REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec z alkotubkami, sprzedażą alkoholu w nocy na stacjach benzynowych i nie tylko. Rewolucja w sprzedaży alkoholu w czterech punktach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
alkotubki, alkohol, napój alkoholowy, przeciwdziałanie alkoholizmowi, stacja benzynowa
Koniec z alkotubkami, sprzedażą alkoholu w nocy na stacjach benzynowych i nie tylko. Rewolucja w sprzedaży alkoholu w czterech punktach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z pojawieniem się, w ostatnim czasie, w sprzedaży alkoholu w tubkach łudząco przypominających musy owocowe dla dzieci (tj. w tzw. alkotubkach) oraz systematycznie wzrastającą dostępnością ekonomiczną alkoholu w Polsce – rynek napojów alkoholowych w Polsce czeka prawdziwa rewolucja. Rząd zapowiada cztery duże zmiany w zakresie ograniczenia dostępu do napojów alkoholowych, mających na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi

Zmiany będące efektem systematycznie wzrastającej dostępności ekonomicznej alkoholu w Polsce oraz pojawienia się w sprzedaży alkotubek, przypominających wyglądem musy dla dzieci

Statystyki Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, w zakresie dostępności ekonomicznej alkoholu (która obrazowana jest poprzez określenie liczby butelek poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, które można kupić za średnie miesięczne wynagrodzenie) wykazują, że od 2002 do 2023 r. – dostępność ta systematycznie rośnie. W 2002 r., za przeciętne miesięczne wynagrodzenie, można było dokonać zakupu:

REKLAMA

REKLAMA

  • 796 butelek piwa jasnego pełnego (o pojemności 0,5 l), 

  • 231 butelek wina białego gronowego, wytrawnego (o pojemności 0,75 l) oraz 

  • 90 butelek wódki czystej 40% (o pojemności 0,5 l), 

podczas, gdy w 2023 r., za przeciętne miesięczne wynagrodzenie, można już było pozwolić sobie na zakup:

  • 1863 butelek piwa jasnego pełnego (o pojemności 0,5 l),

  • 279 butelek wina białego gronowego, wytrawnego (o pojemności 0,75 l) oraz

  • 221 butelek wódki czystej 40% (o pojemności 0,5 l).1

W 2023 r., w stosunku do roku 2022, po raz pierwszy od 14 lat, odnotowano jedynie zmniejszenie się dostępności piwa (w 2022 r., za przeciętne miesięczne wynagrodzenie, można było bowiem dokonać zakupu 1894 butelek piwa jasnego pełnego o pojemności 0,5 l, podczas, gdy w 2023 r. – liczba ta spadła do 1863 butelek). Dostępność do wina oraz wódki jednak nieustannie wzrasta. Statystyki te, są niepokojące z tego względu, że, zgodnie z badaniami ekonomicznymi – im większa dostępność ekonomiczna alkoholu – tym większe jest jego spożycie.2 Z danych dotyczących spożycia poszczególnych rodzajów alkoholu w przeliczeniu na 100% alkohol, na 1 mieszkańca, wynika jednak, że pomimo stałego wzrostu dostępności ekonomicznej alkoholu – średnie spożycie alkoholu na 1 mieszkańca, na przełomie lat 2021 – 2023, nieznacznie zmalało. I tak, w 2021 r. – 1 mieszkaniec spożywał średnio 9,73 l wszystkich rodzajów alkoholu ogółem, podczas, gdy w 2023 r. – było to już 8,93 l.3 Jest to jednak nadal na tyle duże spożycie, które w połączeniu z niedawną głośną sprawą wprowadzenia do sprzedaży alkotubek, które swoim wyglądem łudząco przypominały musy owocowe dla dzieci – wymagały od rządu podjęcia bardziej radykalnych działań w zakresie ograniczenia dostępu do alkoholu w Polsce

1 – uszczelnienie przepisów dotyczących opakowań

Do konsultacji publicznych, trafił już projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie opakowań niektórych napojów spirytusowych (numer w wykazie prac legislacyjnych: 104). Rozporządzenie to, określa szczegółowe wymagania w zakresie sposobu opakowania napojów spirytusowych o pojemności do 200 mililitrów, które:

REKLAMA

  • będą mogły być sprzedawane wyłącznie w butelkach albo puszkach, jak również

  • nie będą mogły budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd co do danych umożliwiających identyfikację środka spożywczego (czyli tego, że są one napojami alkoholowymi) oraz będą musiały zapewniać odróżnienie takiego napoju od innych środków spożywczych, w szczególności środków spożywczych przeznaczonych dla dzieci.

Termin zgłaszania uwag do projektu powyższego rozporządzenia, w ramach konsultacji publicznych, został określony do 7 października 2024 r. Projekt zakłada, że nowe przepisy miałyby wejść w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ten, jest efektem pojawienia się w ostatnim czasie, w sprzedaży, alkoholu w saszetkach łudząco przypominających produkty spożywcze dla dzieci (musy owocowe) – tzw. alkotubek, co wywołało niemałe oburzenie w opinii publicznej. Jak wynika z uzasadnienia projektu – „Postulaty społeczne oraz sygnały organizacji zwalczających alkoholizm wskazują na łatwą dostępność napojów spirytusowych w niewielkich opakowaniach, jako na istotny czynnik promujący i zwiększający spożycie alkoholu. (…) W związku z powyższym, niezbędne jest podjęcie działań legislacyjnych w celu ograniczenia ww. zjawiska.”

Projekt ten, ma również poparcie Ministerstwa Zdrowia. Podczas konferencji prasowej, która miała miejsce w dniu 3 października br., minister zdrowia Izabela Leszczyna stanowczo podkreśliła, że – „Opakowania, w których sprzedawany jest alkohol, nie mogą przypominać opakowań, w których sprzedawane są produkty do spożycia przez dzieci” i dodała, że – „Nie mogą one udawać jogurtu, musu owocowego ani czegokolwiek.”

2 – ograniczenie dostępności alkoholu na stacjach benzynowych w porze nocnej

Minister zdrowia Izabela Leszczyna, w rozmowie z Radiem ZET w dniu 3 października 2024 r., poinformowała, że Ministerstwo Zdrowia kończy prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt ten, nie ujrzał jeszcze, co prawda, „światła dziennego”, ale zgodnie z zapowiedzią Pani Minister – ma on trafić do wewnętrznych uzgodnień najpóźniej w poniedziałek, 7 października 2024 r. Przepisy mogłyby natomiast wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Projekt ten – jak poinformowała szefowa resortu zdrowia – zakłada m.in. ograniczenie dostępności alkoholu na stacjach benzynowych w porze nocnej, tj. między godz. 22, a 6 rano. Aktualnie, ogólnopolski zakaz sprzedaży alkoholu w porze nocnej nie obowiązuje. Ograniczenia w godzinach nocnej (tj. pomiędzy godziną 22, a 6 rano) sprzedaży napojów alkoholowych, do spożycia poza miejscem ich sprzedaży – może jedynie, na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – wprowadzić, dla terenu danej gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych gminy – rada gminy. Takie ograniczenia, obowiązują m.in. w Krakowie i w Warszawie.

3 – wprowadzenie obowiązku sprzedawcy weryfikacji pełnoletności osoby dokonującej zakupu napoju alkoholowego

Ww. projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nad którym pracuje Ministerstwo Zdrowia, zakłada również wprowadzenie obowiązku (w miejsce uprawnienia) osoby sprzedającej alkohol, do weryfikacji dowodu osobistego osoby kupującej alkohol, jeżeli poweźmie ona podejrzenie, że osoba ta nie ukończyła 18 roku życia

Aktualnie, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – sprzedający napoje alkoholowe, jest jedynie uprawniony (a nie obowiązany) do żądania okazania dokumentu potwierdzającego wiek nabywcy napoju alkoholowego, jeżeli poweźmie on wątpliwości co do pełnoletności tej osoby. 

Jak podkreśliła minister Izabela Leszczyna, podczas konferencji prasowej, która odbyła się w dniu 3 października br. – resort nie przewiduje jednak wprowadzenia jakichkolwiek sankcji dla sprzedawcy, jeżeli nie dopyta on o dowód osobisty, licząc na to, że sprzedawcy mają dobre intencje i będą wywiązywać się z powyższego obowiązku. 

4 – wprowadzenie zakazu promocji cenowej napojów alkoholowych

Ostatnią ze zmian w zakresie ograniczenia dostępu do napojów alkoholowych w Polsce, której wprowadzenie – w ramach nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – zapowiedziało Ministerstwo Zdrowia, jest wprowadzenie zakazu promocji cenowej alkoholu. W ocenie minister Izabeli Leszczyny – aktualnie, zakaz ten jest sformułowany zbyt ogólnie, a mówiąc kolokwialnie, po zmianach – ma nie być możliwe kupienie taniej (w pakiecie) dwóch butelek wódki, niż każdej z nich z osobna

W obecnym stanie prawnym, o zakazie reklamy i promocji napojów alkoholowych, stanowi art. 131 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym – w Polsce zabroniona jest reklama i promocja napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem, że:

  • nie jest kierowana do małoletnich,

  • nie przedstawia osób małoletnich,

  • nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,

  • nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,

  • nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu,

  • nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,

  • nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,

  • nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą bądź sukcesem zawodowym lub życiowym oraz

  • nie jest prowadzona:

    • w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6 a 20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,

    • na kasetach wideo i innych nośnikach,

    • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,

    • na okładkach dzienników i czasopism,

    • na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim oraz

    • przy udziale małoletnich.

Aktualnie obowiązujące przepisy, nie odnoszą się zatem wprost do zakazu promocji cenowej alkoholu.

1 Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Dostępność ekonomiczna napojów alkoholowych (https://kcpu.gov.pl/statystyki-i-raporty/statystyki/)

2 Rabinovich, Lila, Philipp-Bastian Brutscher, de Han Vries, Jan Tiessen, Jack Clift, i Anais Reding. 2009. The affordability of alcoholic beverages in the European Union. Understanding the link between alcohol affordability, consumption and harms. Santa Monica: RAND Corporation

3 Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Spożycie napojów alkoholowych na jednego mieszkańca

Podstawa prawna:

  • Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie opakowań niektórych napojów spirytusowych (numer w wykazie prac legislacyjnych: 104)

  • Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r., poz. 2151)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

REKLAMA

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

REKLAMA

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA