REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybki internet może być w co drugim domu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Świderek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co trzecie gospodarstwo domowe w Polsce nie ma szans na dostęp do szybkiego łącza internetowego. W najbliższych latach może się diametralnie zmienić, w związku uruchomieniem potężnych dotacji z UE.

• Co trzecie gospodarstwo domowe nie ma dziś szans na dostęp do szybkiego internetu

• By za trzy lata dogonić Europę, w proces budowy sieci muszą się włączyć państwo i samorządy

• Bez inwestycji w sieci światłowodowe polski internet nie przyspieszy

Za trzy lata w co drugim polskim gospodarstwie domowym może być szybki internet. Brzmi to jak utopia, ale może się udać, gdy do budowy niezbędnej infrastruktury zaprzęgnięte zostaną pieniądze, jakie Unia oddała do dyspozycji polskiego rządu i samorządów.

W unijnych statystykach Polska, pod względem gęstości dostępu do szerokopasmowego internetu, jest na przedostatnim miejscu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyspieszymy albo przegramy

- Za trzy lata możemy dobić do unijnej średniej. To ambitny, ale wykonalny cel - przekonuje Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Streżyńska zapisała go w trzyletniej strategii UKE: planuje, że penetracja szybkiego internetu wyniesie w 2010 roku 20 proc., wobec 9 proc. w końcu 2007 roku.

REKLAMA

- Dotychczasowe tempo wzrostu (w 2007 roku przybyło w Polsce 930 tys. łączy internetowych, najwięcej w historii - przyp. GP) jest niewystarczające. Jeśli je utrzymamy, za chwilę pod względem penetracji będziemy ostatnim, a nie przedostatnim rynkiem w Unii Europejskiej - mówi prezes UKE.

Z wyliczeń GP wynika, że mimo niskiej penetracji stałe łącza internetowe (poza szybkim internetem obejmuje także tzw. sieci osiedlowe, które mają ok. 1 mln użytkowników) dostępne są w ok. 30 proc. polskich domów. Oznacza to, że jeśli projekcje UKE zostaną zrealizowane, szybki internet w 2010 roku będzie w co drugim gospodarstwie domowym.

- Telekomunikacja Polska szacuje, że ok. 2 mln gospodarstw domowych nie jest podłączonych do sieci telekomunikacyjnej. Z kolei 2,3 mln tych gospodarstw, które są podłączone, ze względu na stan łączy telefonicznych, nie ma szansy na korzystanie z internetu szybszego niż 1 Mb/s - mówi GP Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP.

- Cele UKE dotyczące penetracji szybkiego internetu są bardzo ambitne. Jeśli zostaną zrealizowane, zmieni się obraz polskiego rynku telekomunikacyjnego. Wzrost penetracji oraz udziału operatorów alternatywnych w rynku (UKE zakłada, że będą oni dostarczali internet ok. 20 proc. klientów TP) spowoduje spadek cen detalicznych - mówi Jakub Viscardi, analityk IDM SA.

Za unijne pieniądze

REKLAMA

UKE ma świadomość, że zwiększenie o ponad 4 mln w ciągu niespełna trzech lat liczby szybkich łączy internetowych może być dla polskich telekomów wysiłkiem ponad miarę ich możliwości finansowych. Dlatego jest zdania, że w ten proces - wzorem państw zachodnich - muszą zaangażować się rząd i samorządy.

- Za wzrost liczby łączy odpowiada nie tylko regulator. W tych krajach UE, w których nastąpił szybki wzrost penetracji, w inwestycje związane z dostępem do internetu, zaangażowane były środki rządowe, samorządowe, a także pieniądze unijne - mówi Streżyńska.

Jeden z ostatnich przykładów to wydana przez Komisję Europejską zgoda na przeznaczenie 3,4 mln funtów z publicznych pieniędzy na budowę szybkiego internetu w wiejskich terenach Szkocji. Ma to pomóc w realizacji celu brytyjskiego rządu, by w 100 proc. szkockich gospodarstw domowych mógł być dostępny szybki internet.

W Polsce unijnymi pieniędzmi budowę internetowej infrastruktury chce wspierać województwo małopolskie. Celem przedsięwzięcia Małopolska Sieć Szerokopasmowa jest to, by do 2011 roku co najmniej 90 proc. gospodarstw domowych oraz 100 proc. instytucji publicznych i przedsiębiorców w Małopolsce miało możliwość dostępu do usług szerokopasmowych. Dziś 1/3, czyli 335 tys. małopolskich gospodarstw domowych, nie ma szans na szybki internet. Rząd ma też plany analogicznego przedsięwzięcia na Ścianie Wschodniej.

- Mamy unikatową okazję, aby coś zrobić. Ona się nie powtórzy i nie możemy jej zmarnować. Internet musi dotrzeć do ludzi, którzy chcą go mieć i - z przyczyn technicznych - nie mają - przekonuje pani prezes.

I dodaje: Jeśli dotychczasowych operatorów zadowala obecne tempo wzrostu rynku, to być może trzeba poszukać inwestora, który nie jest u nas obecny i jest gotowy, wykorzystując własne pieniądze i dostępne środki unijne, budować infrastrukturę.

TP jest kluczowa

Największym dostawcą szybkiego internetu jest Telekomunikacja Polska. Firma w końcu marca miała blisko 2,1 mln klientów detalicznych szybkiego internetu (dodatkowo 192 tys. jej abonentów korzystało z szerokopasmowego internetu dostarczanego z wykorzystaniem jej łączy przez konkurentów w usłudze BSA). TP bez dodatkowych inwestycji może dziś obsłużyć 3 mln użytkowników.

Kolejnym co do wielkości graczem są sieci telewizji kablowej. Mają one ok. 900 tys. klientów szybkiego internetu, a w zasięgu ich możliwości jest dziś w sumie ponad 2,5 mln gospodarstw domowych. Trzeba jednak pamiętać, że sieci działają z reguły w dużych i średnich miastach oraz że często walczą o tego samego klienta co TP i jej telekomunikacyjni konkurenci.

Alternatywą dla internetu dostarczanego kablami jest internet bezprzewodowy. Oferują go konkurenci TP. Część z nich - jak Netia - dostarcza w ten sposób internet klientom indywidualnym na części obszaru kraju. Inni - jak Crowley Data Poland - koncentrują się na klientach biznesowych. Są też wyspecjalizowane firmy zajmujące się dostarczaniem internetu - tzw. ISP - które udostępniają go wszystkim chętnym. Ich klientami są m.in. tzw. sieci osiedlowe. W przypadku wielu sieci osiedlowych, które według różnych szacunków mają od 800 tys. do ponad 1 mln klientów, ze względu na prędkość przesyłu danych, trudno jest mówić, że oferują szybki internet.

TP zapowiada, że jest gotowa inwestować w infrastrukturę niezbędną do budowy i obsługi łączy internetowych, ale stawia warunki: chce mieć gwarancje opłacalności inwestycji rozumiane jako brak ustawowego obowiązku udostępniania nowej infrastruktury konkurencji. To zaś jest sprzeczne z obowiązującym unijnym prawem.

W czasie trwających właśnie w Parlamencie Europejskim prac nad nowym pakietem dyrektyw telekomunikacyjnych pojawiła się koncepcja, by w unijnym prawie zapisać obowiązek uwzględniania zwrotu z inwestycji podczas decyzji o udostępnianiu konkurentom infrastruktury tzw. sieci nowej generacji.

Przyspieszyć polski internet

Polski szybki internet to z reguły łącza o przepustowości 1 Mb/s. Tymczasem w Europie prędkości łączy są radykalnie wyższe i pozwalają ściągać dane z prędkością kilkunastu Mb/s. Bez inwestycji w nowe technologie, w tym w sieci nowej generacji i łącza światłowodowe docierające przynajmniej do budynków, jak nie do mieszkań, trudno sobie wyobrazić, by polski internet drastycznie przyspieszył.

Europa ma pomysły, jak przyspieszyć internet. Rząd Francji jeszcze przed wakacjami chce doprowadzić do uchwalenia ustawy, która będzie nakazywała od 2010 roku instalację w nowo budowanych domach powyżej 25 mieszkań światłowodów telekomunikacyjnych. O takich planach polskiego rządu nie słychać.

Premier Tusk zapowiedział jedynie, że najubożsi Polacy będą za darmo dostawali komputery podłączone do internetu. Ten projekt zakłada też, że gmina będzie mogła dostać dotację nie tylko na komputery i opłacenie dostępu do sieci, ale także na serwisowanie sprzętu oraz szkolenia z obsługi komputera i korzystania internetu. Na walkę z tzw. cyfrowym wykluczeniem do 2013 roku Polska może wydać do 364 mln euro, z czego 85 proc. środków pochodzić będzie z pieniędzy unijnych.

Najwięksi dostawcy szybkiego inernetu- kliknij, aby zobaczyć ilustrację.


Kto korzysta z szybkiego internetu w Polsce - kliknij aby zobaczyć ilustrację.


OSOBNY CENNIK DLA UWOLNIONYCH LINII

Od dziś Netia wprowadzi osobny cennik usług telefonicznych i internetowych dla tych klientów, którzy korzystają z tzw. LLU. Netia nie ujawniła jeszcze swego cennika.

LLU, czyli uwolnienie pętli lokalnej, polega na dzierżawie przez operatora alternatywnego linii telefonicznej należącej do innego operatora. Usługa pozwala operatorom na oferowanie własnych usług, a nie odkupywanych od właściciela linii.

Mirosław Godlewski, prezes Netii, poinformował, że w zasięgu LLU jest w tej chwili ok. 170 tys. linii telefonicznych Telekomunikacji Polskiej podłączonych do 16 central telefonicznych w 13 miastach (Warszawa, Katowice, Wrocław, Chorzów, Gdańsk, Gdynia, Kalisz, Lublin, Piła, Poznań, Sosnowiec, Włocławek i Wrocław). Usługi głosowe Netia będzie oferowała z wykorzystaniem telefonii internetowej.

Netia zapowiada, że w tym roku LLU będzie oferowała na liniach telefonicznych podłączonych do ok. 100 central, a docelowo chce, by LLU było dostępne dla klientów podłączonych do 500 central TP.

INTERNET Z KOMÓRKI CORAZ POPULARNIEJSZY

Na koniec I kwartału 2008 r. trzy oferujące bezprzewodowy dostęp do internetu sieci komórkowe miały w sumie ok. 1,2 mln użytkowników szybkiego internetu. Część z nich korzystała z usług, wykorzystując modemy podłączone do komputerów, a inni jako modemów używali telefonów komórkowych z opłaconą taryfą do transmisji danych. W tej liczbie są zarówno abonenci, jak i użytkownicy usług przedpłaconych. Teoretycznie bezprzewodowy internet z sieci komórkowych umożliwia ściąganie danych z prędkością do 7,2 Mb/s. W praktyce maksymalne prędkości są niższe, a zależą nie tylko od tego, ile osób korzysta z szybkiego internetu wykorzystując tę samą stację nadawczo-odbiorczą, ale także od przepustowości łączy łączących taką stację z siecią szkieletową.

W zależności od sieci komórkowej od 30 do 40 proc. Polaków jest już w zasięgu bezprzewodowych technologii transmisji danych umożliwiających ściąganie danych z prędkościami porównywalnymi do najpopularniejszych stacjonarnych łączy internetowych. Z reguły są to mieszkańcy największych aglomeracji, ale coraz częściej stacje nadawczo-odbiorcze telefonii komórkowej trzeciej generacji budowane są w mniejszych miejscowościach. W tym roku operatorzy komórkowi zainwestują w rozbudowę swoich sieci, w tym w zwiększenie zasięgu szybkiego internetu ok. 4 mld zł.

Tam, gdzie nie ma usług 3G, sieci komórkowe oferują internet w technologii GPRS (szybkość porównywalna do telefonicznego dostępu wdzwanianego; GPRS w zasadzie jest dostępny wszędzie tam, gdzie jest zasięg sieci komórkowych) lub EDGE (szybkość porównywalna do najwolniejszych łączy szerokopasmowych; najlepiej rozbudowany zasięg EGDE ma sieć Orange).

Korzystanie z internetu w sieciach komórkowych nie jest tanie. 1 MB przesłanych danych kosztuje od 1,67 gr (abonament za 120 zł w usłudze Orange Free Premium w sieci Orange kupionej w sklepie internetowym) do nawet 5 zł (klienci sieci Play).

NA ŚWIECIE

W końcu 2007 roku 37,8 mln klientów firm telekomunikacyjnych na świecie używało światłowodowych łączy internetowych (FTTx). Według firmy badawczej point Topic, to 11,8 proc. ogółu użytkowników szybkiego internetu na świecie. 83 proc. użytkowników FTTx mieszkało w Azji, w tym 14,2 mln w Chinach, 11,4 mln w Japonii i 5 mln w Korei Południowej. W Ameryce Pólnocnej z FTTx korzystało 2,3 mln użytkowników szybkiego internetu, w Europie Zachodniej 1,4 mln, a w Europie Wschodniej - 2,5 mln. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce w końcu 2007 roku było 1458 łączy w technologii FTTx.

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to kontrowersyjny pomysł, który zakłada wypłatę stałej kwoty każdemu obywatelowi, bez względu na wiek, pracę czy dochody. W polskiej debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł miesięcznie, uznana za minimum pozwalające na podstawowe utrzymanie. Czy takie świadczenie rzeczywiście mogłoby zastąpić inne programy socjalne? I kto zapłaciłby za wypłaty dla milionów Polaków?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA