REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak założyć biuro rachunkowe?

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

Kompleksowa platforma dla księgowości i firm

SaldeoSMART staje się kompleksową platformą księgową. SaldeoSMART, dostępne dla biur rachunkowych oraz firm, połączyło się z produktem Saldeo, który będzie funkcjonował teraz pod nazwą Komunikacja z Klientem. W ramach platformy dostępne będą także pakiety Odczytywanie Dokumentów oraz Obieg Dokumentów.

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Ministerstwo Finansów zapowiada obniżkę CIT dla małych firm. Stawka podatku ma spaść z 19 do 15% dla przedsiębiorstw, których roczne przychody nie przekraczają 1,2 mln euro. Niższa stawka obejmie także nowe podmioty. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

REKLAMA

Druga edycja konkursu Księgowi Przyszłości

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz Soneta sp. z o.o, organizują drugą edycję ogólnopolskiego konkursu Księgowi Przyszłości. W pierwszej edycji konkursu, która odbyła się w 2014 roku wzięło udział około 1400 osób. Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.

Niewykorzystana rezerwa na naprawy gwarancyjne w księgach rachunkowych

Spółka z o.o. produkuje wyroby gotowe. W 2014 r. utworzyła rezerwę na naprawy gwarancyjne. Na dzień bilansowy 31 grudnia 2015 r. okazało się, że wartość wszystkich napraw była mniejsza niż utworzona rezerwa. Czy niewykorzystaną rezerwę należy odpisać w ciężar pozostałych przychodów operacyjnych?

Zwolnienie przedsiębiorcy z opłacania składki zdrowotnej

Osoba prowadząca działalność gospodarczą ma obowiązek opłacania z tego tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne. W niektórych sytuacjach może jednak skorzystać ze zwolnienia w jej opłacaniu.

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

REKLAMA

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Inwestycje zagraniczne wymagają lokalnej wiedzy

Przed firmą, która zamierza wejść na zagraniczny rynek, pojawia się wiele wyzwań. Pomijając kwestie ekonomiczne, pracownicy firmy muszą dokładnie poznać swoich nowych klientów – ich zwyczaje i system wartości. Nie jest to jednak łatwe zadanie, kiedy w grę wchodzą różnice kulturowe, w tym językowe. Co zrobić, aby odnaleźć się w obcej kulturze i w pełni rozwinąć swój potencjał handlowy na zagranicznym rynku?

Obniżenie limitu transakcji gotówkowych niekorzystne dla przedsiębiorców

Zmiana ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zakłada znaczne obniżenie wartości transakcji gotówkowych - z równowartości 15 000 euro do 15 000 złotych. Zdaniem pracodawców proponowane regulacje stanowią ograniczenie swobody działalności gospodarczej.

Jak ustalić wartość bilansową kontraktu swap

Spółka zaciągnęła kredyt bankowy. Oprocentowanie kredytu jest według zmiennej stopy procentowej. Nasza spółka w celu zabezpieczenia przyszłych płatności zawarła kontrakt typu swap z innym bankiem na pięć lat. W jaki sposób dokonać w ewidencji księgowej zapisu takiego kontraktu? Dodam, że pomiędzy naszą spółką a drugim bankiem nie dochodzi w momencie zawarcia transakcji do żadnego przepływu pieniężnego i rozliczamy się na zasadzie płatności netto z wyliczonych odsetek.

Pomysł na biznes - franczyza

Wolność, niezależność, swoboda, duże pieniądze – to dla wielu synonimy własnego biznesu. I rzeczywiście, może tak być, o ile zakładając firmę wykorzysta się dobry pomysł – własny lub „pożyczony”. Tak właśnie działa franczyza. Jaką franczyzę warto wybrać w 2016 roku?

Ostatni dzień na oświadczenie o statusie prawnym przedsiębiorstwa

25 lutego 2016 r. mija termin złożenia „Oświadczenia o statusie prawnym przedsiębiorstwa” wraz z wnioskiem o wypłatę dofinansowania za miesiąc styczeń 2016 r.

Do kiedy rozliczyć różnice inwentaryzacyjne

Ostateczny termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych dla jednostki, której rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym, wypada 25 marca 2016 r. Nierozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w tym terminie jest zagrożone karą grzywny lub karą pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Jak dokonać wyceny towarów na dzień bilansowy

Jesteśmy hurtownią, która część zakupionych towarów musi długo magazynować przed sprzedażą. W związku z tym ponosimy koszty takiego magazynowania. W 2015 r. musieliśmy zaciągnąć kredyt bankowy na pokrycie kosztów zakupu i magazynowania. W jaki sposób powinniśmy wycenić towary na dzień bilansowy?

Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorczych matek w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. weszły w życie nowe przepisy dla matek prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z nimi wysokość świadczenia związana jest z okresem opłacania składek. Im dłuższy okres opłacania składek, tym wyższy będzie zasiłek.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Dofinansowanie do wypoczynku w księgach rachunkowych

Dzieci pracowników otrzymują dofinansowanie do wypoczynku zimowego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W jaki sposób takie dofinansowanie ująć w księgach rachunkowych?

Rabat cenowy udzielony w momencie sprzedaży towarów - ujęcie w księgach rachunkowych

Przedsiębiorcy w celu zwiększenia udziału w rynku, wielkości sprzedaży, a w konsekwencji poziomu generowanych zysków, powinni dbać o rozwijanie stabilnych relacji z kontrahentami. Mogą temu służyć różnego rodzaju narzędzia marketingowe mające zachęcać i motywować klientów (zarówno tych dotychczasowych, jak i potencjalnych) do nabywania oferowanych przez firmę świadczeń. Przykładem takiego instrumentu jest sprzedaż rabatowa, której przedmiotem może być rabat cenowy, rabat towarowy, sprzedaż premiowa, premia pieniężna.

Składanie i aktualizacja formularza VAT-R

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną składa formularz VAT-R w momencie rejestracji pierwszej działalności gospodarczej. Natomiast aktualizacja formularza VAT-R będzie konieczna przy zmianie adresu zamieszkania. Nie trzeba go jednak składać w związku ze zmianami właściwości miejscowej urzędów skarbowych (obowiązującymi od początku 2016 r.), gdyż zostały narzucone odgórnie przez ustawodawcę.

Bezpłatne świadczenie od współpracującej firmy nie musi zwiększać podatku przedsiębiorcy

Zasadą jest, że opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane z bezpłatnego świadczenia, które przedsiębiorca uzyskuje od współpracującej firmy. Żeby świadczenie było bezpłatne, musi być bezkosztowe i nie może wiązać się z żadnymi wymogami, jakie musi spełnić podatnik. W związku z tym użyczenie telefonu komórkowego od współpracującej firmy po to, aby zwiększyć obroty przedsiębiorcy i firmy, bezpłatnym świadczeniem nie jest.

Ulga podatkowa dla startupów

Wprowadzenie ulgi podatkowej na prace badawczo-rozwojowe w postaci dodatkowego odpisu z tytułu ponoszonych wydatków na badania i rozwój w wysokości nie mniejszej niż 50 proc. poniesionych kosztów, odliczanych od wyniku finansowego brutto oraz stworzenie dodatkowych preferencji dla startupów - takie rozwiązanie proponuje Konfederacja Lewiatan w „Białej Księdze inwestycji”. Natomiast Ministerstwo Finansów poinformował, że wsparcie dla startupów jest przedmiotem prac Międzyresortowego Zespołu ds. Innowacyjności.

Klauzula niedozwolona – wobec kogo skuteczna?

Zgodnie z przepisem art. 47943 k.p.c. wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone prowadzony przez Prezesa UOKiK.

IFK poleca: Zmiany w ujmowaniu w księgach i prezentacji zdarzeń losowych

Od 1 stycznia 2016 r. został zlikwidowany obowiązek wyodrębniania w księgach rachunkowych oraz prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących strat i zysków nadzwyczajnych. Oznacza to z jednej strony konieczność wprowadzenia zmian w ewidencji księgowej dotyczącej zdarzeń o charakterze nadzwyczajnym, z drugiej zaś przestrzegania obowiązku informowania o tego typu zdarzeniach w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.

Kredyty dla MŚP – kiedy warto po nie sięgnąć i na jaki cel?

Prężny rozwój przedsiębiorstwa nie będzie możliwy bez kapitału w odpowiedniej wysokości. Pozwala on zatrudniać nowych pracowników, poszerzać pola działania oraz inwestować. Firmy sektora MŚP najczęściej finansują swoją działalność samodzielnie, bez sięgania po kredyt bankowy. Tymczasem to zewnętrzne źródła kapitału stanowią atrakcyjne koło zamachowe rozwoju firm.

Kto może skorzystać z preferencyjnych składek ZUS

Osoby, które zakładają działalność gospodarczą po raz pierwszy, mogą liczyć na tzw. preferencyjne składki ZUS, czyli ulgę w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne. Jednakże nie wszyscy przedsiębiorcy zakładający firmę mogą liczyć na preferencyjne składki.

Zmiany w sprawozdawczości i rewizji finansowej 2016 - warsztat PID

Kierunki zmian w obszarze sprawozdawczości i rewizji finansowej i to jak się do nich przygotować to główne tematy marcowego warsztatu Polskiego Instytutu Dyrektorów, którego patronem merytorycznym jest KIBR. Spotkanie otworzy wystąpienie Krzysztofa Burnosa, prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Biegli rewidenci mogą liczyć na zniżkę za udział.

Polska wersja raportu FEE została udostępniona przez KIBR

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów udostępniła polską wersję raportu Federacji Europejskich Księgowych (Fédération des Experts-comptables Européen) pt. "Wybór biegłego rewidenta. W kierunku dobrych praktyk". Dokument ma na celu upowszechnianie dobrych praktyk pozwalających na stosowanie najwyższych standardów przy wyborze biegłego rewidenta.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Celem niniejszego artykułu nie jest przedstawienie zasad budowy zakładowego planu kont, literatura przedmiotu jest bogata i dostępna – odsyłam do niej wszystkich zainteresowanych. Celem tego opracowania jest przedstawienie kilku istotnych, praktycznych zasad tworzenia i zarządzania systemem bazującym na odrębnym planie kont zarządczych.

Automatyzacja księgowości ułatwieniem dla przedsiębiorców

W ostatnim czasie coraz częściej można usłyszeć historie ludzi, którzy zdecydowali się zrezygnować z pracy w dużej firmie i rozpocząć własną działalność. W podjęciu tej niełatwej przecież decyzji mogą pomóc możliwości, jakie dostarcza... współczesna technologia.

Jak wprowadzić zmiany w polityce rachunkowości

Początek roku to moment, kiedy do polityki rachunkowości należy wprowadzić zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz te, które zdaniem kierownictwa jednostki mogą się przyczynić do lepszego odzwierciedlenia w księgach i sprawozdaniu finansowym sytuacji jednostki.

Etapy prac nad podatkiem od sprzedaży detalicznej

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Poinformowało także jak wyglądają kolejne etapy prac nad wprowadzeniem nowego podatku.

Podpisana faktura sposobem na tańsze i szybsze postępowanie sądowe

Jednym z najpoważniejszych zmartwień przedsiębiorców są nieuregulowane należności i opóźniający się z płatnością kontrahenci. W niektórych przypadkach konieczne jest występowanie ze swoimi roszczeniami na drogę sądową. Tu jednak przeszkodą mogą okazać się wysokie opłaty sądowe i przedłużające się postępowanie. W tym artykule przedstawiam kilka sposobów jak przedsiębiorca może obniżyć zarówno koszty ewentualnego pozwu, jak również przyspieszyć samo załatwienie sprawy.

Zmiany w wysokości opłat sądowych przy okazji noweli prawa bankowego

Ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy prawo bankowe i niektórych innych ustaw, która weszła w życie z dniem 27 listopada 2015 r., zmieniono m.in. ustawę prawo bankowe, uchylając m. in. artykuły 96-98 tego aktu.

Limit transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów zamierza obniżyć limit dopuszczalnych transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. zł, natomiast karą za przekroczenie limitu będzie brak możliwości zaliczania wydatku opłaconego gotówką do kosztów uzyskania przychodów. Nowe przepisy mają być stosowane od 1 stycznia 2017 r.

Ustalanie i ewidencja księgowa świadczenia urlopowego

Pracownicy chcą skorzystać z dwutygodniowych urlopów. Firma zatrudnia mniej niż 20 osób i nie tworzy funduszu socjalnego. Czy powinna wypłacić świadczenie urlopowe? Jeśli tak, to jak je zaewidencjonować w księgach rachunkowych?

Pierwszy konkurs w ramach działania 1.2 Sektorowe programy B+R, PO IR 2014-2020

Programy sektorowe mają na celu finansowanie prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska prowadzących działalność w danej branży. Podmioty uprawnione o ubieganie się o wsparcie to przedsiębiorcy i konsorcja przedsiębiorstw (co najmniej dwa przedsiębiorstwa). Wnioski o dofinansowanie w ramach pierwszego konkursu można składać w terminie od 1 lutego do 1 marca 2016 r.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów dla organizacji pozarządowych i stowarzyszeń

Niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2016 r. mają możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast dotychczasowej ewidencji rachunkowej. Jakie wymagania muszą spełniać jednostki, by móc skorzystać z uproszczonej ewidencji? Jak prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów?

Dotacje unijne – przegląd źródeł finansowania (cz.2)

Zanim przedsiębiorca sięgnie po dotację, warto aby zapoznał się ze źródłami, z których płyną unijne pieniądze. Przedstawiamy przegląd funduszy unijnych i wybrane konkursy, w których aktualnie można składać wnioski o dofinansowanie.

Czy przedsiębiorca jako osoba fizyczna może wystawić notę korygującą

Przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT, kupił jako osoba fizyczna materiały budowlane potrzebne do remontu domu. Sprzedający wystawił fakturę VAT i wskazał jako nabywcę podatnika, czyli podmiot prowadzący działalność gospodarczą, gdyż kiedyś kupował on materiały budowlane na firmę. Czy w takiej sytuacji przedsiębiorca jako osoba fizyczna może teraz wystawić notę korygującą?

Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

Odrolnienie gruntu jest konieczne w przypadku, gdy przedsiębiorca planuje na nim jakąś inwestycję, np. budowę magazynu. Opłat związanych z odrolnieniem przedsiębiorca nie będzie mógł jednak uznać za koszt zwiększający wartość początkową powstałej na tym gruncie inwestycji.

Transakcje sprzedaży na przełomie roku – ujęcie w księgach rachunkowych oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym

W związku zakończeniem roku, warto przyjrzeć się transakcjom, które mają miejsce na przełomie roku obrotowego. W niniejszym artykule odpowiemy na pytanie, kiedy możemy dane transakcje zakwalifikować do kończącego się okresu sprawozdawczego, a kiedy dotyczą one już kolejnego roku obrotowego.

Upadłość przedsiębiorcy po 1 stycznia 2016 r.

Obowiązująca od początku 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne uchyliła m.in. upadłość z możliwością zawarcia układu, przepisy o postępowaniu naprawczym oraz wprowadziła nowe regulacje co do zbiegu postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

Jak zaksięgować zepsute oraz zniszczone zapasy

Firma posiada w magazynie materiały, których ewidencja prowadzona jest według cen zakupu. Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji okazało się, że niektóre z nich są uszkodzone. Co należy zrobić i jak prawidłowo zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Klauzula obejścia prawa podatkowego zaszkodzi podatnikom

Przedsiębiorcy dostrzegają istotne przyczyny wprowadzenia klauzuli obejścia prawa podatkowego, uznając fakt, że międzynarodowe unikanie opodatkowania prowadzi do zmniejszenia wpływów budżetowych i ogranicza możliwości realizacji potrzeb państwa, zaburza uczciwą konkurencję oraz zmniejsza stan środków pieniężnych w polskim systemie bankowym. Zwracają jednak uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji obejścia prawa podatkowego, która, ich zdaniem, istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

Zmiany w przepisach dla firm 2016 - zapis webinaru Comarch

Przełom roku to liczne zmiany w przepisach. Nie inaczej jest na przełomie lat 2015/2016. Nowe formularze VAT-7 czy e-Deklaracje z podpisem niekwalifikowanym - te nowości weszły w życie od 1 stycznia 2016. Musimy dostosować do zmian nasze firmy: pracowników i systemy, na których działamy na co dzień. by ułatwić Państwu pracę, Comarch zorganizował webinar, z którego zapis wideo mogą Państwo oglądać wygodnie na swoim komputerze.

Nowy obowiązek informacyjny sklepów internetowych 2016

W 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i ODR od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo również postępowanie cywilne.

Dotacje unijne – jak wygląda proces pozyskania dotacji (cz.1)

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej umożliwia realizację projektu lub przedsięwzięcia biznesowego, którego sfinansowanie z innych źródeł może być utrudnione. Procedura ubiegania się o dotację unijną jest złożona, toteż potencjalni beneficjenci powinni poznać jej ogólny przebieg i założenia przed rozpoczęciem starań o uzyskanie wsparcia finansowego z funduszy UE.

REKLAMA