REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec z alkotubkami, sprzedażą alkoholu w nocy na stacjach benzynowych i nie tylko. Rewolucja w sprzedaży alkoholu w czterech punktach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
alkotubki, alkohol, napój alkoholowy, przeciwdziałanie alkoholizmowi, stacja benzynowa
Koniec z alkotubkami, sprzedażą alkoholu w nocy na stacjach benzynowych i nie tylko. Rewolucja w sprzedaży alkoholu w czterech punktach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z pojawieniem się, w ostatnim czasie, w sprzedaży alkoholu w tubkach łudząco przypominających musy owocowe dla dzieci (tj. w tzw. alkotubkach) oraz systematycznie wzrastającą dostępnością ekonomiczną alkoholu w Polsce – rynek napojów alkoholowych w Polsce czeka prawdziwa rewolucja. Rząd zapowiada cztery duże zmiany w zakresie ograniczenia dostępu do napojów alkoholowych, mających na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi

Zmiany będące efektem systematycznie wzrastającej dostępności ekonomicznej alkoholu w Polsce oraz pojawienia się w sprzedaży alkotubek, przypominających wyglądem musy dla dzieci

Statystyki Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, w zakresie dostępności ekonomicznej alkoholu (która obrazowana jest poprzez określenie liczby butelek poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, które można kupić za średnie miesięczne wynagrodzenie) wykazują, że od 2002 do 2023 r. – dostępność ta systematycznie rośnie. W 2002 r., za przeciętne miesięczne wynagrodzenie, można było dokonać zakupu:

REKLAMA

  • 796 butelek piwa jasnego pełnego (o pojemności 0,5 l), 

  • 231 butelek wina białego gronowego, wytrawnego (o pojemności 0,75 l) oraz 

  • 90 butelek wódki czystej 40% (o pojemności 0,5 l), 

podczas, gdy w 2023 r., za przeciętne miesięczne wynagrodzenie, można już było pozwolić sobie na zakup:

  • 1863 butelek piwa jasnego pełnego (o pojemności 0,5 l),

  • 279 butelek wina białego gronowego, wytrawnego (o pojemności 0,75 l) oraz

  • 221 butelek wódki czystej 40% (o pojemności 0,5 l).1

W 2023 r., w stosunku do roku 2022, po raz pierwszy od 14 lat, odnotowano jedynie zmniejszenie się dostępności piwa (w 2022 r., za przeciętne miesięczne wynagrodzenie, można było bowiem dokonać zakupu 1894 butelek piwa jasnego pełnego o pojemności 0,5 l, podczas, gdy w 2023 r. – liczba ta spadła do 1863 butelek). Dostępność do wina oraz wódki jednak nieustannie wzrasta. Statystyki te, są niepokojące z tego względu, że, zgodnie z badaniami ekonomicznymi – im większa dostępność ekonomiczna alkoholu – tym większe jest jego spożycie.2 Z danych dotyczących spożycia poszczególnych rodzajów alkoholu w przeliczeniu na 100% alkohol, na 1 mieszkańca, wynika jednak, że pomimo stałego wzrostu dostępności ekonomicznej alkoholu – średnie spożycie alkoholu na 1 mieszkańca, na przełomie lat 2021 – 2023, nieznacznie zmalało. I tak, w 2021 r. – 1 mieszkaniec spożywał średnio 9,73 l wszystkich rodzajów alkoholu ogółem, podczas, gdy w 2023 r. – było to już 8,93 l.3 Jest to jednak nadal na tyle duże spożycie, które w połączeniu z niedawną głośną sprawą wprowadzenia do sprzedaży alkotubek, które swoim wyglądem łudząco przypominały musy owocowe dla dzieci – wymagały od rządu podjęcia bardziej radykalnych działań w zakresie ograniczenia dostępu do alkoholu w Polsce

1 – uszczelnienie przepisów dotyczących opakowań

Do konsultacji publicznych, trafił już projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie opakowań niektórych napojów spirytusowych (numer w wykazie prac legislacyjnych: 104). Rozporządzenie to, określa szczegółowe wymagania w zakresie sposobu opakowania napojów spirytusowych o pojemności do 200 mililitrów, które:

  • będą mogły być sprzedawane wyłącznie w butelkach albo puszkach, jak również

  • nie będą mogły budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd co do danych umożliwiających identyfikację środka spożywczego (czyli tego, że są one napojami alkoholowymi) oraz będą musiały zapewniać odróżnienie takiego napoju od innych środków spożywczych, w szczególności środków spożywczych przeznaczonych dla dzieci.

REKLAMA

Termin zgłaszania uwag do projektu powyższego rozporządzenia, w ramach konsultacji publicznych, został określony do 7 października 2024 r. Projekt zakłada, że nowe przepisy miałyby wejść w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ten, jest efektem pojawienia się w ostatnim czasie, w sprzedaży, alkoholu w saszetkach łudząco przypominających produkty spożywcze dla dzieci (musy owocowe) – tzw. alkotubek, co wywołało niemałe oburzenie w opinii publicznej. Jak wynika z uzasadnienia projektu – „Postulaty społeczne oraz sygnały organizacji zwalczających alkoholizm wskazują na łatwą dostępność napojów spirytusowych w niewielkich opakowaniach, jako na istotny czynnik promujący i zwiększający spożycie alkoholu. (…) W związku z powyższym, niezbędne jest podjęcie działań legislacyjnych w celu ograniczenia ww. zjawiska.”

Projekt ten, ma również poparcie Ministerstwa Zdrowia. Podczas konferencji prasowej, która miała miejsce w dniu 3 października br., minister zdrowia Izabela Leszczyna stanowczo podkreśliła, że – „Opakowania, w których sprzedawany jest alkohol, nie mogą przypominać opakowań, w których sprzedawane są produkty do spożycia przez dzieci” i dodała, że – „Nie mogą one udawać jogurtu, musu owocowego ani czegokolwiek.”

2 – ograniczenie dostępności alkoholu na stacjach benzynowych w porze nocnej

REKLAMA

Minister zdrowia Izabela Leszczyna, w rozmowie z Radiem ZET w dniu 3 października 2024 r., poinformowała, że Ministerstwo Zdrowia kończy prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt ten, nie ujrzał jeszcze, co prawda, „światła dziennego”, ale zgodnie z zapowiedzią Pani Minister – ma on trafić do wewnętrznych uzgodnień najpóźniej w poniedziałek, 7 października 2024 r. Przepisy mogłyby natomiast wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Projekt ten – jak poinformowała szefowa resortu zdrowia – zakłada m.in. ograniczenie dostępności alkoholu na stacjach benzynowych w porze nocnej, tj. między godz. 22, a 6 rano. Aktualnie, ogólnopolski zakaz sprzedaży alkoholu w porze nocnej nie obowiązuje. Ograniczenia w godzinach nocnej (tj. pomiędzy godziną 22, a 6 rano) sprzedaży napojów alkoholowych, do spożycia poza miejscem ich sprzedaży – może jedynie, na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – wprowadzić, dla terenu danej gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych gminy – rada gminy. Takie ograniczenia, obowiązują m.in. w Krakowie i w Warszawie.

3 – wprowadzenie obowiązku sprzedawcy weryfikacji pełnoletności osoby dokonującej zakupu napoju alkoholowego

Ww. projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nad którym pracuje Ministerstwo Zdrowia, zakłada również wprowadzenie obowiązku (w miejsce uprawnienia) osoby sprzedającej alkohol, do weryfikacji dowodu osobistego osoby kupującej alkohol, jeżeli poweźmie ona podejrzenie, że osoba ta nie ukończyła 18 roku życia

Aktualnie, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – sprzedający napoje alkoholowe, jest jedynie uprawniony (a nie obowiązany) do żądania okazania dokumentu potwierdzającego wiek nabywcy napoju alkoholowego, jeżeli poweźmie on wątpliwości co do pełnoletności tej osoby. 

Jak podkreśliła minister Izabela Leszczyna, podczas konferencji prasowej, która odbyła się w dniu 3 października br. – resort nie przewiduje jednak wprowadzenia jakichkolwiek sankcji dla sprzedawcy, jeżeli nie dopyta on o dowód osobisty, licząc na to, że sprzedawcy mają dobre intencje i będą wywiązywać się z powyższego obowiązku. 

4 – wprowadzenie zakazu promocji cenowej napojów alkoholowych

Ostatnią ze zmian w zakresie ograniczenia dostępu do napojów alkoholowych w Polsce, której wprowadzenie – w ramach nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – zapowiedziało Ministerstwo Zdrowia, jest wprowadzenie zakazu promocji cenowej alkoholu. W ocenie minister Izabeli Leszczyny – aktualnie, zakaz ten jest sformułowany zbyt ogólnie, a mówiąc kolokwialnie, po zmianach – ma nie być możliwe kupienie taniej (w pakiecie) dwóch butelek wódki, niż każdej z nich z osobna

W obecnym stanie prawnym, o zakazie reklamy i promocji napojów alkoholowych, stanowi art. 131 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym – w Polsce zabroniona jest reklama i promocja napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem, że:

  • nie jest kierowana do małoletnich,

  • nie przedstawia osób małoletnich,

  • nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,

  • nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,

  • nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu,

  • nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,

  • nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,

  • nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą bądź sukcesem zawodowym lub życiowym oraz

  • nie jest prowadzona:

    • w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6 a 20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,

    • na kasetach wideo i innych nośnikach,

    • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,

    • na okładkach dzienników i czasopism,

    • na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim oraz

    • przy udziale małoletnich.

Aktualnie obowiązujące przepisy, nie odnoszą się zatem wprost do zakazu promocji cenowej alkoholu.

1 Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Dostępność ekonomiczna napojów alkoholowych (https://kcpu.gov.pl/statystyki-i-raporty/statystyki/)

2 Rabinovich, Lila, Philipp-Bastian Brutscher, de Han Vries, Jan Tiessen, Jack Clift, i Anais Reding. 2009. The affordability of alcoholic beverages in the European Union. Understanding the link between alcohol affordability, consumption and harms. Santa Monica: RAND Corporation

3 Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Spożycie napojów alkoholowych na jednego mieszkańca

Podstawa prawna:

  • Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie opakowań niektórych napojów spirytusowych (numer w wykazie prac legislacyjnych: 104)

  • Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r., poz. 2151)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wybrać konto oszczędnościowe, a kiedy lokatę? Praktyczne porady

Oszczędzanie to nie tylko kwestia systematyczności, ale także wyboru odpowiednich narzędzi finansowych. Konto oszczędnościowe i lokata to dwa rozwiązania, które pomagają gromadzić i pomnażać środki, ale ich działanie i cel mogą się istotnie różnić. Jeśli zastanawiasz się, które z nich będzie dla Ciebie lepsze, poświęć chwilę na zrozumienie mechanizmów ich funkcjonowania.

Komu ZUS nie przyzna renty wdowiej. Najczęstsze przyczyny decyzji odmownych

ZUS i inne organy emeryalno-rentowe rozpoczęły już wypłaty renty wdowiej. Organy te wysyłają też do seniorów decyzje w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. W jakich przypadkach wdowa lub wdowiec na pewno nie dostanie nowego świadczenia? ZUS wymienił najczęstsze przyczyny decyzji odmownych.

Min. Pełczyńska-Nałęcz: to przekręt! deweloperzy sprzedają "pseudometry" - tj. powierzchnię pod ścianami działowymi. Jak być powinno wyjaśnia PKN

W dniu 30 czerwca 2025 r. minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz napisała na platwormie X: "Od prawie 30 lat deweloperzy sprzedają Polakom za ciężkie pieniądze pseudometry, czyli metry pod ścianami działowymi. A kolejne rządy pozostają zaskakująco bezsilnej w tej kwestii. Ofiarą tych nieuczciwych praktyk padło nawet setki tysięcy konsumentów, którzy stracili w sumie miliardy zł na rzeczy deweloperów." Z tego powodu napisała pismo do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o podjęcie działań. Zasady uwzględniania ścian działowych przy obliczaniu powierzchni użytkowej budynku, w świetle normy PN-ISO 9836 wyjaśnił Andrzej Pogorzelski, Przewodniczący Komitetu Technicznego 232 ds. Zasad Sporządzania Dokumentacji Projektowej w Budownictwie w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.

Od 1 lipca 2025 r. zmiany w czasie pracy dla dużej grupy zawodowej, bo wdrożono dyrektywę

Już od 1 lipca 2025 r. dla bardzo dużej grupy zawodowej w Polsce wejdą w życie istotne zmiany w zakresie ewidencji czasu wolnego, ewidencji czasu pracy, służby w nocy i zasad rozliczania i odbierania dni wolnych. Wszystko za sprawą tzw. równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dopiero teraz dostosowano ustawę i rozporządzenie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 79).

REKLAMA

Posiedzenie Sądu Najwyższego ws. ważności wyborów Prezydenta RP [na żywo]

We wtorek, 1 lipca 2025 r. Sąd Najwyższy podejmie uchwałę w przedmiocie stwierdzenia ważności wyborów Prezydenta RP przeprowadzonych w dniach 18 maja 2025 r. oraz 1 czerwca 2025 r. Transmisja na żywo.

Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

REKLAMA

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA