REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie odszkodowania za nieudane wczasy

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Turysta, który doznał szkody na osobie lub mieniu podczas wycieczki, może żądać odszkodowania. Roszczenie takie przysługuje mu od biura podróży, hotelarza, przewoźnika i ubezpieczyciela.


REKLAMA

Zdarza się, że turyści korzystający z długo oczekiwanego urlopu stają się ofiarami wypadków lub kradzieży, w wyniku których doznają szkody. Bywa też, że organizator wycieczki nie staje na wysokości zadania i nie jesteśmy zadowoleni z pobytu, gdyż musieliśmy np. dopłacić do zakwaterowania. W takich sytuacjach pojawia się pytanie, czy możemy domagać się zwrotu niesłusznie poniesionych kosztów oraz czy możemy domagać się odszkodowania za wyrządzoną nam szkodę.

Trzeba mieć polisę

Wyjeżdżający na wakacje z biurem podróży muszą mieć obowiązkowo wykupioną polisę turystyczną. Jeżeli powstała szkoda nie jest wyższa od wartości polisy, to kwota odszkodowania zostaje nam wypłacona przez zakład ubezpieczeń. Kwota ta powinna rekompensować poniesione straty, czyli być co najmniej równa wysokości szkody, jaką odnieśliśmy. Niestety, w praktyce polisy turystyczne wykupywane przez biura podróży są na bardzo niskie kwoty i nie przekraczają 10 tys. euro, zamiast rekomendowanych przez ekspertów 30-40 tys. euro. Gdy staniemy się uczestnikami poważnego wypadku i będziemy wymagali leczenia szpitalnego, taka kwota ubezpieczenia na pewno nie wystarczy. Ubezpieczyciel będzie zatem zobowiązany do wypłaty nam maksymalnej kwoty ubezpieczenia.

REKLAMA

PRZYKŁAD:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MAKSYMALNA KWOTA UBEZPIECZENIA

Grupa turystów jadących na wakacje miała wypadek autokarowy, w wyniku którego kilka osób przez wiele dni musiało leżeć w szpitalu. Uczestnicy wycieczki byli ubezpieczeni na kwotę 10 tys. euro. Koszty leczenia wynosiły jednak 30 tys. euro od osoby. Ubezpieczyciel będzie zobowiązany jedynie do wypłaty maksymalnej kwoty ubezpieczenia.

Za co odpowiada przewoźnik

Podczas wakacyjnych podróży zdarza się, że podróżni doznają szkody w wyniku wypadków komunikacyjnych. Tragicznym przykładem takich szkód jest wypadek autokaru pod Grenoble. W podobnych sytuacjach poszkodowani mają prawo do żądania od przewoźnika, który był odpowiedzialny za bezpieczny transport turystów, odszkodowania.

Jeżeli poszkodowany udowodni winę przewoźnika, to może przede wszystkim domagać się od niego zwrotu kosztów leczenia. W koszty te należy wliczyć nie tylko koszty pobytu w szpitalu, ale także koszty np. potrzebnych lekarstw, za które musiał zapłacić poszkodowany, oraz koszty rehabilitacji. Jeżeli poszkodowany w wyniku nieszczęśliwego wypadku stał się inwalidą, to przewoźnik będzie zobowiązany do zwrotu kosztów zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, jak np. kule, wózek inwalidzki. Jeżeli w wyniku tego inwalidztwa poszkodowany nie będzie mógł wykonywać pracy zarobkowej, którą trudnił się do tej pory, to przewoźnik może być także zobowiązany do zapłacenia sumy potrzebnej na koszty przygotowania do innego zawodu.

Poszkodowany może również żądać od przewoźnika odpowiedniej renty. Możliwość taka istnieje jednak wyłącznie w sytuacji, gdy poszkodowany utracił częściowo lub całkowicie zdolność do pracy zarobkowej lub jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły możliwości zarobkowe. Jeżeli turysta w wyniku wypadku zmarł, to renty oraz odszkodowania od przewoźnika mogą żądać również jego osoby najbliższe. Osoby najbliższe lub inne, które poniosły koszty leczenia lub pogrzebu zmarłego, mogą domagać się również zwrotu tych kosztów.

Niezależnie od zwrotu przede wszystkim kosztów leczenia, poszkodowany może także domagać się przyznania mu zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Niestety, w praktyce ciężko jest określić materialną wartość tych szkód i w związku z tym spory o wypłacenie zadośćuczynienia kończą się z reguły przed sądem.

Poszkodowani na wakacjach z winy przewoźnika mają również prawo domagania się odszkodowania za utracony lub zniszczony bagaż, który ze sobą przewoziły. Przewoźnik będzie jednak zobowiązany do wypłacenia takiego odszkodowania jedynie wówczas, gdy szkoda wynikła z jego winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Obowiązek udowodnienia winy lub rażącego niedbalstwa przewoźnika spoczywa na podróżnym, który doznał szkody. Jeżeli dowód taki zostanie przeprowadzony, to przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania równego wartości bagażu. Poszkodowany będzie musiał jednak przedstawić dowód potwierdzający, że właśnie taką wartość miał jego bagaż. Jeżeli zatem znajdowała się w nim kamera lub aparat fotograficzny, to można przedstawić fakturę lub paragon zakupu.

Odszkodowania od biur podróży

Uczestnicy wakacyjnej wycieczki mogą również żądać odszkodowań od organizatora wycieczki, tzn. biura podróży. Podobnie jak w przypadku odszkodowania od przewoźnika, poszkodowani muszą udowodnić zaistnienie szkody w wyniku działania lub zaniechania biura podróży oraz winę biura w jej powstaniu. Jednocześnie fakt, że biuro podróży zawarło umowę z ubezpieczycielem o ubezpieczenie turystów, nie zamyka poszkodowanym oraz rodzinom ofiar wypadków drogi do dochodzenia roszczenia na drodze sądowej.

Poszkodowani mogą domagać się przede wszystkim odszkodowania za doznaną krzywdę, zadośćuczynienia i renty. W razie uszkodzenia ciała i wywołania rozstroju zdrowia naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty związane z leczeniem i rehabilitacją. Jeżeli poszkodowany stał się inwalidą, to podobnie jak w przypadku odpowiedzialności przewoźnika, może domagać się także sumy potrzebnej na koszty przygotowania do innego zawodu. Odszkodowanie obejmuje też pokrycie strat za zniszczony bagaż, uszkodzoną odzież, sprzęt turystyczny. Poszkodowany musi jednak wykazać dokładnie, jakie przedmioty utracił i jakiej były one wartości, co w praktyce jest niezwykle trudne.

Odpowiedzialność hotelarzy

Podczas wakacyjnych wyjazdów zdarza się również, że turyści tracą swój bagaż pozostawiony w hotelu, lub bagaż ten zostaje uszkodzony. W takich sytuacjach możemy domagać się od hotelarza, czyli osoby utrzymującej zarobkowo hotel lub inny podobny zakład, odszkodowania. Odpowiedzialność hotelarza za rzeczy swojego gościa oparta jest na zasadzie ryzyka.

Przedsiębiorca hotelowy ponosi odpowiedzialność nie tylko za rzeczy wniesione, lecz także za powierzone bagażowemu, recepcjoniście czy innemu członkowi personelu. Dotyczy to również sytuacji, gdy bagaże zostały im przekazane poza hotelem - na lotnisku, na dworcu czy parkingu.

Odpowiedzialność materialna hotelarza za szkody spowodowane utratą lub uszkodzeniem rzeczy wniesionych przez gościa jest ograniczona. Ograniczenia odszkodowań są stosowane, nawet jeśli zginęły lub zostały zniszczone przedmioty bardzo drogie. Maksymalna odpowiedzialność przedsiębiorcy hotelowego w stosunku do jednego klienta ogranicza się do stukrotności ceny wynajęcia pokoju za jedną dobę. Dlatego też w praktyce kwota ta wchodzi w grę w razie kradzieży lub uszkodzenia więcej niż jednej rzeczy. Zapłata za jeden przedmiot nie może natomiast przekroczyć pięćdziesięciokrotności należności za jedną dobę zakwaterowania.

PRZYKŁAD:

POD OPIEKĄ HOTELOWEGO KIEROWCY

Turysta jadący do hotelu, w którym wynajął pokój, wiózł ze sobą prócz plecaka deskę surfingową. Na dworcu czekał na niego, podobnie jak i na innych gości, pracownik hotelu, który odebrał od przyjezdnych bagaże i schował je do firmowego samochodu, który niezależnie od busa wiozącego klientów hotelu miał wkrótce dotrzeć na miejsce. Po drodze zginęła i deska, i żagiel. Hotelarz odpowiada więc materialnie za ten incydent wobec swego gościa, choć w chwili kradzieży jeszcze nie dotarł do hotelu ani on, ani jego rzeczy. Były one jednak pod opieką hotelowego kierowcy.

Kto ponosi koszty leczenia

Jeżeli podczas wakacji musieliśmy poddać się leczeniu szpitalnemu, a jednocześnie przebywaliśmy na terenie państwa Unii Europejskiej, to mamy szansę na odzyskanie poniesionych w związku z tym kosztów. Polacy przebywający na terenie innego państwa UE mają bowiem prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to wszystkich osób, które są ubezpieczone w Narodowym Fundusz Zdrowia i które przed wyjazdem dostały europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Koszty udzielonych świadczeń zdrowotnych są rozliczane między polskim ubezpieczycielem, czyli funduszem, a instytucją ubezpieczeniową w kraju, w którym pacjent był leczony. Do zwrotu kosztów potrzebne jest ich udokumentowanie. Dlatego też musimy przedstawić NFZ faktury i rachunki potwierdzające nasze koszty. Jeżeli w danym państwie obowiązuje zasada współpłacenia, czyli pacjent musi dopłacić, przeważnie 10-20 euro, za wykonanie jakiejś usługi, to wydatki te ponosi z własnej kieszeni. Posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego nie uprawnia do bezpłatnej opieki zdrowotnej w prywatnych klinikach i szpitalach. Pozwala jedynie na korzystanie z opieki medycznej tylko w szpitalach i przychodniach, które działają w ramach powszechnego systemu ochrony zdrowia. Za leczenie w prywatnych placówkach medycznych pacjent płaci z własnej kieszeni.

PRZYKŁAD:

NFZ NIE ZWRACA WSZYSTKICH KOSZTÓW

Turysta podczas wycieczki w górach złamał nogę i musiał skorzystać z pomocy lekarza. Dowiedział się jednak, że specjalista od złamań pracuje w miejscowym prywatnym szpitalu. Postanowił skorzystać z jego usług. Szpital ten nie działał jednak w ramach powszechnego systemu ochrony zdrowia. NFZ nie zwróci zatem turyście kosztów leczenia.

Ważne!

Poszkodowany może także domagać się przyznania mu zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę

KTO UDOWADNIA SZKODĘ

Aby móc wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym, osoba poszkodowana musi udowodnić, że doznała szkody, która powstała w wyniku działania lub zaniechania przewoźnika. Musi ona także wykazać, że przewoźnik ponosi winę w powstaniu szkody.

INFORMACJA DLA TURYSTÓW

Każde biuro podróży musi zawrzeć taką umowę, a o jej rodzaju i zakresie poinformować turystów w Warunkach Uczestnictwa dołączanych do umowy, którą podpisuje każdy uczestnik wycieczki. Podpisując umowę, uczestnik potwierdza, że otrzymał te warunki. W Warunkach Uczestnictwa biuro turystyczne podaje, w jakim towarzystwie ubezpieczeń posiada polisę ubezpieczenia organizatorów i pośredników turystycznych, a także na wypłatę jakiej kwoty mogą liczyć poszkodowani i ich rodziny.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ HOTELARZY

Za rzeczy swoich gości odpowiadają nie tylko hotelarze, lecz także osoby prowadzące podobne zakłady, bez względu na to, jak się one nazywają (np. pensjonaty, sanatoria) i niezależnie od tego, czy obiekty te spełniają wszystkie wymagania administracyjne.

Roszczenia odszkodowawcze

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Podstawa prawna

- Art. 415-446 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000 r. nr 50, poz. 601 z późn. zm.).

 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA