REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wskaźnika waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 r.
Wskaźnika waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest już znany wskaźnik waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 roku. Stosowne obwieszenie w tej sprawie właśnie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Wskaźnik wynosi 105,85%.

Wskaźnika waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 r. wynosi 105,85%

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", do 25. dnia miesiąca poprzedzającego termin waloryzacji, wskaźnik waloryzacji składek za poprzedni rok i kwartał. W związku z tym pojawiło się obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 września 2024 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 r.

REKLAMA

Obwieszczenie wydane na podstawie art. 25 ust. 12 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przewiduje, że wskaźnik waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za II kwartał 2024 r. wynosi 105,85%. Przypomnijmy, że poprzedni kwartał, czyli I kwartał 2024 r. wskaźnik ten został ustalony na 112,48%.

Kiedy jest naliczana kwartalna waloryzacja składek?

Jak wynika z art. 25a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, przy ustalaniu wysokości emerytury kwota składek na ubezpieczenie emerytalne zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego po dniu 31 stycznia roku, za który przeprowadzono ostatnią waloryzację, jest waloryzowana kwartalnie. W przypadku ustalania wysokości emerytury:

  • w pierwszym kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za trzeci kwartał poprzedniego roku;
  • w drugim kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za czwarty kwartał poprzedniego roku, z uwzględnieniem, że w przypadku ustalania wysokości emerytury w czerwcu danego roku waloryzacji składek dokonuje się w taki sam sposób jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju danego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego;
  • w trzecim kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za pierwszy kwartał danego roku;
  • w czwartym kwartale danego roku - ostatniej kwartalnej waloryzacji składek dokonuje się za drugi kwartał danego roku.

Przepisy art. 25a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wskazują także:

  • ust 3. Waloryzacji kwartalnej podlega kwota składek zewidencjonowanych na ostatni dzień pierwszego miesiąca kwartału, za który przeprowadzana jest waloryzacja, powiększona o kwoty uzyskane w wyniku poprzednich waloryzacji kwartalnych.
  • ust 4. Waloryzacja kwartalna składek polega na pomnożeniu zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego składek przez wskaźnik waloryzacji określony w ust. 5. W wyniku przeprowadzonej waloryzacji stan konta nie może ulec obniżeniu.
  • ust 5. Wskaźnik waloryzacji kwartalnej składek jest równy wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w kwartale, za który przeprowadzana jest waloryzacja w stosunku do poprzedniego kwartału, powiększonemu o wzrost realny sumy przypisu składek na ubezpieczenie emerytalne w kwartale, za który przeprowadzana jest waloryzacja w stosunku do kwartału poprzedniego. Wskaźnik waloryzacji składek nie może być niższy niż wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w kwartale, za który przeprowadzana jest waloryzacja w stosunku do poprzedniego kwartału.
  • ust 6. Wskaźnik wzrostu realnego sumy przypisu składek na ubezpieczenie emerytalne, o którym mowa w ust. 5, otrzymuje się poprzez podzielenie wskaźnika wzrostu nominalnego sumy przypisu składek na ubezpieczenie emerytalne w kwartale, za który jest przeprowadzana waloryzacja w stosunku do kwartału poprzedniego, przez wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ustalony dla analogicznego okresu.
  • ust. 7. Wskaźnik wzrostu nominalnego sumy przypisu składek na ubezpieczenie emerytalne, o którym mowa w ust. 6, stanowi iloraz sumy przypisu składek na ubezpieczenie emerytalne w kwartale, za który jest przeprowadzana waloryzacja, i w kwartale poprzednim.
  • ust. 8. Wskaźnik waloryzacji składek ustala się z dokładnością do setnych części procentu.

Wskaźniki waloryzacji składek na ubezpieczenie emerytalne za poszczególne kwartały

Poniższa tabela zawiera zestawienie wskaźników waloryzacji składek za poszczególne kwartały. Począwszy od od wskaźnika za I kwartał 2007 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
kwartałwskaźnik waloryzacjipublikacja
za I kwartał 2007 r.112,73%M.P.z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za II kwartał 2007 r.101,20%M.P. z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za III kwartał 2007 r.100,00%M.P. z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za IV kwartał 2007 r.101,81%M.P. z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za I kwartał 2008 r.113,72%M.P. z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za II kwartał 2008 r.103,93%M.P. z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za III kwartał 2008 r.100,20%M.P. z 2008 r. Nr 95, poz. 823
za IV kwartał 2008 r.100,60%M.P. z 2009 r. Nr 18, poz. 236
za I kwartał 2009 r.111,26%M.P. z 2009 r. Nr 37, poz. 575
za II kwartał 2009 r.101,80%M.P. z 2009 r. Nr 56, poz. 772
za III kwartał 2009 r.100,10%M.P. z 2009 r. Nr 80, poz. 996
za IV kwartał 2009 r.100,20%M.P. z 2010 r. Nr 15, poz. 159
za I kwartał 2010 r.108,83%M.P. z 2010 r. Nr 44, poz. 628
za II kwartał 2010 r.101,00%M.P. z 2010 r. Nr 66, poz. 848
za III kwartał 2010 r.100,00%M.P. z 2010 r. Nr 96, poz. 1130
za IV kwartał 2010 r.100,90%M.P. z 2011 r. Nr 23, poz. 256
za I kwartał 2011 r.109,67%M.P. z 2011 r. Nr 45, poz. 507
za II kwartał 2011 r.101,50%M.P. z 2011 r. Nr 84, poz. 880
za III kwartał 2011 r.100,00%M.P. z 2011 r. Nr 113, poz. 1148
za IV kwartał 2011 r.101,3%M.P. 2012.148
za I kwartał 2012 r.114,05%M.P.2012.396
za II kwartał 2012 r.101,3%M.P.2012.661
za III kwartał 2012 r.100%M.P.2012.933
za IV kwartał 2012 r.100,4%M.P.2013.167
za I kwartał 2013 r.114,60%M.P.2013.504
za II kwartał 2013 r.100,40%M.P.2013.773
za III kwartał 2013 r.100%M.P.2013.1020
za IV kwartał 2013 r.100%M.P.2014.218
za I kwartał 2014 r.112,02%M.P.2014.446
za II kwartał 2014 r.100%M.P.2014.826
za III kwartał 2014 r.100%M.P.2014.1153
za IV kwartał 2014 r.100%M.P.2015.284
za I kwartał 2015 r.112,30%M.P.2015.546
za II kwartał 2015 r.100,50%M.P.2015.825
za III kwartał 2015 r.100%M.P.2015.1269
za IV kwartał 2015 r.100%M.P.2016.224
za I kwartał 2016 r.112,16%M.P.2016.583
za II kwartał 2016 r.100,50%M.P.2016.905
za III kwartał 2016 r.100%M.P.2016.1185
za IV kwartał 2016 r.100,7%M.P.2017.269
za I kwartał 2017 r.113,02%M.P.2017.594
za II kwartał 2017 r.101,57%M.P.2017.859
za III kwartał 2017 r.100%M.P.2017.1145
za IV kwartał 2017 r.101,1%M.P.2018.318
za I kwartal 2018 r.112,41%M.P.2018.582
za II kwartał 2018 r.100,64%M.P.2018.913
za III kwartał 2018 r.100,00%M.P.2018.1221
za IV kwartał 2018 r.100,5%M.P.2019.257
za I kwartał 2019 r.111,84%M.P.2019.584
za II kwartał 2019 r.101,7%M.P.2019.861
za III kwartał 2019 r.100,30%M.P.2019.1177
za IV kwartał 2019 r.100,6%M.P.2020.303
za I kwartał 2020 r.112,68%M.P.2020.550
za II kwartał 2020 r.100,30%M.P.2020.853
za III kwartał 2020 r.100,10%M.P.2020.1171
za IV kwartał 2020 r.100,41%M.P.2021.273
za I kwartał 2021 r.112,64%M.P.2021.553
za II kwartał 2021 r.101,90%M.P.2021.836
za III kwartał 2021 r.101,00%M.P.2021.1155
za IV kwartał 2021 r.102,60%M.P.2022.323
za I kwartał 2022 r.114,10%M.P.2022.585
za II kwartał 2022 r.105,80%M.P.2022.900
za III kwartał 2022 r.103,10%M.P.2022.1192
za IV kwartał 2022 r.103,60%M.P.2023.259
za I kwartał 2023 r.113,83%M.P.2023.591
za II kwartał 2023 r.104,01%M.P.2023.1004
za III kwartał 2023 r.100,00%M.P.2023.1285
za IV kwartał 2023 r.100,50%M.P.2024.214
za I kwartał 2024 r.112,48%M.P.2024.459
za II kwartał 2024 r.105,85%M.P2024.817
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

REKLAMA

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA