REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas gromadzić zapasy: Kluczowe są 72 godziny! Apel prosto z UE

Szykuj się na kryzys: Zapasy na 72 godziny! Jest zalecenie prosto z Unii
Szykuj się na kryzys: Zapasy na 72 godziny! Jest zalecenie prosto z Unii
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska zachęca do gromadzenia podstawowych zapasów (żywność, leki, woda) na co najmniej 72 godziny w razie sytuacji kryzysowej. Okazuje się bowiem, że według badań Eurobarometru obecnie 50 proc. obywateli UE po trzech dniach pozostałoby bez wody i jedzenia. Co zawiera nowa unijna strategia pod hasłem „Unia Gotowości”?

Unia Europejska wprowadza nową strategię "Unia Gotowości", której celem jest zapewnienie większej odporności na kryzysy, takie jak pandemie, klęski żywiołowe, wojny i cyberataki. Komisja Europejska, wspólnie z szefową unijnej dyplomacji Kają Kallas, zaprezentowała szczegóły tej inicjatywy w dniu 26 marca br. Ma ona na celu przygotować zarówno instytucje, jak i obywateli na wszelkie nieprzewidziane sytuacje kryzysowe.

REKLAMA

REKLAMA

Kryzysy, które wymusiły zmiany myślenia o bezpieczeństwie. Są braki w wielu krajach UE

Pandemia COVID-19, powodzie, susze, wojna w Ukrainie, a także rosnąca liczba ataków hybrydowych, w tym cyberataków i działań sabotażowych, uwidoczniły braki w przygotowaniach wielu państw członkowskich Unii.

Aby skutecznie stawić czoła przyszłym kryzysom, Unia Europejska zdecydowała się na opracowanie strategii „Unia Gotowości”. Ma to być kompleksowa odpowiedź na zagrożenia, które nie tylko destabilizują życie obywateli, ale również zagrażają funkcjonowaniu całej Wspólnoty.

Co to jest „Unia Gotowości”? To nowa strategi UE na czas kryzysu

„Unia Gotowości” to strategia, która zakłada wzmocnienie zdolności Unii Europejskiej do ochrony swoich mieszkańców w sytuacjach kryzysowych – zarówno przed zagrożeniami naturalnymi, jak i wywołanymi przez człowieka, takimi jak wojny czy cyberataki. Celem jest nie tylko szybka reakcja, ale także długoterminowe zapewnienie, że wszystkie podstawowe usługi i infrastruktura będą funkcjonować bez zakłóceń, nawet w czasie kryzysu.

REKLAMA

Roxana Minzatu, komisarz ds. społecznych i gotowości, zaznaczyła, że "ta strategia ma na celu zapewnienie, że w obliczu kryzysu, wszystko będzie działać jak powinno, a my będziemy gotowi do szybkiego i skutecznego działania".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaś szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zaznaczyła, że "nowe realia wymagają nowego poziomu gotowości w Europie. Nasi obywatele, nasze państwa członkowskie i nasze przedsiębiorstwa potrzebują odpowiednich narzędzi do działania zarówno w celu zapobiegania kryzysom, jak i szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Rodziny mieszkające w strefach powodziowych powinny wiedzieć, co robić, gdy wody wzrosną. Systemy wczesnego ostrzegania mogą zapobiec utracie cennego czasu przez regiony dotknięte pożarami. Europa jest gotowa wspierać państwa członkowskie i zaufanych partnerów w sąsiedztwie w ratowaniu życia i źródeł utrzymania".

Ważne

Strategia "Unii Gotowości" obejmuje 30 kluczowych działań oraz szczegółowy plan ich realizacji. Na liście znalazły się: ochrona podstawowych usług UE, zwiększenie zapasów krytycznego sprzętu i materiałów, poprawa gotowości UE do zmian klimatycznych.

Najważniejsze elementy "Unii Gotowości": Przygotuj zapasy na 72 godziny

Nowa strategia UE koncentruje się na zintegrowanym podejściu uwzględniającym wszystkie zagrożenia, podejściu obejmującym całą administrację rządową, które skupia wszystkie odpowiednie podmioty na wszystkich szczeblach sprawowania rządów (lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym) oraz podejściu obejmującym całe społeczeństwo, skupiającym obywateli, społeczności lokalne i społeczeństwo obywatelskie, przedsiębiorstwa i partnerów społecznych, a także środowiska naukowe i akademickie. Główne cele i działania strategii "Unii Gotowości" obejmują:

Ochrona podstawowych funkcji społecznych Europy:

  • Opracowanie minimalnych kryteriów gotowości dla podstawowych usług, takich jak szpitale, szkoły, transport i telekomunikacja.
  • Usprawnienie gromadzenia zapasów krytycznego sprzętu i materiałów.
  • Zwiększenie przystosowania się do zmiany klimatu i dostępności krytycznych zasobów naturalnych, takich jak woda.

Promowanie gotowości ludności:

  • Zachęcanie społeczeństwa do przyjęcia praktycznych środków, takich jak utrzymanie podstawowych dostaw przez co najmniej 72 godziny w nagłych przypadkach.
  • Włączenie lekcji gotowości do szkolnych programów nauczania i wprowadzenie Dnia Gotowości UE.

Wzmocnienie koordynacji reagowania kryzysowego:

  • Utworzenie unijnego centrum kryzysowego w celu poprawy integracji między istniejącymi strukturami kryzysowymi UE.

Wzmocnienie współpracy cywilno-wojskowej:

  • Prowadzenie regularnych ogólnounijnych ćwiczeń w zakresie gotowości, jednoczenia sił zbrojnych, ochrony ludności, policji, bezpieczeństwa, pracowników służby zdrowia i strażaków.
  • Ułatwianie inwestycji w produkty podwójnego zastosowania.

Wzmocnienie zdolności prognozowania i przewidywania:

  • Opracowanie kompleksowej oceny ryzyka i zagrożeń na szczeblu UE, która pomoże zapobiegać kryzysom takim jak klęski żywiołowe lub zagrożenia hybrydowe.

Zwiększenie współpracy publiczno-prywatnej:

  • Utworzenie publiczno-prywatnej grupy zadaniowej ds. gotowości.
  • Sformułuj protokoły awaryjne z firmami, aby zapewnić szybką dostępność podstawowych materiałów, towarów i usług oraz zabezpieczyć krytyczne linie produkcyjne.

Zacieśnienie współpracy z partnerami zewnętrznymi:

  • Współpraca ze strategicznymi partnerami, takimi jak NATO, w zakresie mobilności wojskowej, klimatu i bezpieczeństwa, powstających technologii, cyberprzestrzeni, przestrzeni kosmicznej i przemysłu obronnego.
Ważne

Unia Europejska apeluje do obywateli, żeby byli przygotowani na kryzys, zachęca do gromadzenia podstawowych zapasów (żywność, leki, woda) na co najmniej 72 godziny w razie sytuacji kryzysowej.

Przyszłość w obliczu kryzysów

Unijni urzędnicy zauważają, że w obliczu rosnących zagrożeń, Unia Europejska musi zmienić swoje podejście do bezpieczeństwa. „Musimy być bardziej proaktywni. Sama reakcja na kryzysy już nie wystarczy” – przyznali.

Ważnym elementem strategii jest usprawnienie systemów prognozowania nadchodzących kryzysów, co pozwoli na wcześniejsze zapobieganie niektórym z nich. Takie rozwiązania, jak prognozy kryzysowe, funkcjonują już w krajach skandynawskich, gdzie obywatele są dobrze przygotowani na sytuacje kryzysowe, posiadając m.in. instrukcje, jak przetrwać przez co najmniej 72 godziny.

UE oblicza korzyści z inwestycji w gotowość

Unia Europejska planuje również, aby inwestycje w prewencję były traktowane jako priorytet. Według unijnych szacunków, 1 euro wydane na prewencję może zaoszczędzić od 7 do 10 euro, które musiałyby zostać wydane na reagowanie w czasie kryzysu.

Ważne

Szczegóły finansowania nowej strategii Komisja Europejska zamierza przedstawić w lipcu tego roku wraz z propozycją przyszłego wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.

A zatem, nowa inicjatywa "Unia Gotowości" ma na celu przygotowanie Unii Europejskiej na wszelkie nieprzewidziane kryzysy, zarówno naturalne, jak i wywołane przez człowieka. W ramach tej strategii, kluczowym elementem jest nie tylko zwiększenie zapasów żywności, wody i leków, ale również edukacja obywateli oraz wzmocnienie współpracy między państwami członkowskimi. Dzięki tej strategii, Unia ma stać się bardziej odporną na kryzysy, a jej mieszkańcy lepiej przygotowani na sytuacje, które mogą zaskoczyć w każdej chwili.

Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Strategia gotowości. Co mówią urzędnicy UE?

"Obecnie stoimy w obliczu coraz większej liczby wyzwań w zakresie bezpieczeństwa zewnętrznego i coraz większej liczby ataków hybrydowych w naszej wspólnej europejskiej przestrzeni. Oczywiste jest, że Europa musi być silniejsza na wszystkich frontach i na każdym poziomie społeczeństwa. Zawsze lepiej zapobiegać kryzysom niż radzić sobie z ich konsekwencjami. Nasza strategia polega na stworzeniu kompleksowego obrazu zagrożeń, przed którymi stoimy, przygotowaniu obywateli, w tym poprzez zwiększenie ich świadomości ryzyka, zacieśnienie współpracy cywilno-wojskowej oraz ściślejszą współpracę z partnerami zewnętrznymi, w tym z NATO. Gotowość jest wyzwaniem dla całej administracji rządowej i całego społeczeństwa – dziś opowiadamy się za zbiorową reakcją" - powiedział Kaja Kallas, wysoka przedstawicielka Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodnicząca Komisji.

"Niniejsza strategia jest skierowana do ludzi i społeczeństw, aby pomóc zapewnić, że w przypadku kryzysu wszystko działa tak, jak powinno, a my jesteśmy gotowi działać szybko i skutecznie. W tym celu potrzebujemy nowego sposobu myślenia o gotowości, aby każdy wiedział, co robić w każdej sytuacji awaryjnej, bez względu na jej charakter. Europa musi działać sprawnie, ściśle współpracując z państwami członkowskimi w celu zwiększenia wydajności, zaoszczędzenia czasu i ratowania życia. Ta strategia jest naszą polisą ubezpieczeniową, więc jesteśmy gotowi dbać o naszych ludzi, gdy najbardziej tego potrzebują" - stwierdziła Roxana Mînzatu, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw praw socjalnych, umiejętności, pracy wysokiej jakości oraz do spraw gotowości.

"Gotowość musi być wpleciona w tkankę naszych społeczeństw – każdy ma do odegrania swoją rolę. Dzisiejsze zagrożenia są szybkie, złożone i wzajemnie powiązane; nasza reakcja musi być bardziej proaktywna, bardziej zintegrowana i lepiej skoordynowana na szczeblu europejskim. Wykorzystując energię naszych instytucji, przedsiębiorstw i obywateli, możemy budować odporność i zapewnić, że Europa wyjdzie silniejsza z kryzysów" - powiedziała Hadja Lahbib, komisarz do spraw równości, gotowości i zarządzania kryzysowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy o lepsze rozumienie prawa w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracowik MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOP całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do tej procedury. I są przekonani, że realizują nakazy prawa i na tym właśnie polega ich praca. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA