REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powołanie do wojska chroni przed zwolnieniem

REKLAMA

Pracownik powołany do zasadniczej służby wojskowej nie musi bać się, że pracodawca zwolni go z pracy w czasie jego nieobecności.
Pracodawca ma ograniczone możliwości rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem powołanym do służby wojskowej. Przepisy ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej zapewniają bowiem stałość stosunku pracy osób powołanych do służby wojskowej i umożliwiają im powrót do pracy po zakończeniu tej służby.
Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy w okresie między dniem doręczenia pracownikowi karty powołania do czynnej służby wojskowej a jej odbyciem stosunek pracy tego pracownika nie może być przez pracodawcę wypowiedziany ani rozwiązany.
Pracodawca nie ma więc w zasadzie możliwości zwolnienia pracownika, który otrzymał kartę powołania, aż do momentu zakończenia przez niego służby wojskowej.

Upadłość firmy

Od zasady tej są jednak wyjątki. Pracodawca może bowiem rozwiązać umowę o pracę z taką osobą w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji zakładu pracy. Może też zwolnić ją w trybie natychmiastowym, czyli bez wypowiedzenia z winy pracownika. W tych przypadkach rozwiązanie stosunku pracy następuje na zasadach ogólnych.
Nie ma także żadnych zakazów, jeśli chodzi o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron.
• PRZYKŁAD
Zbigniew O. był zatrudniony w Spółce X. W dniu 1 marca 2006 r. otrzymał kartę powołania do czynnej służby wojskowej od dnia 15 marca 2006 r. 5 marca 2006 r. Zbigniew O. i Spółka X rozwiązali umowę o pracę na mocy porozumienia. Po odbyciu służby wojskowej Zbigniew O. wystąpił do sądu z powództwem przeciwko spółce, twierdząc, że rozwiązanie umowy o pracę było niedopuszczalne. Sąd pracy oddalił jednak jego powództwo, gdyż brak jest zakazu rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron.

Na żądanie pracownika

Ochrona pracowników powołanych do służby wojskowej wyraża się także tym, że jeśli okres dokonanego przez pracodawcę lub przez pracownika wypowiedzenia stosunku pracy upływa po dniu doręczenia pracownikowi karty powołania do czynnej służby wojskowej, wypowiedzenie to staje się bezskuteczne. W takim przypadku rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić tylko na żądanie pracownika (art. 118 ust. 2 ustawy).
• PRZYKŁAD
Adam Z. w dniu 12 stycznia 2006 r. otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę, według którego umowa o pracę miała ulec rozwiązaniu po upływie 3 miesięcy. Jednak w dniu 23 lutego 2006 r. doręczono mu kartę powołania do czynnej służby wojskowej. Oznacza to, że złożone mu wypowiedzenie stało się bezskuteczne, zaś umowa o pracę nie ulegnie rozwiązaniu mimo upływu okresu wypowiedzenia. Do rozwiązania umowy mogłoby jednak dojść, gdyby Adam Z, wyraził zgodę na takie rozwiązanie jego umowy o pracę.
Przepis ten powoduje więc, że wypowiedzenie, którego wynikiem byłoby rozwiązanie stosunku pracy po doręczeniu pracownikowi karty powołania, skutku takiego nie wywoła. Jedynie w sytuacji, gdy pracownik wyrazi zgodę na rozwiązanie stosunku pracy, wypowiedzenie to będzie skuteczne.
Zasady te nie dotyczą tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umów na czas nieokreślony. Również tych pracujących na umowach na okres próbny. W przypadku bowiem tych umów w razie upływu okresu próbnego po powołaniu pracownika do czynnej służby wojskowej umowę o pracę uważa się za zawartą na czas nieokreślony. Jest to więc sytuacja bardzo korzystna dla pracowników, którzy posiadając tylko umowy na okres próbny, wskutek powołania do wojska stają się osobami zatrudnionymi na czas nieokreślony.

Na czas określony

Inaczej jest w przypadku osób zatrudnionych na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Umowy te ulegają bowiem rozwiązaniu z upływem terminu określonego w umowie. Zatem w przypadku tych umów fakt powołania pracownika do służby wojskowej nie wpływa na stałość jego zatrudnienia.
• PRZYKŁAD
Rafał T. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony do dnia 15 marca 2006 r. W dniu 1 marca 2006 r. otrzymał kartę powołania do czynnej służby wojskowej. Mimo tego faktu, jego umowa o pracę ulegnie rozwiązaniu z dniem 15 marca 2006 r.

Ochrona dla żony

Szczególnej ochronie podlega nie tylko stosunek pracy pracownika powołanego do wojska, ale także jego żony, jeżeli został o­n powołany do odbycia zasadniczej służby wojskowej. W myśl bowiem art. 126 ustawy, w okresie odbywania przez żołnierza zasadniczej służby wojskowej rozwiązanie przez pracodawcę stosunku pracy z żoną żołnierza może nastąpić wyłącznie z winy pracownicy oraz w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy.

Ponowne zatrudnienie

Istotnym uprawnieniem pracownika, który zakończył odbywanie służby wojskowej, jest prawo do ponownego zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy. Zgodnie bowiem z art. 122 ust. 1 ustawy pracodawca, który zatrudniał pracownika w dniu powołania do służby wojskowej, jest obowiązany zatrudnić go na poprzednio zajmowanym stanowisku lub na stanowisku równorzędnym pod względem rodzaju pracy oraz wynagrodzenia, jeżeli w ciągu 30 dni od dnia zwolnienia ze służby pracownik zgłosił się do tego zakładu w celu podjęcia pracy. Niezachowanie tego terminu powoduje wygaśnięcie stosunku pracy, chyba że nastąpiło z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy.
Pracodawca musi zatem ponownie zatrudnić pracownika, który w tym terminie zgłosi się go niego. Powinien zatrudnić go na tym samym lub równorzędnym stanowisku. Przy czym przez pojęcie równorzędne stanowisko pracy należy rozumieć stanowisko, które odpowiada kwalifikacjom pracownika, jest zbliżone rodzajowo do zajmowanego przez niego stanowiska przed powołaniem do wojska oraz jest porównywalne w strukturze organizacyjnej i stwarza podobne możliwości uzyskania awansu płacowego. Realizacji tego obowiązku pracodawcy pracownik może dochodzić przed sądem pracy.
• PRZYKŁAD
Artur W. był zatrudniony w spółce X na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony od dnia 1 marca 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. W dniu 15 stycznia 2005 roku został powołany do czynnej służby wojskowej. Po jej zakończeniu, w ciągu 2 dni zgłosił się do pracodawcy z zamiarem podjęcia pracy. Spółka X jednak odmówiła zatrudnienia go, stwierdzając, że nie ma wolnych miejsc. Artur W. wniósł wówczas powództwo do sądu pracy, żądając zobowiązania pracodawcy do zatrudnienia go na poprzednim stanowisku pracy. Sąd uwzględnił jego powództwo.

Wyższe kwalifikacje

Jeżeli pracownik uzyskał podczas odbywania czynnej służby wojskowej inne lub wyższe niż posiadane uprzednio kwalifikacje zawodowe, pracodawca jest obowiązany na jego wniosek zatrudnić go w miarę możliwości na stanowisku, które odpowiada nabytym przez niego w wojsku kwalifikacjom. Jest to kolejny przywilej pracownika, który zakończył odbywanie służby wojskowej. Określenie „w miarę możliwości” nie oznacza jednak dowolności ze strony pracodawcy i w razie sporu będzie to podlegać ocenie sądu, który ustali, czy faktycznie brak było możliwości zatrudnienia pracownika na stanowisku odpowiadającym jego wyższym, nabytym podczas służby wojskowej kwalifikacjom.

Ryszard Sadlik

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r. nr 241, poz. 2416 z późn. zm.).



 

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jednak będzie zakaz palenia w oknach, na balkonach i klatkach schodowych? Sprawa powraca. Wzorem będą regulacje litewskie?

Zakaz palenia na balkonach i klatkach schodowych. Sprawa powraca w Ministerstwie Zdrowia. Wzorem będą regulacje litewskie? Palenie papierosów w miejscach publicznych wciąż budzi emocje. Resort nie jest jednak chętny do podjęcia radykalnej decyzji.

1000 zł zasiłek losowy dla dzieci + do 2000 zł dla niepełnosprawnych + do 8000 zł z pomocy społecznej + 2000 zł zasiłku powodziowego

Dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w Polsce, są dostępne różne formy pomocy, w tym finansowe. O pomoc mogą starać się rodziny z dziećmi, osoby niepełnosprawne, rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Nie więcej niż 3 kody w orzeczeniu o niepełnosprawności. Co przysługuje? [Przykłady]

„Na co dzień borykam się z wieloma chorobami. Są to m.in. problemy neurologiczne, cukrzyca, choroby wzroku, a także dolegliwości związane z poruszaniem się. Czy wszystkie te choroby zostaną wymienione w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności?” – pyta Czytelnik. Otóż zgodnie z przepisami w orzeczeniu znajdą się maksymalnie trzy przyczyny niepełnosprawności.

MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

REKLAMA

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok.

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok. Mogą z niej skorzystać osoby niepełnosprawne poszkodowane w wyniku żywiołu.

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. Nowe zasady zbierania odpadów

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. W  rozporządzeniu wprowadzono także obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska.

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.?

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.? Jak zmieni się sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę?

Resort pracy: będzie aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę [jest projekt ustawy]. Co z 4666 zł na 2025 r.? Czas na zmianę przepisów jest do 15 listopada 2024 r.!

Co dopiero rząd ogłosił wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej na 2025 r. a tu takie wieści. Resort pracy przygotował projekt z dnia 22 sierpnia 2024 r. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Dojdzie m.in. do aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przedstawiamy 12 najważniejszych zasad i pojęć zw. ze zmianami. Co ważne Polska ma czas do dnia 15 listopada 2024 r. na wdrożenie unijnych przepisów.

REKLAMA

Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

Sektorowe rady ds. kompetencji tworzą przyszłe kadry!

Sektorowe rady ds. kompetencji to miejsca współpracy biznesu, edukacji, nauki i instytucji branżowych. Analizują sytuację w danej branży i na tej podstawie przygotowują rekomendacje, w których wskazują, jakich kwalifikacji brakuje w poszczególnych sektorach. Następnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznaje dofinansowanie na usługi szkoleniowe i doradcze wynikające z przyjętych rekomendacji. Obecnie PARP prowadzi konkurs na wybór podmiotów, którym powierzy organizację i prowadzenie sektorowych rad ds. kompetencji (SRK). Konkurs potrwa do 25 lutego 2025 roku. 

REKLAMA