REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści jakie nam daje podpis elektorniczny

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żeby podpisać dokumenty albo złożyć podanie w urzędzie, nie trzeba jechać na drugi koniec miasta. Można to zrobić przesyłając e-mail z własnego domu. E-podpis daje gwarancję nienaruszalności przesyłanych dokumentów.

Z rozwiązań cyfrowego podpisu korzysta już Zakład Ubezpieczeń Społecznych (przy elektronicznym przekazywaniu dokumentów przez płatników). W ten sposób można składać też zeznania podatkowe czy przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe. Podpis elektroniczny może mieć szerokie zastosowanie nie tylko w administracji publicznej. Można go wykorzystywać do przesyłania różnych dokumentów między firmami czy kontrahentami. E-podpisu używają firmy (podpisywanie faktur, umów), biura maklerskie oraz giełdy towarowe. Podpis elektroniczny doskonale sprawdza się przy wymianie korespondencji między pracownikami jednej firmy, której siedziby mieszczą się w różnych miastach. Dzięki niemu nie trzeba wysyłać czy przechowywać stert papierowych dokumentów.

Tak jak podpis własnoręczny

E-podpis to nazwa używana do określania różnych technik potwierdzania autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną. Jedną z jego podstawowych zalet jest możliwość dokonania czynności prawnej w postaci elektronicznej.

Dokumenty opatrzone podpisem elektronicznym wywołują takie same skutki prawne, jak własnoręcznie podpisane dokumenty. Aby to jednak było możliwe, e-podpis musi zawsze spełniać odpowiednie warunki bezpieczeństwa (patrz ramka). Generalnie: musi spełnić te same warunki co podpis zwykły, tzn. powinien być trudny lub niemożliwy do podrobienia, stwarzać możliwość weryfikacji i trwale łączyć się z dokumentem.

Z czego się składa

Podpis elektroniczny to z technicznego punktu widzenia dodatkowa informacja dołączona do wiadomości, służąca do weryfikacji jej źródła. Podpisy elektroniczne korzystają z kryptografii asymetrycznej. Tworzona jest para kluczy - klucz prywatny (służy do podpisywania wiadomości) i klucz publiczny (do weryfikowania podpisu). Osoby, które chcą składać podpisy elektroniczne, muszą mieć także ważny certyfikat oraz czytnik z oprogramowaniem. Podpis elektroniczny zapewnia także integralność dokumentu. Daje gwarancję, że wysłana wiadomość dotrze do adresata w postaci niezmienionej.

Dwa rodzaje podpisów

Istnieją dwa rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły i kwalifikowany. Tylko bezpieczny podpis elektroniczny z ważnym kwalifikowanym certyfikatem ma moc prawną i równoważny jest z podpisem odręcznym. Certyfikat kwalifikowany jest wystawiany przez instytucję certyfikacyjną. To zaświadczenie w postaci elektronicznej umożliwiające identyfikację osoby, która złożyła dany podpis elektroniczny (elektroniczny dowód tożsamości do podpisów elektronicznych). Podmioty te można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (www.centrast.pl).

Certyfikaty mogą być zróżnicowane (w zależności od poziomu bezpieczeństwa, jaki zapewniają). Wiąże się to ze sposobem, w jaki ośrodki certyfikujące identyfikują użytkownika. Na przykład do podpisywania prywatnej poczty e-mail można uzyskać bezpłatny certyfikat, gdyż korespondencja taka nie wymaga wysokiego stopnia zaufania w stosunku do nadawcy. Inaczej jest w przypadku tzw. kwalifikowanych certyfikatów, które są nam potrzebne, aby wysyłać podpisane dokumenty do urzędów. W tym przypadku ośrodek certyfikujący odpowiada za poświadczenie naszej tożsamości, dlatego nasze dane są dokładnie weryfikowane przed wydaniem takiego certyfikatu.

Jak podpisać e-dokument

Jeżeli ktoś posiada oprzyrządowanie do złożenia elektronicznego podpisu pod dokumentem, musi tylko podłączyć czytnik do komputera oraz zainstalować otrzymaną aplikację. Przed złożeniem e-podpisu należy skorzystać z instrukcji otrzymanej od ośrodka certyfikującego wraz z aplikacją. Nie jest to trudne - komunikaty informują, co należy zrobić. Aby wysłać podpisany dokument, trzeba uruchomić aplikację i wskazać plik, który chcemy podpisać elektronicznie. Musimy włożyć kartę do czytnika (program sprawdza ważność certyfikatu i autentyczność karty). Wprowadzenie numeru PIN jest już równoważne ze złożeniem podpisu elektronicznego. Na końcu pozostaje nam tylko wysłać podpisany dokument e-mailem lub poprzez sieć internetową.

Tylko dla jednej osoby

Bezpieczny podpis elektroniczny musi być przyporządkowany wyłącznie do jednej osoby fizycznej składającej podpis. Musi także być powiązany z danymi, do których został dołączony - w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych będzie rozpoznawalna.

E-podpis weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne, jeżeli został złożony w okresie jego ważności (podany jest w certyfikacie). Dzięki jego zastosowaniu rozpoznawalne są wszelkie zmiany danych dokonane po jego złożeniu. Stanowi on też dowód, że został złożony przez osobę określoną w certyfikacie jako osoba składająca podpis elektroniczny. E-podpis pozwala także oznaczyć dokument elektroniczny wiarygodnym czasem, który według ustawy o podpisie elektronicznym stanowi datę pewną w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.

ZALETY PODPISU ELEKTRONICZNEGO

- możliwość natychmiastowej i obiektywnej identyfikacji podpisanej osoby

- sfałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze niż własnoręcznego

- podpis elektroniczny chroni całość dokumentu, nie ma potrzeby parafować każdej jego strony; żaden dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać zmieniony

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany

KIEDY E-PODPIS ZASTĘPUJE WŁASNORĘCZNY

Podpis elektroniczny jest równoważny z podpisem własnoręcznym, gdy:

- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

- jest sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
- jest powiązany z danymi, do których został dołączony w taki sposób, że późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.


Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płaca minimalna wzrośnie najwyżej o 5 proc. Premier Tusk: w żadnym wypadku nie będzie to wyższy skok

Płaca minimalna wzrośnie najwyżej o 5 proc. - Płaca minimalna będzie podniesiona o tyle, co wymaga ustawa w związku z inflacją, czyli blisko 5 proc., w żadnym wypadku nie będzie to wyższy skok - powiedział premier Donald Tusk. Podkreślił, że w tej chwili państwo musi zadbać o bezpieczeństwo szczególnie małych i średnich firm.

Premier D. Tusk: W 2025 r. pensja minimalna około 4515 zł (brutto). 3407,35 zł (netto). Koniec wysokich podwyżek pensji, emerytur, zasiłków?

I koniec ten wymusza po prostu spadająca inflacja. Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do corocznych podwyżek pensji, zasiłków, emerytur. Chyba musimy sobie przypomnieć, że 12% podwyżki pensji hurtem dla wszystkich "rok w rok", nie jest normalne w zrównoważonej gospodarce.

Wiek emerytalny do zmiany czy zrównania: emerytura z ZUS dla kobiet dopiero po ukończeniu 65 roku życia, a dla mężczyzn

Wiek emerytalny kobiet jest do zmiany - to prawie przesądzone. Argumenty są dużej wagi: dyskryminacja - bo mężczyzn dotyczy wiek emerytalny pięć lat wyższy i ekonomiczne - kobiety z tego powodu dostają dużo niższe emerytury. Bardziej dyskusyjna jest kwestia czy ogólnie wiek emerytalny powinien być podwyższony.

Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

REKLAMA

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Dzień Matki. Nie wiesz, gdzie świętować? Stolica przygotowała multum atrakcji na ten weekend

W najbliższy weekend mieszkańcy Warszawy będą mogli skorzystać z wielu atrakcji. Na Saskiej Kępie odbędzie się piknik z okazji święta dzielnicy, a nad Wisłą rozpocznie się sezon turystyczny, który uświetni barwna parada łodzi.

Wybory do europarlamentu 2024. Kalendarium wyborcze

4 czerwca upływa ważny termin dla wyborców przebywających za granicą, a 6 czerwca 2024 r. dla tych, którzy chcą zagłosować poza miejscem zamieszkania. O jakich jeszcze terminach warto pamiętać?

Uwaga! GIS wydał ostrzeżenie dotyczące żywności. Partia produktu wycofana ze sprzedaży

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie w piątek, dotyczące wykrycia białka soi w partii mąki z ciecierzycy. Osoby z alergią na białko soi mogą doświadczyć reakcji alergicznej po spożyciu tego produktu.

REKLAMA

QUIZ Wybory do europarlamentu. Sprawdź co o nich wiesz!
Czy wiesz czym zajmuje się Parlament Europejski? Jak wybieramy europosłów? Koniecznie sprawdź się w naszym teście i wybierz jedną z dwóch odpowiedzi: TAK lub NIE
Rozporządzenie eIDAS2 obowiązuje od 20 maja 2024 r. Co zmieni? Kiedy praktyczne wdrożenie tych przepisów?

W dniu 20 maja 2024 r. w życie weszło tzw. rozporządzenie eIDAS2 ustanawiające Europejskie Ramy Tożsamości Cyfrowej. Nowelizacja przyjęta przez Parlament Europejski, a następnie Radę Unii Europejskiej rozszerza i dostosowuje do aktualnych realiów zakres pierwotnego aktu obowiązującego od blisko 10 lat. W jaki sposób wdrożone zmiany wpłyną na cyfrową dojrzałość Polski i kiedy należy spodziewać się ich pierwszych efektów?

REKLAMA