REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spotkanie biznesowe przy obiedzie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA


Załatwianie interesów w restauracji podczas posiłku staje się w Polsce coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Ten obyczaj przyszedł do nas z Zachodu, gdzie jest zakorzeniony już od dziesięcioleci.


W literaturze fachowej uznaje się, że podczas posiłku w restauracji najłatwiej i najskuteczniej można załatwić wiele spraw. Wiele milionowych kontraktów zostało na świecie zawartych właśnie podczas takich nieoficjalnych obiadów. Olbrzymie znaczenie ma tu oczywiście dobór miejsca i jedzenia, zachowanie podczas posiłku, odpowiednio poprowadzona konwersacja, aby stworzyć niezobowiązującą i przyjazną atmosferę.

REKLAMA


Nie jest to sprawą łatwą, o czym możemy się przekonać sięgając po liczącą ponad 200 stron pracę Robin Jay pt. „Business lunch. Zdobywanie klientów wczesnym popołudniem”. W jednym z rozdziałów tej książki, poświęconych samej czynności jedzenia, znajdujemy opis czterdziestu sześciu kardynalnych błędów, jakie możemy popełnić jedząc posiłek w restauracji.


Przybliżmy więc podstawowe problemy. Konkretyzując sytuację załóżmy, że w opisywanym przez nas posiłku bierze udział dyrektor polskiej firmy wraz z sekretarką/asystentką oraz zagraniczny kontrahent. Ujmijmy problem z punktu widzenia sekretarki/asystentki i załóżmy, że to na niej spoczywa kwestia organizacji tego spotkania.


Wybór restauracji


Pierwszym jej zadaniem jest wybór restauracji, stolika i menu. Restauracja powinna być elegancka, cicha, posiadająca w ofercie klasyczne europejskie jedzenie i najlepiej pojedyncze stoliki znajdujące się w oddzielnych, odseparowanych od reszty pomieszczeniach. Należy ją odwiedzić co najmniej dzień wcześniej, wybrać i zarezerwować odpowiedni stolik, przygotować personel, poinstruować go odpowiednio, aby obsługa była sprawna, dokonywana zgodnie z etykietą, najlepiej zgodnie z tzw. serwisem rosyjskim – podawanie potraw na półmiskach, z których kelner nakłada na talerze, i rozdać wstępne napiwki gwarantujące obsługę na najwyższym poziomie. Należy też spróbować wybranych potraw, aby mieć gwarancję ich jakości i orientację w ich wyglądzie i smaku. Już w tym momencie dobrze jest załatwić kwestię płatności ustalając, że zostawimy kartę płatniczą czy kredytową, a rachunek uregulujemy powracając do restauracji kilka godzin po zakończeniu spotkania. Unikniemy w ten sposób poważnych problemów, które mogą się pojawić, gdyby nasz gość się upierał, że pokryje koszty posiłku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Scenariusz spotkania

REKLAMA


Warto wiedzieć, że spotkanie biznesowe podczas posiłku – jako spotkanie półoficjalne – jest również spotkaniem towarzyskim. Obowiązuje zatem na nim nie tylko etykieta biznesu, ale również etykieta towarzyska. Sekretarka/asystentka powinna być traktowana jako osoba towarzysząca, a więc tak jak traktuje się kobietę według etykiety towarzyskiej.


Załóżmy, że cała trójka przybywa do restauracji razem. Szef polskiej firmy otwiera drzwi do restauracji i, jeśli otwierają się na zewnątrz, przepuszcza najpierw kobietę, potem gościa (jeśli drzwi otwierają się do wewnątrz, przechodzi przez nie pierwszy i przytrzymuje je). Sekretarka/asystentka po przekroczeniu drzwi robi krok w bok i zatrzymuje się, aby szef mógł ją wyprzedzić i doprowadzić do kelnera. Kelner prowadzi towarzystwo do stolika. Za nim idzie sekretarka/asystentka, następnie gość. Pochód zamyka szef. Sekretarka/asystentka staje przy jednym z krzeseł. Szef wskazuje gościowi takie miejsce, aby gość miał po lewej stronie kobietę, a naprzeciwko szefa (sekretarka/asystentka będzie w ten sposób siedzieć po prawej stronie szefa). Następnie szef odsuwa krzesło kobiety. Staje ona pomiędzy krzesłem a stolikiem. Podczas zajmowania przez nią miejsca szef przysuwa jej krzesło. Sekretarka/asystentka nie może w żadnym wypadku powiesić torebki na oparciu krzesła. Torebka powinna być na tyle mała i płaska, aby mogła ją położyć na kolanach. Wszyscy siedzą w sposób klasyczny („mysz za plecami, kot na kolanach”– nie dotykamy plecami oparcia krzesła, kolana zsunięte, stopy całą powierzchnią dotykają podłogi, lewa stopa lekko wysunięta, nadgarstki na krawędzi stołu, dłonie nie mogą być zwinięte w pięści). Niczego nie kładziemy na stole (kluczyków do samochodu, papierosów czy telefonu komórkowego – trzeba go bezwzględnie wyłączyć przed wejściem do restauracji).


Kelner przynosi karty. Sekretarka/asystentka oznajmia, że dobrze zna tę restaurację i proponuje, że doradzi potrawy. Należy zadbać nie tylko o to, aby posiłek smakował gościowi, ale również o to, aby jedzenie poszczególnych potraw nie sprawiło mu trudności, które mogłyby wprawić go w zakłopotanie (najlepiej niech więc to będzie filet z ryby czy filet z dziczyzny). Szef rozmawia z kelnerem, dokonuje zamówienia i dobiera wino lub wina. Gdy kelner zabierając karty odchodzi, wszyscy kładą na kolanach serwetki (sekretarka/asystentka przykrywa serwetką torebkę). Kelner przynosi butelkę wina i pokazuje ją szefowi. Szef czyta dokładnie napisy na etykiecie i aprobuje wino skinieniem głowy. Kelner stojąc z jego prawej strony nalewa mu odrobinę wina do kieliszka. Szef ogląda je pod światło delikatnie przelewając wino po ścianach kieliszka, wącha je i próbuje, aby następnie zaakceptować ponownie wybór skinieniem głowy. Wszyscy piją wino trzymając kieliszki za nóżki. Oprócz wina szef zamawia również wodę mineralną niegazowaną, która także zostanie podana w kieliszkach. Przed sięgnięciem po wino lub wodę należy osuszyć usta znajdującą się na kolanach serwetką (aby na brzegach kieliszka nie pozostały tłuste plamy; sekretarka/asystentka musi uważać na to, aby nie pobrudzić brzegu kieliszka szminką do ust).


Kelner powinien w serwisie rosyjskim (podawanie potraw z półmiska) podawać potrawy z lewej strony, a w serwisie amerykańskim (potrawy na talerzach) z prawej strony, czyste talerze, chleb i masło, gorące napoje w filiżankach z lewej strony, a napoje zimne i gorące nalewać z prawej strony. Z prawej strony powinien również zabierać wykorzystane już talerze i sztućce. Pamiętajmy o tym, że wybierając restaurację odpowiadamy za wszystko, co się w niej zdarzy, również za profesjonalizm obsługi. Z tego powodu nie wolno nam również krytykować restauracji, obsługi i potraw. Jeżeli obsługa popełniła jakieś błędy, swoje uwagi przekazujemy jej w taki sposób, aby gość nie był tego świadkiem.


Small talk


Zaczynając posiłek prowadzimy rozmowę typu small talk (rozmowę o niczym – np. o wystroju restauracji). W trakcie posiłku powinna to być rozmowa towarzyska (najlepiej o sztuce, literaturze, architekturze, filmie kraju, z którego pochodzi gość). Szef i sekretarka/asystentka mają skupić się na aktywnym słuchaniu, tylko zadając pytanie wstępne i pomocnicze, umożliwiając gościowi wybór tematu rozmowy i podtrzymując jego wypowiedzi przez odpowiednio postawione pytania i czynienie uwag skłaniających do kontynuacji wątku). Rozmowę o interesach podejmiemy dopiero przy kawie. Gość musi mieć świadomość, że nie traktujemy go instrumentalnie i przedmiotowo. Może się zdarzyć, że gość będzie się czuł tak dobrze, że zacznie mówić o swoich sprawach prywatnych. Nie należy mu w tym przeszkadzać. Trzeba okazać zainteresowanie, ale w taki sposób, aby nie miało ono znamion wścibstwa.


Jedząc poszczególne potrawy pamiętajmy o tym, że powinniśmy głównie posługiwać się widelcem, ograniczając użycie noża do niezbędnego minimum. Nigdy nie używajmy go do krojenia warzyw, kartofli, pierogów, omletów, naleśników, mięsa mielonego czy ryby.


Przerywając jedzenie na chwilę lub podejmując rozmowę, sztućce kładziemy na talerzu w trójkąt, którego podstawa jest z naszej strony, a nadgarstki opieramy o krawędź stołu. Kończąc danie, sztućce kładziemy na godzinę piątą (widelec z lewej strony ząbkami do góry, nóź ostrzem zwrócony do widelca).


Opuszczenie restauracji następuje w ten sposób, że pierwsza idzie sekretarka/asystentka, drugi gość, a na końcu szef.


Stanisław Krajski


Źródło: Sekretariat

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko 1000 złotych dodatku do pensji w czerwcu. Pracodawca musi te pieniądze wypłacić

Specjalny dodatek do pensji otrzymują ci, którzy pracują w nocy. Kwota nie jest stała. Jej wysokość zależy między innymi od liczby godzin pracy w danym miesiącu. Czerwcowy bilans daje ich sto sześćdziesiąt. Ile dokładnie wyniesie maksymalny dodatek za nocną pracę w tym miesiącu?

Jak zabezpieczyć alimenty na dziecko?

Zabezpieczenie alimentów jest ważnym i pomocnym rozwiązaniem na czas trwania postępowania. Pozwala na uzyskanie świadczeń na dziecko jeszcze przed wydaniem przez sąd wyroku. Biorąc pod uwagę fakt, iż proces o alimenty może być rozciągnięty w czasie, takie rozwiązanie może realnie pomóc w zabezpieczeniu interesów dziecka.

Darmowa pomoc prawna dla pracowników - już jest w wielu miejscach pracy

Pracownicy coraz częściej liczą na atrakcyjne dodatki, premie, nagrody oraz pomoc finansową w przypadku trudnych sytuacji życiowych. Oczywiście wynagrodzenie jest bardzo istotne, ale istotne też są benefity. W zakres benefitów istnieje np. wsparcie na pokrycie kosztów badań, zasiłki związane z narodzinami dziecka, a nawet świadczenia dedykowane osobom po przejściu na emeryturę. Ta rosnąca oferta to odpowiedź na zmieniające się potrzeby współczesnego rynku pracy, który stawia na kompleksowe wspieranie pracowników zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Ale uwaga - wśród benefitów pracowniczych pojawiły się też darmowe usługi prawne dla pracowników.

Gorąca debata prezydencka: migranci, miliardy i mylące liczby

Emocje, riposty i... dezinformacja. W telewizyjnej debacie kandydaci mierzyli się w sześciu blokach tematycznych, ale częściej niż faktami – operowali mitami. Karol Nawrocki mówił o „10 tysiącach migrantów wypychanych z Niemiec”, co nie ma potwierdzenia w danych. Rafał Trzaskowski przypisał sobie unijne miliardy, których formalnie nie pozyskał. Sprawdzamy, co naprawdę wydarzyło się na granicy, w szpitalach i na sali debat.

REKLAMA

Zasiłek dla opiekunów zamiast świadczenia pielęgnacyjnego. Luka w prawie z wymogiem 365 dni w okresie 18 miesięcy

Zasiłek dla opiekunów osób niepełnosprawnych - są kłopoty w jego otrzymaniu. Wystarczy pół roku czekania na przyznanie punktów przez WZON i już nie ma prawa do zasiłku dla bezrobotnych (bo o ten zasiłek chodzi). Chyba, że zrezygnuje się ze świadczenia wspierającego za okres rozpatrywania wniosku przez WZON (wtedy zamiast wspierającego dla osoby niepełnosprawnej otrzyma opiekun świadczenie pielęgnacyjne). Zasiłek miał pomóc opiekunom tracącym świadczenie pielęgnacyjne w powrocie na rynek pracy (często po dekadzie opiekowania się osoba niepełnosprawną ze znacznym stopniem niepełnosprawności). Uzasadnieniem dla zasiłku jest zrównanie pracy zarobkowej na etacie z opieką nad osobą niepełnosprawną pod warunkiem, że opiekun otrzymał świadczenie pielęgnacyjne przez rok za ostatnie 1,5 roku. Ponieważ mamy przewlekłość przy świadczeniu wspierającym i zwroty świadczenia pielęgnacyjnego za okresy dłuższe niż pół roku, to nie można tego warunku spełnić. Jest on niewykonalny.

Co kandydaci na Prezydenta RP zamierzają zmienić w ochronie zdrowia? Szczegółowa relacja debaty prezydenckiej Trzaskowski-Nawrocki z dnia 23 maja 2025 r. [wybory prezydenckie w 2025 r.]

W dniu 23 maja br. w Telewizji Polskiej, odbyła się debata prezydencka z udziałem dwóch kandydatów II tury wyborów prezydenckich w 2025 r. – Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego. Była ona podzielona na sześć bloków tematycznych, wśród których jednym była ochrona zdrowia. W tym segmencie, każdy z kandydatów udzielił odpowiedzi na trzy pytania przeciwnika. Oto szczegółowa relacja.

Skarbówka prześwietla tę podatkową ulgę pięć lat wstecz. Strach obleci miliony Polaków

Do końca kwietnia był czas na złożenie PIT-ów. Teraz swój czas ma skarbówka. Fiskus interesuje się przede wszystkim tymi, którzy skorzystali z ulg i odliczeń. Na celowniku znaleźli się między innymi rodzice. Część z nich może mieć problem.

Czy dziś 25.05.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Czy najbliższa niedziela nie jest objęta zakazem handlu i czynne są wszystkie sklepy? To kluczowe pytanie dla sensownego zaplanowania weekendu. Praktycznie każda rodzina potrzebuje dużych zakupów raz w tygodniu. Gdy składa się na niego niedziela han4dlowa, można wybierać dzień na zrealizowanie tego planu: sobota lub niedziela. Jeśli jednak niedziela jest z zakazem handlu, na duże zakupy pozostaje tylko sobota.

REKLAMA

Po jakim czasie nie można odwołać darowizny?

Termin na odwołanie przekazanej darowizny jest dość krótki. Od czego zależy? Kiedy jest możliwe odwołanie darowizny?

Kiedy złożenie przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP? [WYBORY 2025]

Zgodnie z art. 128 Konstytucji, kadencja prezydenta RP rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu. Pytanie brzmi: co to dokładnie oznacza i kiedy ten moment następuje? Kto stwierdza ważność wyborów na prezydenta RP?

REKLAMA