REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zwrot kosztów za używanie własnego pojazdu do celów służbowych podlega oskładkowaniu?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W praktyce często zdarza się, że pracownicy używają prywatnych samochodów do celów służbowych. Zwracane pracownikowi koszty poniesione z tego tytułu są wyłączone z podstawy wymiaru składek po spełnieniu warunków określonych stosownymi przepisami, odrębnymi dla jazd lokalnych i jazd poza miejscowość, w której jest wykonywana praca. Przepisy wyłączające z podstawy wymiaru składek zwrot kosztów używania do celów służbowych własnego pojazdu regulują zakres zwolnień z oskładkowania podobnie do przepisów podatkowych, jednak zwolnienie z odprowadzenia składek od zwracanych kosztów nie jest ograniczone wyłącznie do przyznanych w drodze ustawy. Oznacza to, że zwrot kosztów jest wyłączony z podstawy wymiaru składek także wówczas, gdy gwarantują ten zwrot przepisy wewnętrzne obowiązujące u pracodawcy, tj. regulamin wynagradzania, układ zbiorowy pracy czy umowa o pracę.

Zwracamy pracownikom koszty poniesione w związku z używaniem do celów służbowych prywatnych samochodów w jazdach lokalnych. Czy skorzystanie ze zwolnienia tych kosztów ze składek wymaga dokumentowania w jakiś sposób ich wysokości?
Sposób udokumentowania poniesionych przez pracownika kosztów z tytułu używania własnego samochodu do jazd lokalnych w celach służbowych zależy od tego, czy ich zwrot następuje przez wyliczony ryczałt czy przez zastosowanie stawek za 1 km przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki).
Możliwość naliczenia kilometrówki wymaga prowadzenia przez pracownika ewidencji przebiegu pojazdu według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewidencja ta powinna zawierać co najmniej: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis pracodawcy i jego dane.
Koszty używania przez pracownika samochodu do celów służbowych w formie ryczałtu są zwracane na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej między pracodawcą a pracownikiem o używanie pojazdu do celów służbowych.
Korzyści
Wypłata ryczałtu nie jest uwarunkowana koniecznością prowadzenia przez pracownika ewidencji przebiegu pojazdu.
Zwrot kosztów w danym miesiącu następuje po złożeniu przez pracownika pisemnego oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu prywatnego do celów służbowych. Oświadczenie powinno zawierać również dane dotyczące pojemności silnika samochodu, marki i numeru rejestracyjnego. Powinna być podana także liczba dni nieobecności pracownika w pracy w danym miesiącu (np. z powodu choroby, urlopu) i liczba dni, w których pracownik nie dysponował w pracy swoim samochodem. Za każdy taki dzień, jeżeli jest to dzień roboczy, kwota ryczałtu jest pomniejszana o jedną dwudziestą drugą.

Zwracamy pracownikom koszty używania własnych samochodów do celów służbowych w jazdach lokalnych. Jak ustalić, do jakiej wysokości kwota zwrócona z tego tytułu jest zwolniona z oskładkowania?

Zwrot kosztów używania przez pracownika własnego pojazdu do jazd lokalnych do celów służbowych, dokonany zarówno w formie ryczałtu, jak i za pomocą kilometrówki, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek pracowników tylko do określonej wysokości ustalonej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury.
Określone rozporządzeniem stawki kosztów używania pojazdów za 1 km przebiegu pojazdów, do wysokości których ograniczone jest wyłączenie z podstawy wymiaru składek ryczałtu lub kilometrówki, od 1 marca 2004 r. wynoszą:
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,4894 zł,
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,7846 zł.

Ważne
O wysokości miesięcznego limitu kilometrów na jazdy lokalne decyduje pracodawca.
Limit ten, ustalony w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, w którym pracownik jest zatrudniony, nie może przekroczyć:
• 300 km – w miejscowości do 100 tys. mieszkańców,
• 500 km – w miejscowości od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,
• 700 km – w miejscowości liczącej ponad 500 tys. mieszkańców.
Gdy pracodawca zwraca koszty używania przez pracownika własnego samochodu w formie ryczałtu, zwolnienie ze składek przysługuje do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego obliczonego jako iloczyn stawki za 1 kilometr przebiegu i miesięcznego limitu przebiegu kilometrów. W konsekwencji maksymalne miesięczne kwoty ryczałtu za używanie samochodu w gminie lub mieście, które nie są oskładkowane, wynoszą:
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3:
– miejscowość do 100 tys. mieszkańców – 146,82 zł,
– miejscowość od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców – 244,70 zł,
– miejscowość licząca powyżej 500 tys. mieszkańców – 342,58 zł,
• dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika ponad 900 cm3:
– do 100 tys. mieszkańców – 235,38 zł,
– od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców – 392,30 zł,
– ponad 500 tys. mieszkańców – 549,22 zł.

Przykład
Firma z Łodzi zawarła 1 listopada 2004 r. z pracownikiem umowę cywilnoprawną o użyczenie samochodu prywatnego do celów służbowych. Miesięczny limit na jazdy lokalne w granicach administracyjnych miasta określono na 700 kilometrów. Pracownik używał w listopadzie 2004 r. samochodu marki Daewoo Nubira o pojemności silnika 2000 cm3. Ryczałt samochodowy wypłacony mu w listopadzie 2004 r. wyniósł 700 km × 0,7846 zł = 549,22 zł. Zatem kwota 549,22 zł nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika.

Jeżeli koszty są zwracane przy zastosowaniu kilometrówki, z podstawy wymiaru składek wyłączony jest zwrot poniesionych z tego tytułu kosztów wyliczony jako iloczyn faktycznie przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu pojazdu.

Przykład
W październiku 2004 r. pracownik zatrudniony w opolskiej firmie zawarł z tą firmą umowę o użyczenie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych. Z ewidencji przebiegu pojazdu wynika, że pani Jolanta Kamińska, zamieszkała w Opolu przy ul. Odrowąża 1 m 15, używająca samochodu marki Opel Vectra o pojemności silnika 1800 cm3, przejechała w październiku 2004 r. 650 km. Dla tego typu samochodu stawka za 1 kilometr przebiegu pojazdu wynosi 0,7846 zł.
Zatem kwota wynikająca z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 kilometr przebiegu, tj.: 650 km x 0,7846 zł wynosi 509,99 zł i nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tej pracownicy.

W okresie od 1 stycznia 2004 r. do końca lipca 2004 r. nie było możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek zwrotu kosztów wyliczonych w ten sposób.
Ważne
Kilometrówki przekazywane pracownikom są zwolnione ze składek od sierpnia 2004 r.
Jeśli wypłacony ryczałt lub kilometrówka będzie przewyższać określone stawki lub limity, od kwoty przewyższającej wysokość tych stawek należy naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne.

Na jakich zasadach następuje zwolnienie z oskładkowania zwrotu kosztów wypłaconych pracownikowi z tytułu używania własnego pojazdu do celów służbowych, gdy wyjeżdża o­n poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza swoje stałe miejsce pracy?

Zwolnienie ze składek dotyczy tylko kwot nieprzekraczających stawek podanych w rozporządzeniu określającym wysokość należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu wyjazdu własnym samochodem w sprawach służbowych (na jego wniosek za zgodą pracodawcy) następuje bowiem na podstawie przepisów w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Należności te nie są oskładkowane do wysokości, która z tego tytułu przysługuje pracownikom państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, czyli do kwoty stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż:
• 0,4894 zł – dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3,
• 0,7846 zł – dla samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3.
Przepisy nie określają miesięcznego limitu kilometrów w przypadku podróży służbowej.

Zwracamy koszty poniesione w związku z używaniem do celów służbowych samochodów prywatnych przez zleceniobiorców. Czy zwracaną wysokość tych kosztów należy oskładkować?

Jeśli zleceniobiorcy przysługuje zwrot kosztów poniesionych przez niego z tytułu korzystania z własnego samochodu do celów służbowych, koszty te w całości stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorcy.
Dla osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia przepisy nie przewidują bowiem, tak jak w przypadku pracowników, że niektóre składniki wynagrodzenia zwolnione są ze składek. Tym samym wszystkie kwoty stanowiące przychód zleceniobiorcy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią podstawę wymiaru składek.
Podstawa prawna:
• § 2 ust. 1 pkt 13 i 15 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),
• art. 25 ustawy budżetowej na rok 2004 z 23 stycznia 2004 r. (DzU nr 17, poz. 167),
• rozporządzenie z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.),
• § 5 ust. 3 rozporządzenia z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990 ze zm.),
• art. 21 ust. 1 pkt 23b i art. 23 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Elżbieta Kozłowska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Ile wyniesie średnia emerytura w 2026 roku? ZUS publikuje szacunki

Emerytury w Polsce rosną szybciej niż inflacja, a ZUS zapewnia, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pozostaje stabilna. W najnowszym raporcie instytucja przedstawiła też prognozy na 2026 rok. Seniorzy mogą spodziewać się kolejnych podwyżek oraz dodatkowych wypłat. Ile dokładnie wyniesie przeciętna emerytura w przyszłym roku? Odpowiedź może zaskoczyć.

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Koniec 800 plus i nowy podatek? Ekspert ma radykalny plan na polskie finanse

Podatek wojenny zamiast 800 plus? Taki scenariusz dla Polski nakreśla Ludwik Kotecki, członek Rady Polityki Pieniężnej i były wiceminister finansów. Ekonomista ostrzega, że kraj żyje ponad stan, wydaje jak Skandynawia, a podatki ma jak Irlandia. Luka w finansach sięga już 7 proc. PKB i grozi kryzysem budżetowym. Ratunkiem miałby być specjalny podatek wojenny i zawieszenie świadczeń socjalnych, w tym 800 plus. Co na to rząd Donalda Tuska?

REKLAMA