REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie odszkodowania za nieudane wczasy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Turysta, który doznał szkody na osobie lub mieniu podczas wycieczki, może żądać odszkodowania. Roszczenie takie przysługuje mu od biura podróży, hotelarza, przewoźnika i ubezpieczyciela.


REKLAMA

Zdarza się, że turyści korzystający z długo oczekiwanego urlopu stają się ofiarami wypadków lub kradzieży, w wyniku których doznają szkody. Bywa też, że organizator wycieczki nie staje na wysokości zadania i nie jesteśmy zadowoleni z pobytu, gdyż musieliśmy np. dopłacić do zakwaterowania. W takich sytuacjach pojawia się pytanie, czy możemy domagać się zwrotu niesłusznie poniesionych kosztów oraz czy możemy domagać się odszkodowania za wyrządzoną nam szkodę.

Trzeba mieć polisę

Wyjeżdżający na wakacje z biurem podróży muszą mieć obowiązkowo wykupioną polisę turystyczną. Jeżeli powstała szkoda nie jest wyższa od wartości polisy, to kwota odszkodowania zostaje nam wypłacona przez zakład ubezpieczeń. Kwota ta powinna rekompensować poniesione straty, czyli być co najmniej równa wysokości szkody, jaką odnieśliśmy. Niestety, w praktyce polisy turystyczne wykupywane przez biura podróży są na bardzo niskie kwoty i nie przekraczają 10 tys. euro, zamiast rekomendowanych przez ekspertów 30-40 tys. euro. Gdy staniemy się uczestnikami poważnego wypadku i będziemy wymagali leczenia szpitalnego, taka kwota ubezpieczenia na pewno nie wystarczy. Ubezpieczyciel będzie zatem zobowiązany do wypłaty nam maksymalnej kwoty ubezpieczenia.

REKLAMA

PRZYKŁAD:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MAKSYMALNA KWOTA UBEZPIECZENIA

Grupa turystów jadących na wakacje miała wypadek autokarowy, w wyniku którego kilka osób przez wiele dni musiało leżeć w szpitalu. Uczestnicy wycieczki byli ubezpieczeni na kwotę 10 tys. euro. Koszty leczenia wynosiły jednak 30 tys. euro od osoby. Ubezpieczyciel będzie zobowiązany jedynie do wypłaty maksymalnej kwoty ubezpieczenia.

Za co odpowiada przewoźnik

Podczas wakacyjnych podróży zdarza się, że podróżni doznają szkody w wyniku wypadków komunikacyjnych. Tragicznym przykładem takich szkód jest wypadek autokaru pod Grenoble. W podobnych sytuacjach poszkodowani mają prawo do żądania od przewoźnika, który był odpowiedzialny za bezpieczny transport turystów, odszkodowania.

Jeżeli poszkodowany udowodni winę przewoźnika, to może przede wszystkim domagać się od niego zwrotu kosztów leczenia. W koszty te należy wliczyć nie tylko koszty pobytu w szpitalu, ale także koszty np. potrzebnych lekarstw, za które musiał zapłacić poszkodowany, oraz koszty rehabilitacji. Jeżeli poszkodowany w wyniku nieszczęśliwego wypadku stał się inwalidą, to przewoźnik będzie zobowiązany do zwrotu kosztów zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, jak np. kule, wózek inwalidzki. Jeżeli w wyniku tego inwalidztwa poszkodowany nie będzie mógł wykonywać pracy zarobkowej, którą trudnił się do tej pory, to przewoźnik może być także zobowiązany do zapłacenia sumy potrzebnej na koszty przygotowania do innego zawodu.

Poszkodowany może również żądać od przewoźnika odpowiedniej renty. Możliwość taka istnieje jednak wyłącznie w sytuacji, gdy poszkodowany utracił częściowo lub całkowicie zdolność do pracy zarobkowej lub jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły możliwości zarobkowe. Jeżeli turysta w wyniku wypadku zmarł, to renty oraz odszkodowania od przewoźnika mogą żądać również jego osoby najbliższe. Osoby najbliższe lub inne, które poniosły koszty leczenia lub pogrzebu zmarłego, mogą domagać się również zwrotu tych kosztów.

Niezależnie od zwrotu przede wszystkim kosztów leczenia, poszkodowany może także domagać się przyznania mu zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Niestety, w praktyce ciężko jest określić materialną wartość tych szkód i w związku z tym spory o wypłacenie zadośćuczynienia kończą się z reguły przed sądem.

Poszkodowani na wakacjach z winy przewoźnika mają również prawo domagania się odszkodowania za utracony lub zniszczony bagaż, który ze sobą przewoziły. Przewoźnik będzie jednak zobowiązany do wypłacenia takiego odszkodowania jedynie wówczas, gdy szkoda wynikła z jego winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Obowiązek udowodnienia winy lub rażącego niedbalstwa przewoźnika spoczywa na podróżnym, który doznał szkody. Jeżeli dowód taki zostanie przeprowadzony, to przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania równego wartości bagażu. Poszkodowany będzie musiał jednak przedstawić dowód potwierdzający, że właśnie taką wartość miał jego bagaż. Jeżeli zatem znajdowała się w nim kamera lub aparat fotograficzny, to można przedstawić fakturę lub paragon zakupu.

Odszkodowania od biur podróży

Uczestnicy wakacyjnej wycieczki mogą również żądać odszkodowań od organizatora wycieczki, tzn. biura podróży. Podobnie jak w przypadku odszkodowania od przewoźnika, poszkodowani muszą udowodnić zaistnienie szkody w wyniku działania lub zaniechania biura podróży oraz winę biura w jej powstaniu. Jednocześnie fakt, że biuro podróży zawarło umowę z ubezpieczycielem o ubezpieczenie turystów, nie zamyka poszkodowanym oraz rodzinom ofiar wypadków drogi do dochodzenia roszczenia na drodze sądowej.

Poszkodowani mogą domagać się przede wszystkim odszkodowania za doznaną krzywdę, zadośćuczynienia i renty. W razie uszkodzenia ciała i wywołania rozstroju zdrowia naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty związane z leczeniem i rehabilitacją. Jeżeli poszkodowany stał się inwalidą, to podobnie jak w przypadku odpowiedzialności przewoźnika, może domagać się także sumy potrzebnej na koszty przygotowania do innego zawodu. Odszkodowanie obejmuje też pokrycie strat za zniszczony bagaż, uszkodzoną odzież, sprzęt turystyczny. Poszkodowany musi jednak wykazać dokładnie, jakie przedmioty utracił i jakiej były one wartości, co w praktyce jest niezwykle trudne.

Odpowiedzialność hotelarzy

Podczas wakacyjnych wyjazdów zdarza się również, że turyści tracą swój bagaż pozostawiony w hotelu, lub bagaż ten zostaje uszkodzony. W takich sytuacjach możemy domagać się od hotelarza, czyli osoby utrzymującej zarobkowo hotel lub inny podobny zakład, odszkodowania. Odpowiedzialność hotelarza za rzeczy swojego gościa oparta jest na zasadzie ryzyka.

Przedsiębiorca hotelowy ponosi odpowiedzialność nie tylko za rzeczy wniesione, lecz także za powierzone bagażowemu, recepcjoniście czy innemu członkowi personelu. Dotyczy to również sytuacji, gdy bagaże zostały im przekazane poza hotelem - na lotnisku, na dworcu czy parkingu.

Odpowiedzialność materialna hotelarza za szkody spowodowane utratą lub uszkodzeniem rzeczy wniesionych przez gościa jest ograniczona. Ograniczenia odszkodowań są stosowane, nawet jeśli zginęły lub zostały zniszczone przedmioty bardzo drogie. Maksymalna odpowiedzialność przedsiębiorcy hotelowego w stosunku do jednego klienta ogranicza się do stukrotności ceny wynajęcia pokoju za jedną dobę. Dlatego też w praktyce kwota ta wchodzi w grę w razie kradzieży lub uszkodzenia więcej niż jednej rzeczy. Zapłata za jeden przedmiot nie może natomiast przekroczyć pięćdziesięciokrotności należności za jedną dobę zakwaterowania.

PRZYKŁAD:

POD OPIEKĄ HOTELOWEGO KIEROWCY

Turysta jadący do hotelu, w którym wynajął pokój, wiózł ze sobą prócz plecaka deskę surfingową. Na dworcu czekał na niego, podobnie jak i na innych gości, pracownik hotelu, który odebrał od przyjezdnych bagaże i schował je do firmowego samochodu, który niezależnie od busa wiozącego klientów hotelu miał wkrótce dotrzeć na miejsce. Po drodze zginęła i deska, i żagiel. Hotelarz odpowiada więc materialnie za ten incydent wobec swego gościa, choć w chwili kradzieży jeszcze nie dotarł do hotelu ani on, ani jego rzeczy. Były one jednak pod opieką hotelowego kierowcy.

Kto ponosi koszty leczenia

Jeżeli podczas wakacji musieliśmy poddać się leczeniu szpitalnemu, a jednocześnie przebywaliśmy na terenie państwa Unii Europejskiej, to mamy szansę na odzyskanie poniesionych w związku z tym kosztów. Polacy przebywający na terenie innego państwa UE mają bowiem prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. Dotyczy to wszystkich osób, które są ubezpieczone w Narodowym Fundusz Zdrowia i które przed wyjazdem dostały europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Koszty udzielonych świadczeń zdrowotnych są rozliczane między polskim ubezpieczycielem, czyli funduszem, a instytucją ubezpieczeniową w kraju, w którym pacjent był leczony. Do zwrotu kosztów potrzebne jest ich udokumentowanie. Dlatego też musimy przedstawić NFZ faktury i rachunki potwierdzające nasze koszty. Jeżeli w danym państwie obowiązuje zasada współpłacenia, czyli pacjent musi dopłacić, przeważnie 10-20 euro, za wykonanie jakiejś usługi, to wydatki te ponosi z własnej kieszeni. Posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego nie uprawnia do bezpłatnej opieki zdrowotnej w prywatnych klinikach i szpitalach. Pozwala jedynie na korzystanie z opieki medycznej tylko w szpitalach i przychodniach, które działają w ramach powszechnego systemu ochrony zdrowia. Za leczenie w prywatnych placówkach medycznych pacjent płaci z własnej kieszeni.

PRZYKŁAD:

NFZ NIE ZWRACA WSZYSTKICH KOSZTÓW

Turysta podczas wycieczki w górach złamał nogę i musiał skorzystać z pomocy lekarza. Dowiedział się jednak, że specjalista od złamań pracuje w miejscowym prywatnym szpitalu. Postanowił skorzystać z jego usług. Szpital ten nie działał jednak w ramach powszechnego systemu ochrony zdrowia. NFZ nie zwróci zatem turyście kosztów leczenia.

Ważne!

Poszkodowany może także domagać się przyznania mu zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę

KTO UDOWADNIA SZKODĘ

Aby móc wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym, osoba poszkodowana musi udowodnić, że doznała szkody, która powstała w wyniku działania lub zaniechania przewoźnika. Musi ona także wykazać, że przewoźnik ponosi winę w powstaniu szkody.

INFORMACJA DLA TURYSTÓW

Każde biuro podróży musi zawrzeć taką umowę, a o jej rodzaju i zakresie poinformować turystów w Warunkach Uczestnictwa dołączanych do umowy, którą podpisuje każdy uczestnik wycieczki. Podpisując umowę, uczestnik potwierdza, że otrzymał te warunki. W Warunkach Uczestnictwa biuro turystyczne podaje, w jakim towarzystwie ubezpieczeń posiada polisę ubezpieczenia organizatorów i pośredników turystycznych, a także na wypłatę jakiej kwoty mogą liczyć poszkodowani i ich rodziny.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ HOTELARZY

Za rzeczy swoich gości odpowiadają nie tylko hotelarze, lecz także osoby prowadzące podobne zakłady, bez względu na to, jak się one nazywają (np. pensjonaty, sanatoria) i niezależnie od tego, czy obiekty te spełniają wszystkie wymagania administracyjne.

Roszczenia odszkodowawcze

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Podstawa prawna

- Art. 415-446 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000 r. nr 50, poz. 601 z późn. zm.).

 
 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA