REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak PIP kontroluje działalność socjalną pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na wielu pracodawcach ciąży obowiązek utworzenia funduszu świadczeń socjalnych. Przestrzeganie przepisów związanych z działalnością socjalną może być kontrolowane przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.
Jak PIP kontroluje działalność socjalną pracodawcy?
Inspektorzy pracy często sprawdzają, czy pracodawca utworzył fundusz świadczeń socjalnych. Obowiązek utworzenia funduszu ciąży na podmiotach zatrudniających według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych zobowiązani są tworzyć fundusz. Pozostali pracodawcy mogą prowadzić działalność socjalną, ale nie są do tego zobowiązani.

Przykład
W trakcie kontroli w przedsiębiorstwie „Senpol” inspektor pracy stwierdził, że pracodawca zatrudnia 5 osób w biurze w pełnym wymiarze czasu pracy i 20 pracowników w terenie w wymiarze 1/2 etatu. Pracodawca nie utworzył funduszu świadczeń socjalnych. Inspektor nie stwierdził nieprawidłowości, gdyż w zakładzie pracy było zatrudnionych co prawda 25 pracowników, ale liczba pełnych etatów wynosiła 15.

Na mocy obowiązującej od 1 stycznia br. nowelizacji ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych usunięto zapis zobowiązujący pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników, a mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty do wypłacania pracownikom świadczenia urlopowego.
Ważne
Pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników może, ale nie musi tworzyć funduszu lub wypłacać świadczenia urlopowego.
Inspektor pracy w trakcie kontroli może jednak sprawdzić, czy w przypadku odstąpienia od prowadzenia działalności socjalnej w formach określonych ustawą pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników (a mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty), objęty układem zbiorowym lub regulaminem wynagradzania, zamieścił stosowne zapisy w jednym z tych wewnątrzzakładowych aktów. W trakcie kontroli u pracodawców niemających obowiązku wydawania regulaminu wynagradzania i u których nie obowiązuje układ zbiorowy, sprawdzeniu może podlegać, czy w przypadku odstąpienia od prowadzenia działalności socjalnej pracownicy zostali o tym poinformowani w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Zwolnienie z obowiązku
Pracodawca zatrudniający 20 lub więcej pracowników w przeliczeniu na pełne etaty może zwolnić się z obowiązku prowadzenia działalności socjalnej. Tryb takiego zwolnienia nie jest skomplikowany. W czasie kontroli często okazuje się jednak, że pracodawca, choć zamierzał zwolnić się z obowiązku prowadzenia działalności socjalnej, nie wykonał wszystkich wymaganych czynności i nadal obowiązany jest prowadzić fundusz świadczeń socjalnych.
Pracodawca nie jest obowiązany tworzyć funduszu w przypadku, gdy taki zapis znajdzie się w układzie zbiorowym lub regulaminie wynagradzania (jeżeli pracownicy nie są objęci układem zbiorowym). Wprowadzenie zmian do aktów wewnątrzzakładowych powinno zostać dokonane w trybie przewidzianym do ich uchwalania. Jeżeli zatem w zakładzie pracy działa organizacja związkowa, konieczne jest dokonanie z nią odpowiednich uzgodnień. W przypadku gdy takiej organizacji nie ma, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie nietworzenia funduszu wymagają uzgodnienia z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Zdecydowanie wskazane jest zachowanie formy pisemnej uzgodnienia.

Przykład
W trakcie kontroli pracodawca oświadczył, że choć zatrudnia 80 pracowników, nie jest obowiązany do tworzenia funduszu świadczeń socjalnych, gdyż takiej treści zapis zamieścił w regulaminie wynagradzania. Inspektor pracy zwrócił się o przedstawienie dowodu dokonania uzgodnienia tego zapisu z przedstawicielem załogi. Pracodawca oświadczył, że załogę reprezentował zastępca prezesa spółki i dla uzgodnień nie było konieczne zachowanie formy pisemnej. Przesłuchani w trakcie kontroli pracownicy nie wiedzieli, czy ktoś reprezentował ich przy dokonywaniu zmiany regulaminu. Inspektor zakwestionował tryb zmiany regulaminu z uwagi na fakt, że pracodawca nie udowodnił, iż w sposób właściwy wybrano przedstawiciela załogi oraz że przeprowadzono wymagane uzgodnienia.
Odprowadzanie odpisu
Pracodawca jest obowiązany założyć odrębny rachunek bankowy, na którym gromadzi środki funduszu. Inspektor pracy może sprawdzić, czy pracodawca w wymaganym terminie odprowadza na rachunek odpis w wysokości określonej ustawą. Obowiązkiem pracodawcy obligatoryjnie tworzącego fundusz świadczeń socjalnych jest odprowadzenie na odrębny rachunek przynajmniej 75% sumy odpisu do 31 maja, a pozostałej sumy najpóźniej do 30 września danego roku.
Wysokość odpisu jest uzależniona od przeciętnej liczby zatrudnionych. W liczbie zatrudnionych powinni być uwzględnieni także pracownicy przebywający na urlopach wychowawczych. Sprawdzeniu może podlegać, czy pracodawca prawidłowo ustalił liczbę osób zatrudnionych oraz czy odprowadził na odrębny rachunek całą wymaganą kwotę.
Odpis podstawowy wynosi na jednego zatrudnionego 37,5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. W ustawie inaczej określono wysokość odpisu niektórych grup pracowników, tj. młodocianych oraz pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych. Odmienne regulacje dotyczą także pracowników niepełnosprawnych (możliwość zwiększenia odpisu). Ustawa dopuszcza odprowadzanie pewnych kwot na działalność socjalną na rzecz emerytów i rencistów.
W przepisach wewnątrzzakładowych (tj. układzie zbiorowym lub regulaminie wynagradzania) można w dowolny sposób kształtować wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dopuszczalne jest zatem zmniejszenie wysokości odpisu).
Gospodarowanie środkami funduszu
Środkami funduszu świadczeń socjalnych administruje pracodawca. Nie oznacza to jednak dowolności w zakresie przyznawania pracownikom świadczeń z funduszu. Inspektorzy pracy mogą kontrolować prawidłowość gospodarowania środkami funduszu. Pierwszą czynnością inspektora pracy w tym zakresie jest zwykle zwrócenie się do pracodawcy o przedstawienie regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Przyznając pracownikom ulgowe usługi i świadczenia oraz dopłaty z funduszu należy wiedzieć, że ich zakres powinien być uzależniony od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Rozwiązaniem ułatwiającym prawidłowe gospodarowanie środkami funduszu może być powołanie komisji socjalnej, w której skład wejdą przedstawiciele załogi zorientowani co do faktycznych potrzeb poszczególnych pracowników.

Przykład
Prezes zarządu dużego przedsiębiorstwa produkcyjnego każdemu pracownikowi zakładu pracy przyznał z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bon o wartości 700 zł na zakup towarów w supermarkecie. W trakcie kontroli inspektor pracy stwierdził, że doszło do nieprawidłowego gospodarowania środkami funduszu, gdyż każdemu pracownikowi przyznano identyczne świadczenie – niezależnie od jego sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej.
Zagrożenie
Nie jest dopuszczalne pokrywanie lub kredytowanie ze środków funduszu kosztów bieżącej działalności przedsiębiorstwa.
Gdy w trakcie kontroli inspektor pracy stwierdzi, że pracodawca prowadzi działalność socjalną wspólnie z innym pracodawcą, może zażądać okazania umowy, w której określono warunki wspólnej działalności, a w szczególności przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy. Umowa może także określać warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu.
W razie stwierdzenia naruszenia ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych pracodawca lub osoba odpowiedzialna w imieniu pracodawcy za prowadzenie w zakładzie działalności socjalnej może zostać ukarana grzywną.
Podstawa prawna:
• art. 3–5, art. 8–12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),
• § 1, § 3 rozporządzenia z 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 168 ze zm.).
Rafał Janicki


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryt: Niech ZUS wybierze. I potrąca składki z emerytury albo z pracy, którą świadczę [dualizm emerytur mundurowych i cywilnych]

Infor.pl udostępnił miejsce dla publikacji listów od czytelników. Napisało do nas dużo emerytów mundurowych, którzy wciąż pracują jako pracownicy cywilni. ZUS obciąża ich cywilne dochody składkami emerytalnym i zdrowotnym (tak jak każdego innego pracownika). Składki te w praktyce przepadają dla mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. Wynika to z zasady, że taki mundurowy może mieć emeryturę mundurową albo cywilną (ta druga z reguły jest niższa). Nie może mieć tych dwóch emerytur jednocześnie. Mundurowi mają własne pomysły jak rozwiązać ten problem. Przykładem jest poniższy list z tezą, żeby nie obciążać składkami cywilnymi wynagrodzeń mundurowych, Którym zus nie może wypłacić drugiej emerytury.

Co może Prezydent RP? Kompetencje głowy państwa

Wybory to dobry moment, by przyjrzeć się uprawnieniom Prezydenta Rzeczypospolite Polskiej. Jakie są najważniejsze zadania Prezydenta? Ile trwa kadencja głowy państwa?

Na jak długo dostanę orzeczenie o niepełnosprawności? [ZMIANY 2025]

Od czego zależy okres ważności orzeczenia o stopniu niepełnosprawności? Na jaki czas orzeka się o niepełnosprawności dziecka? Kogo dotyczą najnowsze zmiany? Odpowiadamy na kluczowe pytania.

Niepełnosprawna na I grupie. Dla ZUS widzi i czyta. Ozdrowiała i ma obecnie 2 grupę i może iść do pracy. Rodzina i MOPS wciąż pomagają

Infor.pl udostępnia miejsce na portalu czytelnikom. Dziś list o pokrzywdzeniu przez ZUS obniżeniem grupy inwalidzkiej. Nie znamy wersji ZUS-u ani dokumentów medycznych z akt tej sprawy. Pomimo to list publikujemy, aby pokazać, że chyba w historii opisanej przez Czytelniczkę nie zadziałał mechanizm wyjaśniania (przez ZUS albo działających w jego imieniu lekarzy) przyczyn obniżenia wysokości grupy inwalidzkiej. Gdyby lepiej wyjaśniono osobom niepełnosprawnym wychodzącym z komisji ZUS o przyczynach niekorzystnej dla nich decyzji, to być może w przestrzeni publicznej mniej byłoby sarkastycznych zwrotów typu "cudowne uzdrowienie przez ZUS".

REKLAMA

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec maja 2025 r. Banki tną procenty ale nadal można dostać nawet 7-8%

Pod koniec maja 2025 r. niełatwo jest znaleźć bank, który w ciągu ostatnich tygodni nie dokonałby cięcia oprocentowania depozytów. Jest już jasne, że drugi miesiąc z rzędu pogorszeniu ulegnie też oferta detalicznych obligacji skarbowych. Jest to efekt uboczny długo wyczekiwanych cięć stóp procentowych, które w maju uchwaliła Rada Polityki Pieniężnej.

Energia ze słońca w najkorzystniejszym wariancie. Oto jak falownik hybrydowy zmienia działanie instalacji fotowoltaicznej i pomaga oszczędzać pieniądze

Nowoczesne, hybrydowe falowniki mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z energii. Zamiast oddawać nadwyżki do sieci, możemy je przeznaczyć na własne potrzeby – na przykład podgrzewanie wody czy zasilanie innych urządzeń w domu. A gdy sieć zawiedzie? Falownik zadba o to, by prąd płynął dalej, zasilając obwody gwarantowane – nawet gdy sąsiedzi siedzą po ciemku. Energia jest tuż obok, wystarczy tylko wiedzieć, jak ją właściwie wykorzystać. To elastyczność, która zmienia zasady zarządzania energią – teraz to my decydujemy, jak i kiedy jej używać.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

REKLAMA

Koszty sądowe: Uchwała NSA ważna dla adwokatów i radców prawnych

Wniosek o wznowienie postępowania ws. administracyjnej motywowany wyrokiem TK nie musi dotyczyć istoty takiej sprawy, ale może też odnosić się np. do ponownego określenia wysokości wynagrodzenia za pomoc prawną z urzędu - tak wynika z uchwały NSA.

Reforma odpadowa nabiera tempa: System kaucyjny i ROP mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce

Reforma odpadowa nabiera tempa. System kaucyjny i Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce. Choć przepisy zostały uchwalone, a termin wdrożenia systemu kaucyjnego wyznaczono na 1 października 2025 roku, uczestnicy debaty podczas gali Innowacyjny Samorząd 2025 nie mają złudzeń – przed samorządami i przedsiębiorcami stoi szereg wyzwań, a sukces reformy zależeć będzie od współpracy, edukacji i spójności legislacyjnej.

REKLAMA