REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Im dłuższy staż pracowniczy, tym łatwiej o świadczenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sytuacja na rynku pracy sprawia, że wiele osób zatrudnionych przez długi okres na podstawie umowy o pracę po ukończeniu 55 lat zaczyna zastanawiać się i sprawdzać, czy nie przysługuje im wcześniejsza emerytura. Najwięcej wątpliwości budzą regulacje dotyczące bycia ostatnio przed złożeniem wniosku pracownikiem oraz posiadania 6-miesięcznego okresu zatrudnienia.
Możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę dotyczy ubezpieczonych urodzonych przed 1 stycznia 1949 r., którzy nie osiągnęli wieku emerytalnego wynoszącego 60 lat – kobieta i 65 lat – mężczyzna. Warunki wymagane od kobiety to osiągnięcie wieku 55 lat i udowodnienie co najmniej 30-letniego okresu składkowego i nieskładkowego. Jeżeli kobieta została uznana za całkowicie niezdolną do pracy (nie wymaga się, aby była uprawniona do renty), musi udowodnić co najmniej 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Z kolei mężczyzna uzyska wcześniejszą emeryturę po osiągnięciu 60 lat, jeżeli ma co najmniej 25-letni okres składkowy i nieskładkowy oraz został uznany za całkowicie niezdolnego do pracy. Od osób występujących o taką emeryturę wymaga się także, by:
• ostatnio przed zgłoszeniem wniosku o emeryturę były pracownikami oraz
• w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym pozostawały w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy.
Spełnienie drugiego warunku nie jest wymagane od tych ubezpieczonych, którzy w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę są uprawnieni do renty z tytułu niezdolności do pracy. W szczególnej sytuacji są również ubezpieczeni, którzy przez cały wymagany okres do uzyskania emerytury podlegali ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pozostawania w stosunku pracy – nie wymaga się od nich spełnienia zarówno pierwszego, jak i drugiego warunku.
WARTO WIEDZIEĆ
W przypadku osób, które urodziły się po 31 grudnia 1948 r., rozwiązanie stosunku pracy jest warunkiem równie ważnym, jak osiągnięcie wymaganego wieku i udowodnienie wymaganego stażu ubezpieczeniowego, z tym jednak, że rozwiązanie stosunku pracy nie musi nastąpić do 31 grudnia 2006 r. Warunek rozwiązania stosunku pracy uważa się za spełniony, gdy rozwiązane zostaną wszystkie stosunki pracy, w jakich pozostawała osoba ubiegająca się o emeryturę.
Z wcześniejszej emerytury pracowniczej mogą także skorzystać osoby, które urodziły się po 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r., pod warunkiem że:
• nie przystąpiły do otwartego funduszu emerytalnego,
• warunki do uzyskania emerytury wymienione wyżej spełnią do 31 grudnia 2006 r.,
• nastąpi rozwiązanie stosunku pracy – w przypadku ubezpieczonych będących pracownikami.
Konieczny status pracownika
Osoba, która udowodniła wymagany okres składkowy i nieskładkowy, ale w jego skład wchodzą nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, ale także okresy innej działalności objętej ubezpieczeniem społecznym (np. wykonywania działalności gospodarczej) i okresy nieskładkowe (np. okres nauki w szkole wyższej), oraz nie ma prawa do renty, nabędzie prawo do wcześniejszej emerytury, pod warunkiem że ostatnio przed zgłoszeniem wniosku była pracownikiem, a ponadto w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniom społecznym pozostawała w stosunku pracy przez co najmniej 6 miesięcy.
Przy ocenie, czy spełniony jest warunek, że wnioskodawca ostatnio przed zgłoszeniem wniosku był pracownikiem, brany jest pod uwagę ostatni rodzaj pracy zarobkowej, z tytułu której podlegał ubezpieczeniom społecznym. Zatem w dniu zgłoszenia wniosku o wcześniejszą emeryturę osoba zainteresowana nie musi być pracownikiem, a bezpośrednio przed jego zgłoszeniem może pobierać np. zasiłek dla bezrobotnych, zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne, rentę rodzinną (o ile w okresie ich pobierania uprawniony nie podlegał ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu niż ubezpieczenie pracownicze), czy też po prostu nie pracować zarobkowo. Istotne jest, aby ostatnim tytułem ubezpieczenia osoby występującej z wnioskiem o emeryturę (w tym także ubezpieczenia, jakiemu podlegała przed przejściem na zasiłek dla bezrobotnych, zasiłek czy świadczenie przedemerytalne lub przed ustaleniem prawa do renty rodzinnej) była umowa o pracę oraz by osoba ta miała co najmniej 6-miesięczny okres ubezpieczenia z tytułu zatrudnienia, przypadający w okresie ostatnich 24 miesięcy ubezpieczenia.
Omawiana emerytura nie przysługuje natomiast ubezpieczonemu, który zgłosi wniosek o emeryturę po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli w okresie między ustaniem zatrudnienia a zgłoszeniem wniosku o emeryturę podlegał ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.
PRZYKŁAD
Anna. B jest zatrudniona w ramach stosunku pracy i jednocześnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. W maju 2005 r. ukończyła 55 lat i zgłosiła wniosek o emeryturę. Stosunek pracy ustał 31 maja 2005 r. Anna B. posiada ponad 30-letni staż emerytalny, jest pracownicą, ukończyła 55 lat, rozwiązała stosunek pracy, nie przystąpiła do OFE, a zatem spełnia wszystkie warunki wymagane do przyznania emerytury pracowniczej. ZUS przyzna emeryturę od 1 czerwca 2005 r. Gdyby jednak Anna B. rozwiązała stosunek pracy np. 30 kwietnia 2005 r., a potem kontynuowała prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, należałoby uznać, że bezpośrednio przed wystąpieniem z wnioskiem o emeryturę (maj 2005 r.) nie była pracownicą, a tym samym nie przysługuje jej prawo do omawianego świadczenia.
Przejście z renty na emeryturę
Łagodniejsze warunki są stawiane osobom, które w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę są uprawnione do renty z tytułu niezdolności do pracy. Od tych osób nie wymaga się spełnienia warunku pozostawania w stosunku pracy przez co najmniej 6 miesięcy w okresie ostatnich 24 miesięcy ubezpieczenia. Tak więc osoba, która przechodzi z renty na emeryturę, może się legitymować jakimkolwiek okresem ubezpieczenia pracowniczego, ale ubezpieczenie to musi być ostatnim ubezpieczeniem, jakiemu podlegała. Jeżeli w okresie, w którym ubezpieczony był uprawniony do renty z tytułu niezdolności do pracy, wykonywał działalność inną niż zatrudnienie w ramach stosunku pracy i z tytułu wykonywania tej działalności podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym – należy uznać, że nie został spełniony warunek pozostawania ostatnio pracownikiem, a tym samym nie przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury.
Dłuższy staż – łagodniejsze warunki
Szczególne zasady dotyczą osób, które przez większą część życia pracowały na podstawie umowy o pracę, a tylko ostatnio na podstawie innej umowy lub prowadziły działalność gospodarczą. Przed zmianą przepisów (zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2004 r.) osoby, które przed zgłoszeniem wniosku nie były pracownikami, nie miały możliwości nabycia prawa do omawianej wcześniejszej emerytury. Obecnie takie osoby uzyskają prawo do wcześniejszej emerytury pracowniczej, jeżeli przez cały okres wymagany do jej przyznania (30 albo 20 lat – kobieta, 25 – lat mężczyzna) pozostawały w stosunku pracy. Oznacza to, że od tych osób nie wymaga się spełnienia warunku pozostawania ostatnio w stosunku pracy oraz w okresie ostatnich 24 miesięcy ubezpieczenia przez 6 miesięcy.
PRZYKŁAD
Matylda B. (ur. w 1948 r.) w 2003 r. złożyła wniosek o emeryturę w wieku 55 lat. Udowodniła ponad 33-letni okres składkowy i nieskładkowy. Mimo że przez 30 lat była pracownikiem, ZUS odmówił jej wtedy prawa do wcześniejszej emerytury, ponieważ przed zgłoszeniem wniosku przez 11 miesięcy podlegała ubezpieczeniu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Matylda B. nadal, nieprzerwanie, prowadzi tę działalność. W maju 2005 r. ponownie zgłosiła wniosek o wcześniejszą emeryturę. Dzięki zmianie przepisów nabędzie o­na prawo do wcześniejszej emerytury. Przez cały wymagany okres, tj. przez 30 lat, pozostawała w stosunku pracy, a więc – zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami – nie musi przed zgłoszeniem wniosku być pracownikiem, jak również nie musi mieć co najmniej 6 miesięcznego okresu zatrudnienia w ostatnich 24 miesiącach ubezpieczenia.
Elżbieta Kos

PODSTAWA PRAWNA
• Artykuł 29, art. 46 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA