REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młody kierowca musi płacić wyższą składkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rodzice pożyczający swoim dzieciom samochód muszą zapłacić wyższą składkę. Jeśli tego nie zrobią, a pociecha spowoduje wypadek, mogą nawet nie dostać odszkodowania.

Mimo że osoby w wieku 18-24 lat to zaledwie około 10 proc. populacji, niemal co czwarty wypadek drogowy jest spowodowany przez nich. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zwraca uwagę na zjawisko „wypadków weekendowych” i „dyskotekowych”. Około połowa kraks spowodowanych przez młodych ludzi zdarza się właśnie w weekendy, kiedy dzieci pożyczają samochody od rodziców i szarżują nimi popisując się przed rówieśnikami.
Wbrew obiegowej opinii na liczbę szkód wyrządzanych przez młodych kierowców nie wpłynął import używanych samochodów. Ubezpieczyciele obawiali się, że zasiadający za kierownicą piętnastoletniego Opla Vectry czy BMW 7 z silnikiem o dużej mocy i w nienajlepszym stanie technicznym, młodzi ludzie będą powodowali więcej wypadków. Statystyki Komendy Głównej Policji nie pokazują jednak zbyt dużego wzrostu. Na koniec 2003 roku wypadki z udziałem osób w wieku 18-24 lata stanowiły 17,8 proc., a po 3 kwartałach 2005 roku 18,6 proc. Faktem jest jednak, że w tej grupie wskaźnik wypadków na 10 tys. ludności jest największy, bo wynosi ponad 20 proc. (dla 25-39 lat – 17 proc., 40-59 lat – niecałe 10 proc.).

Skomplikowany system

Nic więc dziwnego, że ubezpieczyciele karzą młodych ludzi zwyżkami nawet w wysokości 50 proc. Wyższe składki płacą też osoby o krótkim doświadczeniu w kierowaniu pojazdem. Kierowcy, którzy uzyskali prawo jazdy 2-3 lata przed zawarciem umowy, muszą się liczyć z 20-30-proc. zwyżką. Ponieważ zwykle są to ludzie młodzi, nie dysponujący większą gotówką, zwyżki są dla nich jeszcze bardziej dotkliwe.
Towarzystwa stosują coraz bardziej złożone systemy zwyżek. Do niedawna standardem była tylko jedna granica wieku. Teraz w Ergo Hestii, PZU, Warcie czy Uniqa mamy dwa przedziały wiekowe. Dodatkowo Warta czy Ergo Hestia różnicują zwyżki ze względu na szkodowość w ostatnim roku. Na przykład w Warcie kierowca w wieku do 22 lat, który miał szkodę w ostatnim roku, zapłaci o 100 proc. wyższą składkę za OC i 75 proc. za AC. W analogicznej sytuacji dla osoby w wieku 22-25 lat zwyżka wyniesie 75 proc. zarówno za OC, jak i AC. Za to osoby w wieku 26-30 lat nie zostaną ukarane 20-proc. zwyżką, jeśli w ostatnich miesiącach nie spowodują wypadku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Szczelne przepisy

Do niedawna dobrym patentem dla młodych ludzi na obejście zwyżek była rejestracja samochodu na rodziców czy wpisanie się jako współwłaściciela pojazdu. Również przezorni rodzice pozwalali swoim pociechom na zostanie współwłaścicielami, żeby uzyskały zniżki za bezszkodowość, które przydadzą się, gdy kupią sobie własny samochód.
Jednak obecnie coraz więcej towarzystw każe w takich przypadkach płacić większą składkę. Na praktykę wpisywania dziecka jako współwłaściciela pojazdu nadal pozwalają np. Uniqa czy PZU oraz Compensa. Przy czym ta ostatnia stosuje 50 proc. zwyżkę tylko wtedy, gdy współwłaściciel jest jednocześnie użytkownikiem pojazdu. To słuszne podejście, bo ostatecznie zwiększone ryzyko wypadku nie wynika przecież z samego posiadania samochodu, ale z jeżdżenia nim.
Trzeba pamiętać, że jeśli we wniosku o ubezpieczenie towarzystwo pyta czy samochodem będzie jeździła młoda osoba, to lepiej nie mijać się z prawdą. Sankcją za kłamstwo jest obniżka ewentualnego odszkodowania w autocasco. Na przykład w PZU czy Warcie jest o­no zmniejszane w takiej samej proporcji, co potencjalna zwyżka – czyli 10 proc. Przy czym w przypadku PZU zwyżka za ustanowienie młodej osoby współwłaścicielem dotyczy tylko ryzyka AC z ruchu i postoju, podczas gdy w przypadku młodych właścicieli zwyżka dotyczy również ryzyka kradzieży. W Compensie w takim przypadku jest stosowany udział własny w wysokości 3 tys. zł. Oznacza to, że przy szkodzie nie przekraczającej tej wartości nie dostaniemy ani złotówki.
Często stosowanym trikiem przez młodych ludzi było „hodowanie” zniżek za bezszkodowość przez zakup motorynki. Posiadacz kupował polisę OC za symboliczną składkę, a ponieważ nią nie jeździł, po kilku latach mógł liczyć na kilkadziesiąt procent zniżki. Tu również towarzystwa uszczelniają system. Na przykład w warunkach AC PZU znajdziemy zapis, że „przy nabywaniu uprawnień do zniżek przy ubezpieczaniu pojazdu samochodowego nie uwzględnia się przebiegu ubezpieczenia innego rodzaju pojazdu (np. przyczepy, roweru)”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Dziurawe prawo

Na szczęście dla kierowców, w przypadku OC komunikacyjnego towarzystwa nie mogą karać za kłamstwo, żądając w ramach tzw. regresu pokrycia szkody w takiej proporcji jak przewidywana zwyżka. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych daje towarzystwom jedynie prawo do żądania dopłaty składki. Nasze prawo jest więc nieco dziurawe, bo w przypadku OC wiele nie ryzykujemy kłamiąc. Najwyżej po wypadku dopłacimy należną składkę. Z punktu widzenia towarzystw to istotny problem, bo ponoszą większe ryzyko (dlatego domagają się wyższej składki), a nie dysponują sankcjami skłaniającymi do mówienia prawdy.

Marcin Jaworski


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA