REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dowód osobisty, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Praca zdalna w administracji publicznej przez dwa tygodnie

Pracownicy administracji publicznej, którzy nie muszą pracować stacjonarnie, od poniedziałku mają pracować zdalnie. Taka forma pracy ma obowiązywać przez dwa tygodnie z możliwością przedłużenia.

Dowód osobisty 2021: dwukrotna wizyta w urzędzie?

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o dowodach osobistych i niektórych innych ustaw od 2 sierpnia 2021 r. będą wystawiane dokumenty tożsamości uzupełnione o nowe dane. Aby wyrobić dokument będzie konieczna dwukrotna wizyta w urzędzie.

Dowody osobiste w 2021 r. - opublikowano projekt nowelizacji

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt nowelizacji ustawy wprowadzającej zmiany w dowodach osobistych. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od sierpnia 2021 r.

E-dowody osobiste w 2021 r. m.in. z odciskami palców

W dowodach osobistych ma znaleźć się m.in. informacja o odciskach palców. O takich zmianach poinformowali przedstawiciele MSWiA i MC. Nowe przepisy miałby wejść w życie do 2 sierpnia 2021 roku.

REKLAMA

Whistleblowing w administracji i w przedsiębiorstwach – czy to ma sens?

Pomimo, że niedługo whistleblowing w administracji i w przedsiębiorstwach (na pewno w dużych i średnich) będzie obligatoryjny, spotykam się nadal z pytaniem czy to ma sens?

Obywatel Schrödingera i wybory prezydenckie 2020

Uznanie za obywatela polskiego tuż przed wyborami, tym bardziej podczas stanu epidemii, powoduje powstanie sytuacji, która przypomina tak zwany paradoks Kota Schrödingera. Z jednej strony decyzją wojewody jest już w Polsce o jednego obywatela więcej, z drugiej – dopiero komisja wyborcza w praktyce ma zadecydować, czy ta osoba jest „prawdziwym” obywatelem i czy będzie mogła zrealizować przewidziane w Konstytucji prawo do głosowania.

Numer PESEL czy seria i numer dowodu osobistego? - zakres przetwarzanych danych osobowych

W ponad dwuletniej praktyce stosowania RODO ujawniają się ciągłe wątpliwości co do zakresu danych osobowych, do których przetwarzania uprawniony jest administrator. Oczywiście, niektóre procesy przetwarzania danych osobowych i zakres tych danych są określone przez ustawodawcę, np. w odniesieniu do danych osobowych kandydatów oraz pracowników w ramach kodeksu pracy. Jednakże, w dużej części przypadków, to administrator samodzielnie jest zobowiązany do określenia zakresu danych osobowych, które będzie przetwarzał w konkretnych procesach.

Czym jest dokument tożsamości?

W wielu formularzach czy w trakcie załatwiania spraw urzędowych pojawia się pojęcie „dokument tożsamości”. Może to budzić wątpliwości. Co jest zatem dokumentem tożsamości?

REKLAMA

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Zwolnienia w administracji publicznej - Tarcza antykryzysowa 2.0 zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego

Jeden ze związków zawodowych zdecydował się zaskarżyć przepisy tarczy 2.0 do Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o rozwiązania pozwalające szukać oszczędności w urzędach.

Tarcza 2.0 a zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej - wyjaśnienia Szefa KPRM

Wśród zmian wprowadzonych przez tzw. Tarczę antykryzysową 2.0 znalazły się rozwiązania pozwalające na zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej. RPO poprosił o stanowisko w tej sprawie Michała Dworczyka, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Dowód osobisty 2020: nowy wzór wniosku, ważne zmiany

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowy wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego. Warto pamiętać również o ważnych zmianach. Mają one na celu ułatwienie kontaktu z urzędami oraz pomoc w przypadku kradzieży tożsamości.

Wypożyczanie sprzętu narciarskiego a zastaw dowodu osobistego

Wypożyczając sprzęt narciarski lub snowboardowy, można być poproszonym o pozostawienie w zastaw dowodu osobistego lub innego dokumentu z danymi osobowymi. Czy wypożyczalnie mają do tego prawo?

Nie zostawiaj dowodu osobistego w zastaw!

Pozostawianie w zastaw dowodu osobistego przy wypożyczaniu sprzętu narciarskiego jest nadal częstą praktyką. Przed zostawianiem w zastaw dowodów osobistych i innych dokumentów potwierdzających tożsamość przestrzega Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Usługi e-administracji - podsumowanie roku 2019

E-administracja cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków. Korzystamy m.in. z takich usług jak Twój e-PIT oraz możliwość wnioskowania online o dowód osobisty i środki z programu Rodzina 500 plus.

Nowoczesne technologie w administracji

Wszelkie wnioski obywatele mogą składać drogą elektroniczną. Dotyczy to m.in. Programu Rodzina 500+ oraz Elektronicznej Karty Dużej Rodziny.

Zmiany w działach administracji rządowej

Nowa ustawa o działach administracji rządowej już niedługo. Ustawa jest ważna dla wielu resortów.

Urzędy zamknięte 27 grudnia 2019 r.

Pracownicy administracji rządowej mają wolne w dniu 27 grudnia 2019 r. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podpisał zarządzenie dotyczące wolnego piątku. Pamiętajmy, że zarządzenie nie dotyczy pracowników administracji samorządowej.

Ktoś wziął pożyczkę lub kupił usługę na moje dane - co zrobić?

Wyciek danych osobowych lub zgubienie czy kradzież dowodu tożsamości może skutkować wzięciem pożyczki lub kupieniem usługi na dane osobowe ofiary. Co zrobić w takim przypadku?

Klienci PKO BP z dostępem do e-administracji publicznej

PKO Bank Polski poinformował, że udostępnia klientom możliwość logowania się do serwisów administracji publicznej przy pomocy swoich loginów i haseł, używanych do internetowego portalu bankowego.

Kserowanie dowodu osobistego przez bank nie zawsze możliwe - opinia PUODO

Bank nie zawsze może kserować dowód osobisty. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych podkreśla, iż niekiedy wystarczy spisanie danych z dokumentu tożsamości.

Kiedy bank ma prawo kserować dowód osobisty - wytyczne UODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezentuje wykładnię, że art. 112b ustawy Prawo bankowe nie pozwala bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości.

Nowy model naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym

W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.

Nowe zasady kserowania dowodów osobistych

12 lipca 2019 r. weszły w życie nowe zasady dotyczące kserowania i innych form archiwizacji dokumentów publicznych, w tym dowodów osobistych, paszportów czy praw jazdy. Za złamanie przepisów ustawy grożą kary, nawet do dwóch lat pozbawienia wolności.

Pożyczka na cudzy dowód - MC zapowiada nowe przepisy

Skan cudzego dowodu osobistego może posłużyć do wyłudzenia pożyczek. Ofiarami takiego procederu często są osoby starsze. Ministerstwo Cyfryzacji chce walczyć z problemem kradzieży tożsamości.

Kserokopie dowodów osobistych – legalne czy nie?

W pierwszym tygodniu lipca Polskę obiegła informacja o tym, że kopiowanie dowodów osobistych stanie się nielegalne. Ma to związek z wchodzącą w życie ustawą o dokumentach publicznych. Czy faktycznie, jak donosi prasa, za kserowanie dowodu osobistego przez pracodawcę ma grozić kara dwóch lat pozbawienia wolności?

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej oraz Polskiej Agencji Kosmicznej 2019 r.

W dniu 25 czerwca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej oraz ustawy o działach administracji rządowej. Co się zmieni?

Należy na nowo ustalić reguły zmiany granic gmin

Postulujemy uregulowanie zasad rozliczeń skutków procesów podziałowych, szczególnie rozliczeń finansowych i majątkowych pomiędzy gminami objętymi zmianami granic, zapewniającymi rekompensatę za poniesione nakłady i utracone mienie komunalne i dochody. Z Leszkiem Świętalskim, sekretarzem generalnym Związku Gmin Wiejskich RP, rozmawia Michał Cyrankiewicz

Zmiany w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Zmiany związane są elektronizacją postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie 31 maja 2019 r.

RODO: Monitoring w gminach i powiatach

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał w ustawie o samorządzie gminnym art. 9a i art. 50 ust 2, a w ustawie o samorządzie powiatowym dodał art. 4b i art. 50 ust 2. W tych przepisach ustawodawca uregulował prowadzenie monitoringu przez gminy i powiaty w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Innowacyjne rozwiązania dla administracji publicznej - raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Polski Instytut Ekonomiczny opracował raport GovTech, czyli nowe technologie w sektorze publicznym. Publikacja stanowi przewodnik po rynku GovTech.

Nowe technologie w sektorze publicznym 2019 - 2025 r.

W dniu 6 maja 2019 r. przedstawiono raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego o nowych technologiach w służbie administracji i obywateli. Jakie rozwiązania stosowane będą w administracji?

Dodatek funkcyjny za pełnienie funkcji opiekuna stażu dla dyrektora

Czy dyrektor lub wicedyrektor szkoły może sprawować funkcję opiekuna stażu i otrzymywać z tego tytułu dodatek funkcyjny?

Prostym językiem do podatnika

Stosowanie w korespondencji z podatnikami prostego języka i zaprzestanie straszenia procedurą egzekucyjną przyniosło w urzędzie skarbowym w Zielonej Górze istotną poprawę ściągalności podatków. To tylko jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

Zdjęcie do dowodu osobistego (e-dowodu) lub paszportu - jak powinno wyglądać

Ministerstwo Cyfryzacji udzieliło obszernych wyjaśnień odnośnie obowiązujących w 2019 roku wymogów co do zdjęcia (fotografii), które może być użyte do wyrobienia dowodu osobistego (także wydawanego od 4 marca 2019 r. e-dowodu) lub paszportu. Publikujemy poniżej te wyjaśnienia.

E-dowód osobisty 2019 - wniosek, zdjęcie, zagubienie

Osoby, które złożą wniosek o dowód osobisty (nawet jeżeli mają ważny dokument) 4 marca 2019 r. i później, dostaną e-dowód, czyli dokument z warstwą elektroniczną. Wnioski o e-dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania, a także przez Internet (na stronie obywatel.gov.pl - trzeba wcześniej założyć konto na ePUAP i uzyskać Profil Zaufany/eGo/). Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia jak złożyć wniosek o e-dowód, jakie zdjęcie będzie potrzebne i co zrobić w razie zagubienia e-dowodu.

E-dowód: z jakich e-usług pozwoli skorzystać?

O nowy e-dowód osobisty będzie można ubiegać się od 4 marca 2019 r. Czy nowy dowód różni się od starego? Jakie e-usługi umożliwia nowy dokument?

Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których stronami będą statio fisci Skarbu Państwa reprezentowana przez dyrektora generalnego (w ramach jego kompetencji) oraz spółka świadcząca usługi utrzymania systemów informatycznych.

RODO: Dane osobowe w ustawie o cyberbezpieczeństwie

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: RODO a ustawa o cyberbezpieczeństwie.

Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej (czy można określić jednoznacznie minimalny zakres takiej dokumentacji)?

Jak wybrać formę przedstawienia treści klauzuli informacyjnej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Niektóre Zespoły ds. Orzekania, gdzie funkcje IOD pełni osoba z firmy zewnętrznej twierdzą, że obowiązek informacyjny będzie wystarczający poprzez wywieszenie owej informacji na tablicy ogłoszeń i stronie BIP jednostki.

Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO? (czy musi przekazywać klauzulę informacyjną dla swoich interesantów)

Lista obecności pracowników a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy na liście obecności można wymienić na jednej stronie kilku pracowników w kolumnach, czy każdy pracownik powinien mieć oddzielną stronę?

Pasek z wynagrodzeniem a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy główna księgowa przekazując tzw. „pasek wynagrodzeniowy” może przekazać konkretną pulę takich pasków do kierowników, którzy rozdadzą to w swoich wydziałach wszystkim pracownikom czy indywidualnie każdy powinien się zgłaszać do księgowej pod odbiór takiego paska jeśli będzie zainteresowany?

RODO w lokalu wyborczym

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podczas organizacji i przeprowadzenia wyborów powinniśmy zachować jakieś szczególne warunki ostrożności podczas przetwarzania danych – przykład spis wyborczy - wyborca podchodzi po kartę głosowania jednocześnie odnajdując się w spisie w którym znajdują się dane osobowe innych osób tj. imię nazwisko adres zamieszkania oraz podpis świadczący o obecności w lokalu wyborczym? Czy powinniśmy wyposażyć lokal wyborczy w nakładki uniemożliwiające odczytanie danych osobowych innych osób?

RODO: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny, gdzie administratorem jest Burmistrz/Wójt, należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

RODO: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Umowa powierzenia z lekarzem lub ośrodkiem medycyny pracy

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy z lekarzem/ośrodkiem medycyny pracy należy zawrzeć umowę powierzenia?

Upoważnienia konkretnych osób do przetwarzania danych osobowych

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 28 RODO, administrator powinien/może nadawać pracownikom podmiotu przetwarzającego lub samemu temu podmiotowi upoważnienia do przetwarzania danych?

Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

REKLAMA