REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wykonawca, Umowa cywilnoprawna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Solidarna odpowiedzialność inwestora za wykonaną umowę

Umowa o roboty budowlane uregulowana została w kodeksie cywilnym. Specyfiką tej umowy jest solidarna odpowiedzialność inwestora za wykonaną pracę. Taka zasada stanowi gwarancję zapłaty dla podwykonawców w razie niewypłacalności wykonawcy.

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Nowa dyrektywa unijna dotycząca zmian w zamówieniach publicznych reguluje kwestie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców, pozostawiając jednak ostateczną decyzję co do wprowadzenia tych regulacji do prawa krajowego państwom członkowskim. Dyrektywa wprowadza również zmiany w zakresie modyfikacji umów o zamówienia publiczne.

REKLAMA

Obowiązki podwykonawców wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i środowiskowego

Nowa dyrektywa unijna wprowadzająca zmiany w zamówieniach publicznych w zamierzeniu ma zapewnić, aby zamówienia były powierzane wykonawcom przestrzegającym określonych standardów. Jakie obowiązki ciążą na podwykonawcach wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i prawa środowiskowego?

Usługi niepriorytetowe w zamówieniach publicznych

Od 19 października 2014 r. obowiązują zmienione przepisy prawa zamówień publicznych, które wprowadzają zmiany w zakresie udzielania zamówień na tzw. usługi niepriorytetowe o wartościach poniżej progów unijnych.

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych - zmiany

Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Stosowanie odwróconego zamówienia in – house w zamówieniach publicznych

Pojęcie zamówienia in – house obejmuje procedurę udzielania zamówień publicznych przez instytucje zamawiające podległym sobie podmiotom. Z regulacji unijnych nie wynika wprost, na czym polega ta procedura. Konstrukcja in-house powstała na podstawie europejskiego orzecznictwa.

REKLAMA

Umowy ramowe według nowych regulacji

Nowa unijna dyrektywa dotycząca zamówień publicznych doprecyzowuje kwestie okresu obowiązywania poszczególnych umów zawartych w umowach ramowych. Dodatkowo znosi dotychczasowy wymóg ilości wykonawców przy jednej umowie ramowej. Wskazuje na trzy sposoby zawierania umów z kilkoma wykonawcami.

Zastrzeżenie kar umownych za opóźnienie w wykonaniu robót budowlanych

W wielu branżach bardzo istotna jest terminowość w ukończeniu przedmiotu umowy. Jedną z nich jest niewątpliwie budownictwo, gdzie od realizacji inwestycji zgodnie z planem zależy np. rozliczenie projektu czy terminowa realizacja innych powiązanych projektów. Częstą praktyką w umowach o roboty budowlane jest zastrzeganie kar umownych za zwłokę wykonawcy. Należy jednak podkreślić, że w języku prawniczym czym innym jest zwłoka a czym innym opóźnienie w wykonaniu zobowiązania.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Wpływy z oskładkowania umów cywilnoprawnych

Wpływy z oskładkowania umów cywilnoprawnych nie trafią do budżetu państwa w 2015 r. Stanowią przychód Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Jakiego procentu osób ubezpieczonych będzie dotyczyła zmiana?

Wzór umowy o zarządzanie z członkiem zarządu spółki kapitałowej

Umowa o zarządzanie zawarta z członkiem zarządu spółki kapitałowej łączy w sobie cechy umowy zlecenia, o dzieło czy nawet umowy o pracę. Skonstruowanie tego typu umowy może budzić wiele wątpliwości. Przedstawiamy zatem wzór umowy o zarządzanie z członkiem zarządu spółki kapitałowej.

Zatrudnienie członków zarządu spółek kapitałowych na podstawie cywilnoprawnej umowy o zarządzanie

Członkowie zarządu spółek kapitałowych mogą wykonywać swoją pracę na podstawie cywilnoprawnej umowy o zarządzanie. Łączy ona w sobie elementy różnych umów nazwanych, takich jak: umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też umowy o pracę.

Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, przedkładającego fałszywe informacje? Przyjrzyjmy sie orzecznictwu.

Pracodawcy zrezygnują z umów zleceń

Trwają prace nad zmianami w oskładkowaniu umów-zleceń. Zdaniem ekspertów objęcie ubezpieczeniem społecznym umów-zleceń może spowodować wzrost kosztów pracy, a w konsekwencji EW związku z tym umowy cywilnoprawne staną się dla pracodawców mniej atrakcyjne niż umowy o pracę. W efekcie zwiększyć się może szara strefa nie liczba umów o pracę.

Zwolnienie lekarskie a umowa zlecenie

Zwolnienie lekarskie wystawiane jest w celu usprawiedliwienia nieobecności pracownika objętego ubezpieczeniem chorobowym w pracy. Umowa zlecenie objęta jest obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Czy można wystawić zleceniobiorcy zwolnienie lekarskie?

Bezpłatne zlecenie a opłacanie składek ZUS

Zakres ubezpieczeń i sposób opodatkowania zależy od rodzaju zawartej umowy cywilnoprawnej. Bezpłatna umowa zlecenia nie stanowi tytułu do ubezpieczeń, a osoba ją wykonująca nie podlega ubezpieczeniom społecznym ani zdrowotnemu.

Szybkie oskładkowanie umów zleceń - ocena

Zbyt szybkie oskładkowanie umów zleceń może mieć negatywny wpływ na rynek pracy. Najbardziej narażone są osoby zatrudnione w sektorze "administrowanie i działalność wspierająca".

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Czy w przypadku polegania na zasobach podmiotów trzecich, podmiot trzeci musi być podwykonawcą ?

Zgodnie z art. 26 ust. 2b Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.

Czy zamawiający może powierzyć wykonawcy sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia?

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, który wykonywał bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności?

Wykluczenie wykonawcy za składanie nieprawdziwych informacji

Na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Kiedy nieprawdziwe informację skutkują wykluczeniem wykonawcy?

Jak zatrudnić na umowę zlecenie?

Zlecenie jest jedną z dwóch umów cywilnoprawnych, na podstawie której wykonywana jest praca. Jej ogólne ujęcie pozwala na dość elastyczny sposób kształtowania obowiązków stron tej umowy.

Duża licza umów cywilnoprawnych wpływa negatywnie na system emerytalny

Na umowach cywilnoprawnych pracuje dziś ponad 1,5 mln Polaków. Liczba ta z roku na rok jest coraz wyższa. Przyszłe emerytury osób zatrudnionych na podstawie umów-zlecenie i o dzieło mogą być niższe niż minimalne, a to oznacza, że państwo będzie musiało do nich dopłacać. Eksperci ostrzegają, że w konsekwencji system emerytalny może przestać się bilansować.

Nadużycia przy kontroli umów o dzieło

Konfederacja Lewiatan wystąpiła do Prezesa ZUS o wnikliwą analizę działań kontrolerów ZUS w zakresie, w jakim kontrolują oni umowy o dzieło. Firmy skarżą się, że ZUS podczas kontroli dotyczących umów o dzieło dopuszcza się swobodnej interpretacji przepisów.

Naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych – cena w ofercie

Jeżeli oferta zawiera rażąco niską cenę w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, wówczas zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Wezwanie do złożenia wyjaśnień wiąże się każdorazowo z decyzją o odrzuceniu oferty.

Odmowa odbioru robót budowlanych

W umowie o roboty budowlane regulowanej przez kodeks cywilny, wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, a inwestor do przygotowania robót, odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Zdarza się jednak, że inwestor odmawia odebrania robót budowlanych. Czy ma do tego prawo?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy – prawo zamówień publicznych

25 lipca 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – prawo zamówień publicznych. Jakie zmiany zaczęły obowiązywać?

Składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od umów cywilnoprawnych

Od umów cywilnoprawnych w niektórych przypadkach należy odprowadzać składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Kiedy powstaje ten obowiązek i w jaki sposób trzeba go realizować?

Składki na Fundusz Pracy z umów cywilnoprawnych

Od umów cywilnoprawnych w niektórych przypadkach należy odprowadzać składki na Fundusz Pracy. Kiedy powstaje ten obowiązek i w jaki sposób trzeba go realizować?

Ubezpieczenie zdrowotne osób wykonujących umowy cywilnoprawne

Osoby wykonujące umowy cywilnoprawne poza ubezpieczeniem społecznym mogą podlegać także ubezpieczeniu zdrowotnemu. Co należy wiedzieć o ubezpieczeniu zdrowotnym, aby prawidłowo zgłosić i opłacić składki?

Zasady rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne z umów cywilnoprawnych

Część umów cywilnoprawnych objęta jest obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym. Jakie są zasady prawidłowego rozliczania składek z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych?

Umowy cywilnoprawne - podstawa wymiaru i wysokość składki na ubezpieczenie społeczne

Niektóre z umów cywilnoprawnych objęte są ubezpieczeniem społecznym. Aby prawidłowo rozliczyć się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, trzeba znać podstawę wymiaru i obliczyć wysokość składek na ubezpieczenie społeczne.

Zgłaszanie umów cywilnoprawnych do ubezpieczeń społecznych

Każda osoba, która wykonuje umowę cywilnoprawną podlegającą ubezpieczeniu społecznemu, musi zostać zgłoszona do ubezpieczyciela. Jak należy prawidłowo zgłaszać osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

Jak liczyć termin związania ofertą?

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

Przesłanki wykluczenia oferenta z postępowania u udzielenie zamówienia

Regulacje unijne zawierają wyczerpującą listę przesłanek, na podstawie których można wykluczyć oferenta z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W jakich sytuacjach dochodzi do wykluczenia?

Samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne - wady i zalety

Praca na etacie nie zawsze satysfakcjonuje. Coraz większą popularnością cieszy się podejmowanie pracy na podstawie umów cywilnoprawnych. Jakie wady i zalety ma samozatrudnienie oraz wykonywanie pracy w ramach umów cywilnoprawnych?

Umowy cywilnoprawne podlegające ubezpieczeniu społecznemu

Coraz częściej stosowaną na rynku pracy podstawą zatrudnienia są umowy cywilnoprawne. Niektóre z umów regulowanych przez prawo cywilne objęte są ubezpieczeniem społecznym. Aby prawidłowo zgłosić, opłacić i rozliczyć składki na ubezpieczenia, potrzebna jest wiedza, które umowy objęte są tym obowiązkiem.

Jakie warunki finansowe musi spełnić wykonawca?

Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może żądać od wykonawcy spełnienia warunku dostarczenia dokumentów potwierdzających fakt, że jest on ubezpieczony. Może to być zarówno sam dokument polisy ubezpieczeniowej, jak też cały zestaw. W jakiej formie należy przedstawić polisę?

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych a sytuacja na rynku pracy

Zdaniem Pracodawców RP oskładkowanie umów cywilnoprawnych wpłynie negatywnie na rynek pracy. Problem tkwi w prawie o zamówieniach publicznych. Nad ozusowaniem umów zleceń pracuje aktualnie sejmowa Podkomisja stała ds. rynku pracy.

Zamówienia publiczne na usługi urbanistyczne - nowe przepisy

Zamówienia publiczne na usługi urbanistyczne uregulowane są w ustawie o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Nowe przepisy w zakresie zamówień publicznych na usługi urbanistyczne zaczną obowiązywać 11 sierpnia 2014 roku.

Żądanie zapłaty od GDDKiA

Sejm przyjął nowelizację ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych. Na jej mocy również duzi wykonawcy będą mogli żądać zapłaty od GDDKiA - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Okres wypowiedzenia umowy na czas określony

Okres wypowiedzenia umowy na czas określony stanowił przedmiot prac reprezentatywnych organizacji pracodawców (np. Pracodawców RP). Wypracowano szereg wspólnych propozycji w zakresie umów terminowych, m.in.: długości okresu wypowiedzenia umowy na czas określony.

Odstąpienie inwestora od umowy o roboty budowlane

Inwestor może odstąpić od umowy o roboty budowlane w przypadku opóźnienia w rozpoczęciu lub zakończeniu prac przez wykonawcę. Powodem może być również wadliwe wykonanie przez niego inwestycji. W jaki sposób odstąpić od umowy?

Należyte wykonanie zamówienia - brak obowiązku przedstawiania dowodów

W przypadku, gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi wskazane w odpowiednim wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.

Zmiany w stosowaniu prawa zamówień publicznych

Od 16 kwietnia 2014 r. zmieniła się wysokość progu, od którego należy stosować ustawę prawo zamówień publicznych. Zamiast 14 000 euro będzie on wynosić 30 000 euro. Oznacza to, że nie będzie można stosować tej ustawy do zamówień o wartości nie przekraczającej 126 747 zł.

Konsekwencje oskładkowania umów cywilnoprawnych

Czy ozusowanie umów cywilnoprawnych, tzw. śmieciówek stanowi, jak zapewniają pomysłodawcy, mechanizm zabezpieczający interesy pracowników zatrudnionych w oparciu o nie? Jakie konsekwencje niesie za sobą oskładkowanie umów cywilnoprawnych?

REKLAMA