było nakazać szczepienie, czy można było żądać zaświadczeń, czy można było rozwiązać umowę?

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zajmie się w najbliższym czasie rozstrzygnięciem ciekawego zagadnienia prawnego. Chodzi o to, czy w czasie epidemii pracodawcy mieli prawo domagania się podania przez pracownika danych wrażliwych obejmujących informację dotyczącą odbycia albo braku szczepienia na Covid-19, bądź domagania się złożenia zaświadczenia o przeciwwskazaniach do odbycia szczepienia. Czy brak tych danych mógł być podstawą zwolnienia pracownika jednostki medycznej? Wszystko to będzie rozważał SN na skutek wątpliwości składu trzyosobowego SN, do którego trafiła skarga kasacyjna, na skutek sporu między pracownikiem a pracodawcą w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, z powodu braku szczepienia na COVID-19 i utratę zaufania do pracownika.

Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

Cyfrowe nawyki w pracy i w życiu osobistym: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

W dobie pracy zdalnej, cyfrowych komunikatorów i automatyzacji procesów biznesowych coraz częściej kontakt zawodowy sprowadza się do wiadomości tekstowych, powiadomień czy potwierdzeń, a prawdziwa rozmowa zostaje odsunięta na dalszy plan. Dzień Bez Maila, "święto" nietypowe, które było obchodzone 24 października, stało się symboliczną okazją, by zatrzymać się na moment, przemyśleć swoje cyfrowe nawyki i zadać pytanie: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

REKLAMA

Nie pozwól, by niezrealizowane świadczenie w postaci pieniędzy z ZUS po bliskim zmarłym przepadło

Wielu Polaków nie wie, że po śmierci bliskiej osoby można otrzymać pieniądze, które zmarły miał jeszcze do odebrania z ZUS. To tzw. niezrealizowane świadczenie – czyli należność, której osoba uprawniona nie zdążyła pobrać przed śmiercią. Warto sprawdzić, komu i na jakich zasadach przysługuje ta wypłata.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA