REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Program gwarancji de minimis został przedłużony do 31 grudnia 2017 r.

Minister Finansów poinformowało o podpisaniu nowelizacji rozporządzenia w sprawie udzielania przez Bank Gospodarstwa Krajowego pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów. W efekcie program gwarancji de minimis został przedłużony o 1 rok i wygaśnie z końcem grudnia 2017 r.

Które jednostki muszą zmienić instrukcję inwentaryzacyjną

Znane jest już stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Te jednostki, które stosują Krajowe Standardy Rachunkowości, mają obowiązek zastosować je przy najbliższej rocznej inwentaryzacji zapasów, która może się rozpocząć już 1 października 2016 r. A zatem jednostki stosujące KSR nie muszą zmieniać instrukcji inwentaryzacyjnej, ale pozostałe już tak.

Dlaczego „wiarygodni w rzemiośle”?

Tylko do końca września czekamy na zgłoszenia do konkursu „Wiarygodni w rzemiośle”. Warto przypomnieć, że konkurs skierowany jest przede wszystkim do firm zarejestrowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności będących członkami Związku Rzemiosła Polskiego, który objął patronat honorowy nad przedsięwzięciem. Portal Infor.pl jest patronem medialnym konkursu.

Czy wydatek poniesiony na studia MBA będzie kosztem uzyskania przychodu?

Opłaty poniesione za studia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli wydatek ten związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością. Zatem faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki na studia MBA mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zakaz handlu w niedzielę - ustawa

Zakaz handlu w niedzielę. W piątek 2 września 2016 r. ma zostać złożony w Sejmie, przygotowany przez NSZZ "Solidarność" obywatelski projekt ustawy przewidujący ograniczenie handlu w niedziele. Zakaz handlu nie będzie dotyczył m.in. stacji benzynowych, kwiaciarni, piekarni i aptek. Rząd patrzy na tę inicjatywę "z zainteresowaniem, jak na każdą inicjatywę obywatelską".

Możliwość zastosowania podatku liniowego a usługi świadczone na rzecz pracodawcy

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą, nie świadczący w jej ramach na rzecz obecnego pracodawcy usług tożsamych z czynnościami, które wykonuje w ramach stosunku pracy, może opodatkować dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, określonym przepisami prawa terminie.

Jaki jest średni czas oczekiwania na zapłatę faktury

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury wynosi obecnie 3 miesiące. To 17 dni krócej niż w I kwartale tego roku – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Odsetek przeterminowanych faktur spadł do 20,8 proc., w dalszym ciągu jednak z problemem tym walczy wiele firm.

Wznowienie działalności - kiedy odwiedzić ZUS?

Szybką rejestrację wznowienia działalności umożliwia funkcjonowanie tzw. "jednego okienka". Czy to oznacza, że przedsiębiorca nie musi składać dokumentów do ZUS?

REKLAMA

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi". Nowy standard będzie miał zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 w sprawozdaniach za 2017 rok

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 dotyczy m.in. umów o partnerstwie publiczno-prawnym. Po raz pierwszy będzie miał zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy, rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie pracy od 2017 roku

W lipcu 2016 r. Ministerstwo Rozwoju oddało do konsultacji społecznych projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Proponowane zmiany mają wejść w życie w większości w 2017 roku i są częścią pakietu ułatwień dla przedsiębiorców, którego głównym hasłem jest „100 zmian dla firm”. To pierwszy etap realizacji Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Remanent likwidacyjny - opodatkowanie VAT

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał polskie przepisy nakazujące podatnikowi opodatkować towary, które pozostały na dzień likwidacji działalności, nawet gdy minął okres korekty, za zgodne z dyrektywą (wyrok z 16 czerwca 2016 r. w sprawie C-612/13). Zdaniem Trybunału obowiązek opodatkowania według przepisów dyrektywy zależy tylko od tego, czy przy nabyciu lub wytworzeniu towaru przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Taki warunek wynika również z art. 14 ustawy o VAT.

Zwolnienie z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej - podmiot leczniczy (NZOZ)

Bezwzględny obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych nie obejmuje usług świadczonych przez podmioty lecznicze w formie Niepublicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (NZOZ).

Dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczych. Jakiego rodzaju mogą to być dokumenty, jakie dane powinny zawierać, a także jak można je korygować?

Zorganizowanie konkursu z nagrodami - skutki podatkowe

W celu zwiększenia sprzedaży przedsiębiorcy niejednokrotnie organizują różnego rodzaju akcje promocyjne dla swoich kontrahentów, dystrybutorów, sprzedawców i ich pracowników. Akcje tego rodzaju mogą przybrać formę sprzedaż premiowej, sprzedaży za złotówkę, programu motywacyjnego, a także konkursu. Jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z przeprowadzeniem konkursu z nagrodami?

Zmiany w ustawie o rachunkowości w 2017 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ustawie o rachunkowości, które będą obejmowały m.in. rozszerzenie zakresu informacji niefinansowych, wprowadzenie możliwości stosowania przez jednostki sektora finansów publicznych uproszczonych zasad rachunkowości w ewidencji umów leasingu. Zmiany będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2017 r.

Określenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania w PIT

Organ podatkowy szacuje podstawę opodatkowania w przypadku, gdy dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na jej określenie, albo w ogóle brak jest ksiąg lub innych danych niezbędnych do określenia prawidłowej wysokości podatku.

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

Limit przychodów do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2017 r.

Obecnie obowiązujący limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 1,2 mln euro. Od 1 stycznia 2017 r. limit ten miałby wzrosnąć do 2 mln euro.

Wyższe limity przychodów do prowadzenia ksiąg rachunkowych

Minister Rozwoju przekazał do konsultacji publicznych projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt ten zakłada między innymi zmiany w ustawie o rachunkowości. Dotyczą one podniesienia limitu przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów, z 1 200 000 euro (obecnie obowiązujących) do 2 000 000 euro. Zmiany te zaczęłyby obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Lepsza ochrona przedsiębiorcy po wprowadzeniu „ugruntowanej praktyki” - od 1 stycznia 2017 r.

W ramach pakietu „100 zmian dla firm” Ministerstwo Rozwoju proponuje wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Mają one na celu zwiększenie ochrony prawnej przedsiębiorców w zakresie przeprowadzanych kontroli, jak i w zakresie zmian wykładni przepisów prawa dokonywanych przez organy kontroli (poprzez zastosowanie „ugruntowanej praktyki”).

Biznes hotelowy w Polsce osiąga rekordowe zyski

W ostatnich latach sektor hotelarski w Polsce przeżywa obecnie swój najlepszy okres. Wskazuje na to wyraźnie dynamika wzrostu wskaźników rynkowych. Inwestorzy związani z rynkiem intensyfikują swoje działania.

Gdzie i dlaczego warto trzymać pieniądze w zagranicznych bankach?

Swobodny przepływ kapitału, wynikający z przynależności do różnych międzynarodowych organizacji o charakterze gospodarczym (np. UE) lub podpisanych dwu – lub wielostronnych międzynarodowych umów handlowych, umożliwia nie tylko działalność gospodarczą o charakterze transgranicznym, ale także lokowanie oszczędności na zagranicznych kontach bankowych.

Zmiany w zakresie kontroli przedsiębiorców od 1 stycznia 2017 r.

Na początku 2017 r. mają wejść w życie zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju w ramach projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Modyfikacje dotyczyć będą m.in. kontroli działalności gospodarczej, trybu pobierania próbek i dokonywania oględzin, wniesienia sprzeciwu wobec przedłużenia czasu kontroli, czy też możliwości prowadzenia wspólnych kontroli.

Księgowość 3.0, czyli w czym pomaga OCR faktur

Elektroniczne faktury są dziś standardem, który na stałe zagościł w naszych firmach. Jednakże wysyłanie faktur w plikach PDF niczego nie uprości, jeżeli nadal będziemy zmuszeni do ich drukowania i ręcznego wprowadzania do systemu księgowego. Z pomocą przychodzą dedykowane dla księgowości aplikacje, które w oparciu o mechanizm OCR odczytują dane zarówno z papierowych, jak i elektronicznych faktur. Jakie rozwiązania mają dziś w swoich laptopach nowocześni księgowi? Które rynkowe nowości są godne uwagi?

Sądowy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej

Przepisy prawa upadłościowego umożliwiają pozbawienie prawa prowadzenia działalności gospodarczej w celu zapewnienia pewności i bezpieczeństwa obrotu. Czy sąd może zakaz prowadzenia wszelkiej działalności gospodarczej?

Skutki podatkowe sprzedaży po cenie wyższej od ceny zakupu

Czy cena sprzedaży powinna być wyższa niż wydatki poniesione na zakup? W jakich sytuacjach niezastosowanie się do cen rynkowych nie zostanie zakwestionowane przez organy podatkowe?

Ulgi podatkowe dla firm, pieniądze dla uczelni za współpracę z biznesem

Rząd przyjął projekt tzw. "małej" ustawy o innowacyjności, która ma przyspieszyć współpraca między uczelniami a przedsiębiorcami. Firmy będą mogły liczyć na ulgi podatkowe, a uczelnie – na dodatkowe środki i ułatwienia w prowadzeniu innowacyjnej działalności. Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego argumentuje, że spadek polskich uczelni do piątej setki światowego rankingu to dowód na to, że potrzeba reform.

Zasady dotyczące otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych

Podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobligowane są do otwierania bądź zamykania ksiąg rachunkowych według określonych w ustawie o rachunkowości zasad. W niniejszym artykule przybliżamy te zasady.

Obsługa zleceń ekspresowych realizowanych przez firmę

Niejednokrotnie o czymś zapomnimy lub musimy coś zrobić na ostatnią chwilę, wówczas przydają się firmy, które oferują opcję szybkiego wykonania danego zlecenia. Jak wygląda praca w firmie oferującej niestandardowe, ekspresowe usługi?

Prosta Spółka Akcyjna (PSA) – nowy typ spółki kapitałowej

Ministerstwo Rozwoju proponuje utworzenie nowego rodzaju spółki - Polskiej Spółki Akcyjnej (PSA) - jako alternatywy dla spółki z o.o. i spółki akcyjnej. Pomysł dedykowany jest startupom, stykającym się z wieloma przeszkodami ograniczającymi ich rozwój w fazie początkowej, m.in. trudnościami w rozpoczęciu działalności, pozyskiwaniem kapitału czy likwidacji w przypadku niepowodzenia przedsięwzięcia. PSA ma ułatwić firmom innowacyjnym rozwój, pozyskiwanie finansowania, jak i przygotowanie się do wejścia w dojrzałą fazę działalności. Zarys koncepcji PSA znajduje się na etapie pre-konsultacji.

Utrata prawa do ryczałtu ewidencjonowanego od działalności osobistej - czy dotyczy też spółki cywilnej?

Prawo do opłacania zryczałtowanego podatku można stracić, jeśli przychody podatnika przekroczą 150 tys. euro albo jeśli podatnik zajmie się działalnością, która jest wykluczona z takich rozliczeń. Jednak czasem przedsiębiorcy poza własnym biznesem prowadzą ze wspólnikami spółki cywilne, które również rozliczane są na zasadach uproszczonych. Czy utrata prawa do ryczałtu od działalności osobistej oznacza także koniec takiego rozliczania spółki?

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości wykorzystywanej dla potrzeb firmowych

W przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży nieruchomości, którą wykorzystywał dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, może pojawić się wątpliwość jak prawidłowo należy rozliczyć podatkowo taką transakcję.

Zakaz sprzedaży e-papierosów niepełnoletnim

E-papierosów nie będzie można używać w miejscach, w których obowiązuje zakaz palenia, np. na przystankach i w szkołach. Zakazane będzie udostępnianie i sprzedaż papierosów elektronicznych i pojemników z płynem osobom poniżej 18 lat. Nie będzie też można kupić e-papierosów i pojemników zapasowych w automatach.

Spis z natury - nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości wyjaśnia problemy merytoryczne i organizacyjne, powstające przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (zwanych zapasami). Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury stwarza bowiem wiele problemów praktycznych.

Ewidencja księgowa sprzedaży towarów na raty

Sprzedaż towarów na raty ewidencjonuje się na koncie „Rozrachunki z odbiorcami”. W analityce tego konta wskazane jest wyszczególnić konta imienne nabywców towarów. Jeśli zaś umowa przewiduje obowiązek zapłaty odsetek, to powinny być one zaliczane do przychodów finansowych sprzedawcy.

Uproszczenie procedur sprostowania i wykreślenia wpisu w CEIDG

Tegoroczna nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadziła szereg istotnych zmian w zakresie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zmiany pojawiły się m.in. w uproszczeniu procedur dotyczących sprostowania lub wykreślenia wpisu, automatycznym wykreślaniu z rejestru w przypadku niezłożenia w terminie wniosku o wznowienie działalności oraz umożliwieniu niedoszłym przedsiębiorcom rezygnacji z wpisu przed rozpoczęciem wykonywania przez nich działalności gospodarczej, zniesieniu opłaty za udostępnianie danych z ewidencji.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?

Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa. Zdaniem ministra finansów obowiązek dokonania zgłoszenia planowanej loterii fantowej do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora. Natomiast urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Monopol nie będzie dotyczył zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych 2 sierpnia 2016 r. wpłynął do Sejmu.

Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury - stanowisko KSR

Od 28 lipca 2016 r. (tj. od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów) obowiązuje stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości przyjęte uchwałą nr 5/2016 z 26 kwietnia 2016 r. w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.

Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy

Każde przedsiębiorstwo, prędzej czy później, musi zdecydować skąd wziąć kapitał na dalsze inwestycje. Dzieje się tak, ponieważ w pewnym momencie środki własne przestają być wystarczające, o ile oczywiście myśli się o rozwoju a nie o utrzymaniu osiągniętego etapu. Na decyzję o wyborze źródła finansowania wpływ ma nie tylko stopień rozwoju spółki i jej potrzeby kapitałowe, ale również to, jak bardzo właściciele gotowi są podzielić się władzą w firmie.

Niedobory inwentaryzacyjne w kosztach uzyskania przychodu

Niedobór ujawniony w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji może być zawiniony lub niezawiniony. Tylko w tym drugim przypadku pojawia się możliwość zaliczenia ubytku (straty) do kosztów uzyskania przychodu. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków, na które wskazuje orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego.

Wyciąg bankowy jako dokument księgowy

Powszechna digitalizacja firmowych dokumentów stała się faktem. Dokumentacja elektroniczna zrównała się obecnie w prawach ze swoim papierowym odpowiednikiem. Każdego dnia polskie przedsiębiorstwa wykonują tysiące operacji finansowych za pośrednictwem kont internetowych, a elektroniczny wyciąg bankowy stał się podstawowym dokumentem wykorzystywanym przez nie w procesie księgowym.

Jak ująć w księgach rachunkowych działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

Otrzymaną pomoc publiczną przedsiębiorstwo powinno wykazać w księgach rachunkowych. Natomiast inwestycje realizowane na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej powinny być rozliczane według zasady memoriałowej.

Czym charakteryzują się przedsiębiorcy z Pokolenia Y

Współczesna gospodarka w coraz większym stopniu zależna jest od nowej generacji przedsiębiorców (przedsiębiorców z Pokolenia Y), którzy napędzają rozwój i innowacyjność. Dlatego też firmy na całym świecie muszą rozumieć wzorce zachowań i potrzeby biznesowe tego pokolenia.

Zawieszenie działalności gospodarczej a składki ZUS

Możliwość zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej jest jednym z praw przysługujących przedsiębiorcy. Zawieszenie działalności pozwala na zredukowanie stałego finansowego obciążenia firmy, wstrzymując przede wszystkim konieczność odprowadzania składek ZUS.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez rachunek bankowy – od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. płatności realizowane przez firmy, których wysokość przekracza 15 tys. zł, będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego, w przeciwnym wypadku nie będzie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Więcej podmiotów uprawnionych do uproszczonej księgowości od 2017 r.

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Przewiduje on poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tzw. księgowości uproszczonej. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać już od 2017 r.

Nagrody z zysku w księgach rachunkowych i podatku dochodowym

Nagrody z zysku są inaczej rozliczane w rachunkowości niż w podatku dochodowym. Ich wypłata za poprzedni rok w bieżącym okresie nie wpłynie na pogorszenie aktualnego wyniku finansowego. A ponadto przyczyni się do zmniejszenia podstawy opodatkowania.

Wpływ zmiany adresu firmy na ochronę danych osobowych

Zdarza się, że firma musi zmienić adres głównej siedziby (w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą, często będzie to adres zamieszkania). Zmianę adresu często trzeba zgłosić w różnych urzędach. A jak to wygląda z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych omówię dla trzech przypadków: tymczasowa zmiana adresu głównej siedziby, stała zmiana adres głównej siedziby, zmiana adresu filii/oddziału.

Zawieszenia działalności gospodarczej - skutki w VAT i PIT

W niektórych branżach okres wakacji może spowodować znaczne zmniejszenie liczby zamówień lub nawet zastój. W przypadku gdy przedsiębiorca pracuje samodzielnie, może czasowo zawiesić działalność gospodarczą, uwalniając się tym samym od obowiązku rozliczania podatku VAT oraz PIT.

REKLAMA